Lynx 2024

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Är det annan delning på maskiner med 64 mm matta än de med högre kammar ? hur påverkar det gången på led/lös snö.
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Är grymt sugen på en Ranger 49 pro 600r åker Boondocker 3900DS 850 i dag men blir en del ledåkning och hoppas på att ranger 49 är lite trevligare där med lägre kammar och inte förlorar allt för mycket i lös snön sen att det blir lite lägre effekt det tror jag i alla fall att jag klarar mig bra utan. vad tror ni är Rangern nått att ha ni som åkt xterrain borde väl ha lite koll ?
Jag gillar min starkt. En skillnad som du kommer notera är att den (under förutsättning att den är lik -23 års Xterrain pro 850 på den punkten också) är annorlunda i variator, lägre tillslag än Boondocker. Vilket ju tillsammans med kylfläkt gör den lämpligare för krypkörning. Enda problem jag haft är att remtemperaturen larmade efter ett par timmar i skogen.
Kylfläkt, dragbåge, elstart etc gör den dock tyngre. Min radien Xt pro 850 är ca 30 kg tyngre än radien Bd 600r enligt typskyltarna.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Är det annan delning på maskiner med 64 mm matta än de med högre kammar ? hur påverkar det gången på led/lös snö.
Teorin bakom mattor med längre delning är att mattorna blir lite lättare.
I praktiken finns få fördelar med delning längre än 2,86 och en hel del nackdelar.
En tydlig nackdel på de BRP-maskiner med 3,5" delning är att dom har så små drivhjul att det i princip endast är en hel kugg i ingrepp i mattan vid varje specifikt tillfälle. Detta gör att mattan kuggar över betydligt lättare än med hjul med kortare delning som då har fler kuggar i ingrepp. BRP-hjulen är dessutom så mjuka att om dom kuggat över en gång så kan kuggarna ha missformats såpass att det blir snudd på omöjligt att sträcka mattan så den inte kuggar igen.

Jag vill se en återgång till 2,86 över hela linjen samt att dom inför någon form av kantförstärkning på mattorna. Kanterna är dagens mattors stora akilleshäl.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Jag gillar min starkt. En skillnad som du kommer notera är att den (under förutsättning att den är lik -23 års Xterrain pro 850 på den punkten också) är annorlunda i variator, lägre tillslag än Boondocker. Vilket ju tillsammans med kylfläkt gör den lämpligare för krypkörning. Enda problem jag haft är att remtemperaturen larmade efter ett par timmar i skogen.
Kylfläkt, dragbåge, elstart etc gör den dock tyngre. Min radien Xt pro 850 är ca 30 kg tyngre än radien Bd 600r enligt typskyltarna.
Låter bra håller på och tar in lite priser så är nära nu. Radien 2 chassit är väl kanske lite lättare och även 600 är lättare än nuvarande 850 fast batteri och elstart gör väl att vikten drar iväg lite men tror inte det blir allt för mycket jämfört med min Boondocker 850 som har eftermonterad kylfläkt. Hur är 64 mm mattan upplever min 75 mm matta som väldigt mjuk om man kör på hårdare underlag dvs dåligt grepp då men i lössnön är den kanon.
 
Reactions: Weber

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Låter bra håller på och tar in lite priser så är nära nu. Radien 2 chassit är väl kanske lite lättare och även 600 är lättare än nuvarande 850 fast batteri och elstart gör väl att vikten drar iväg lite men tror inte det blir allt för mycket jämfört med min Boondocker 850 som har eftermonterad kylfläkt. Hur är 64 mm mattan upplever min 75 mm matta som väldigt mjuk om man kör på hårdare underlag dvs dåligt grepp då men i lössnön är den kanon.
Jag har inte kört 75 mm-matta så kan inte direkt jämföra. Har heller inte kört 64 mm på isigt hårt vårföre ännu. Men jag känner mig hittills inte begränsad av hur snabbt det går att ta kurvorna. Men att ligga med bredställ på led är heller inte min grej ska sägas.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Är det annan delning på maskiner med 64 mm matta än de med högre kammar ? hur påverkar det gången på led/lös snö.
64mm mattan har samma delning som 76, dvs 3,5".
Jag tycker den 64mm originalmattan är dålig på alla underlag, vettefan när den kan tänkas vara bra. Bytte till en challenger extreme 64 och 2,86 delning på min -19 boondocker re och vilken skillnad!
Tycker den maskinen är en väldigt bra kompromiss, funkar kalas att härja runt i djupsnön men fjädringen gör inte ens bort sig på en crossbana. Dra pulka och kälke är inte heller några större bekymmer.
Stenhårt före kan det dock ha varit bra med en fläktkylare, men man överlever länge på isrivare :)
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Då får man helt enkelt leva med 3,5 delning har visserligen inte haft några problem på Boondocker men lite hårdare kammar vill jag gärna ha men det kanske det blir automatiskt med lägre kammar
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Vad är det som gör att ni är ovilliga att byta drivaxel till en 2.86? Finns ju överflöd med begade axlar på skoterskrot för 1500 spänn?
 
Reactions: JAAG

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Vad är det som gör att ni är ovilliga att byta drivaxel till en 2.86? Finns ju överflöd med begade axlar på skoterskrot för 1500 spänn?
Precis. Har en axel från en 2018 146" som hunnit sitta på båda tidigare 154"-maskinerna. Än sitter 3,5" mattan på Freeriden.

Nyare, typ -20 och senare har tunnare nedre drev och kortare axel. Så ska man dit med en gammal, längre, axel ihop med ett nyare tunnt drev måste man svarva sig en 5mm distans att sätta mellan drev och låsring
 
Reactions: suregom

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Vad är det som gör att ni är ovilliga att byta drivaxel till en 2.86? Finns ju överflöd med begade axlar på skoterskrot för 1500 spänn?
Nu räcker det ju inte med att byta drivaxel för 1500 kr man måste byta matta också men har inte haft några problem med 3,5 delning hittills och mattbyte hoppas jag dröjer eftersom jag troligtvis köper ny 49a men blir det mattbyte nån gång i framtiden kan ju överväga en 2.86 matta om det finns bättre mattor med den delningen.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Nu är i alla fall Ranger 49 pro beställd med 600r motorn och kollade lite på specen Powdermax heter mattan och har 2,86 delning och av -24 år maskiner är det ingen maskin med 64 mm kammar som har 3,5 tums delning utan dom kör med 2,86 däremot med 75 mm kammar då blir det 3,5 delning.
 
Reactions: nanowire

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Nu är i alla fall Ranger 49 pro beställd med 600r motorn och kollade lite på specen Powdermax heter mattan och har 2,86 delning och av -24 år maskiner är det ingen maskin med 64 mm kammar som har 3,5 tums delning utan dom kör med 2,86 däremot med 75 mm kammar då blir det 3,5 delning.
Tror det är den mattan jag har på -23
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
10
18
200-240t för produkter som håller 500mil, 1000mil. Nej tack. Priserna skenat alla rider på inflations vågen ...lite extra.
 
Reactions: Karlstad

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Inte så konstigt om det blir dyrt om man måste ha värsta maskinen stora skärmen och kanske turbo men kan man klara sig med en tex en ranger pro 600 då ligger listpriset på 178000 kr eller kanske en Tundra 600efi tror dom ligger runt 125000 kr vilket jag anser vara prisvärt och duger säkert utmärkt åt många.