LV-Reggad Motard på skoterled

Status
Stängd för vidare inlägg.

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Alltså så står det inget i Terrängkörningslagen att det är förbjudet att på snötäckt mark framföra exempelvis bil, motorcykel etc.
Men på barmark är det hur olagligt som helst.

Hmmmmm...OK Motorcyckel å bil ä lagligt.... lika åbäkigt som alla skidåkare, som tycker att om det finns ett spår, så är det deras.... (bakom kurvor å back krön) Har inget med tråden å göra men fortfarande irriterande... har mer än en gång blivit smutskastad av div. stavspringare som kastar snö å svordommar efter mig på garranterad "skoterled" (utan "oss" så har dom fått ploga sina egna stigar) okej att det gäller allemansrätt, som vi ska va fantastiskt rädda om... (finns nog bara i sverige) men irriterande ändå.... nu vet jag inte riktigt om mitt inlägg är det som efterspråkas, men jag har bara en åsikt.... punkt... :argh:
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Jag brukar hojja på leden, dock utan motor, Hur skulle ni reagera om jag kom framstudsande på min cykel längs skoterleden. Det kan ju inte vara förbjudet iaf. Även om poliserna har idiotförklarat mina vardagscyklar då jag saknar bromsar och allt var reflexer och dyligt heter. Självklart har jag oftast bromsar på den hojj jag brukar använda längs skoterleden. Brukar leta upp en rejäl backe, sen går jag uppför och trampar för allt vad benen bär och studsar fram på alla knölar. bra träning inför downhill säsongen.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Jag vet inte säkert men jag kan tänka mej att det är lika olagligt att åka hoj på leden som det är att åka skoter utanför leden på planteringar, myrar och täckter m.m.
Ta förarbevis o lär dej vad som gäller det är tilllåtet att köra skoter både på myrar o åker o i ungskog (om medelhöjden på skogen är minst 2meter över snötäcket).

All terängkörning är förbjuden utom i några fall o det regleras i TKL.

Det är tydligen många som skulle behöva o ta förarbevis.
 
Last edited:

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
När jag hade cross körde jag mycket på leden, :D

MEN
-Man kör bara när det är hårt,
-Man kör så att det inte syns några spår,
-Man kör med dubbdäck med lagom gas,
-Om man kommer till ställe där det börjar bli löst så vänder man,

INTE
-Med sommardäck,
-Med full gas och tror att det går fortare om man spinner mycket, har sett MYCKET sånt så jag vet vad ni stör er på. :mad:
-Vid hus och i samhället, sånt irriterar,

Jag hade en stor fördel med att köra fyrtakt, skonar både grannar och leder,
Sen är jag själv engagerad i lederna så man förstör dom inte för sig själv, och man kan med fördel preparera lederna så att som håller att köras på,

Men nu var det ett par år sen, tyvärr. :(
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Terrängkörningslagen

Eftersom många frågar om vad som gäller angående körning i terräng vid diverse olika förutsättningar samt att lagen är svårtolkad så lägger jag lagtexten här.
Terrängkörningslag (1975:1313)


1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
(Detta tolkas så att medelhöjden på skogen måste vara minst 2,5 meter ovanför snötäcket, för att man ska få köra där.)
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.

Inom de delar av fjällområdet som regeringen bestämmer är körning i terräng med motordrivet fordon förbjuden även på annan mark än som anges i första stycket. Lag (1996:1551).

2 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från förbud eller i särskilt fall medge undantag från förbud eller föreskrifter enligt 1 § i fråga om körning i räddningstjänst eller viss näringsutövning eller när det annars finns särskilda skäl.
För områden som avses i 1 § andra stycket får regeringen föreskriva att sådana föreskrifter eller beslut om undantag får meddelas om det finns synnerliga skäl. Lag (1996:1551).


3 § Kan i annat fall än som avses i 1 § körning i terräng med motordrivet fordon inom visst område medföra olägenhet från naturvårdssynpunkt eller annan allmän synpunkt, får regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer förbjuda körningen eller meddela föreskrifter för den.
Vid meddelande av förbud eller föreskrift enligt första stycket skall iakttagas att körning som är till gagn för ortsbefolkningen eller som behövs för yrkesutövning eller annat nyttigt ändamål ej onödigtvis hindras.
3 a § ör tillsyn över att bestämmelserna i denna lag efterlevs inom de delar av fjällområdet som avses i 1 § andra stycket får regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer utse naturvårdsvakter.

En naturvårdsvakt får avvisa den som utan att ha rätt till det kör i terräng med motordrivet fordon inom ett område som sägs i första stycket. Lag (1991:642).

4 § Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot 1 § första stycket 1-3 eller mot förbud eller föreskrift som har meddelats med stöd av lagen döms till böter. Om gärningen är ringa skall inte dömas till ansvar. Lag (1996:1551).


Övergångsbestämmelser

1975:1313
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1976.
Beslut om förbud eller föreskrift eller om undantag därifrån som har meddelats med stöd av lagen (1972:606) om körning i terräng med motordrivet fordon skall, om beslutet ej avser körning på barmark, anses meddelat med stöd av denna lag och skall äga fortsatt giltighet i den mån ej regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer förordnar annat.
1996:1551
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1997. Beslut om undantag från förbud enligt denna lag som meddelats före den 1 januari 1997 gäller till den 1 juli 1997 om inte annat förordnas.


Alltså så står det inget i Terrängkörningslagen att det är förbjudet att på snötäckt mark framföra exempelvis bil, motorcykel etc.
Men på barmark är det hur olagligt som helst.

Vår förening har haft diskussioner med vår lokala polis om just detta, och dom tolkar lagen så att man med bil, motorcykel etc. i princip kan köra helt lagligt på skoterleder (och även utanför, om man nu vill det), så länge man inte kör på barfläckar, eller i övrigt orsakar skada på marken.

Däremot så kan tydligen ex.vis kommuner bestämma lokalt om att det t.ex. endast är tillåtet att framföra terrängskotrar på skoterlederna i kommunen (3 §).
Detta går stick och stäv med vad jag lärt mig men jag ska kolla upp dina uppgifter och tycka själv...
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Terrängkörningslagen

Eftersom många frågar om vad som gäller angående körning i terräng vid diverse olika förutsättningar samt att lagen är svårtolkad så lägger jag lagtexten här.
Terrängkörningslag (1975:1313)


1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
(Detta tolkas så att medelhöjden på skogen måste vara minst 2 meter ovanför snötäcket, för att man ska få köra där.)
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.

Inom de delar av fjällområdet som regeringen bestämmer är körning i terräng med motordrivet fordon förbjuden även på annan mark än som anges i första stycket. Lag (1996:1551).

2 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från förbud eller i särskilt fall medge undantag från förbud eller föreskrifter enligt 1 § i fråga om körning i räddningstjänst eller viss näringsutövning eller när det annars finns särskilda skäl.
För områden som avses i 1 § andra stycket får regeringen föreskriva att sådana föreskrifter eller beslut om undantag får meddelas om det finns synnerliga skäl. Lag (1996:1551).


3 § Kan i annat fall än som avses i 1 § körning i terräng med motordrivet fordon inom visst område medföra olägenhet från naturvårdssynpunkt eller annan allmän synpunkt, får regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer förbjuda körningen eller meddela föreskrifter för den.
Vid meddelande av förbud eller föreskrift enligt första stycket skall iakttagas att körning som är till gagn för ortsbefolkningen eller som behövs för yrkesutövning eller annat nyttigt ändamål ej onödigtvis hindras.
3 a § ör tillsyn över att bestämmelserna i denna lag efterlevs inom de delar av fjällområdet som avses i 1 § andra stycket får regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer utse naturvårdsvakter.

En naturvårdsvakt får avvisa den som utan att ha rätt till det kör i terräng med motordrivet fordon inom ett område som sägs i första stycket. Lag (1991:642).

4 § Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot 1 § första stycket 1-3 eller mot förbud eller föreskrift som har meddelats med stöd av lagen döms till böter. Om gärningen är ringa skall inte dömas till ansvar. Lag (1996:1551).


Övergångsbestämmelser

1975:1313
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1976.
Beslut om förbud eller föreskrift eller om undantag därifrån som har meddelats med stöd av lagen (1972:606) om körning i terräng med motordrivet fordon skall, om beslutet ej avser körning på barmark, anses meddelat med stöd av denna lag och skall äga fortsatt giltighet i den mån ej regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer förordnar annat.
1996:1551
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1997. Beslut om undantag från förbud enligt denna lag som meddelats före den 1 januari 1997 gäller till den 1 juli 1997 om inte annat förordnas.


Alltså så står det inget i Terrängkörningslagen att det är förbjudet att på snötäckt mark framföra exempelvis bil, motorcykel etc.
Men på barmark är det hur olagligt som helst.

Vår förening har haft diskussioner med vår lokala polis om just detta, och dom tolkar lagen så att man med bil, motorcykel etc. i princip kan köra helt lagligt på skoterleder (och även utanför, om man nu vill det), så länge man inte kör på barfläckar, eller i övrigt orsakar skada på marken.

Däremot så kan tydligen ex.vis kommuner bestämma lokalt om att det t.ex. endast är tillåtet att framföra terrängskotrar på skoterlederna i kommunen (3 §).


Som jag kan tyda de skrifter som finns så kan huvudman för skoterleden förbjuda allt utom just skotrar = endast tillåtet att färdas med avsett fordon.
Möjligtvis kan terrängskoterreggade 4-hjulingar vara ett kryphål men.... detta är mycket luddigt.:hmmmm: (Terrängkörningförordningen är mer komplett än terrängkörningslagen)

Saxat från terrängkörningsförordningen
8 § En allmän skoterled är en markerad vinterled där terrängskotrar enligt särskild utmärkning får framföras när marken är snötäckt. En länsstyrelse eller en kommun svarar för skoterledhållningen på en sådan led.
När en allmän skoterled skall anläggas skall leden ges ett sådant läge och utförande att körning på leden kan ske på ett säkert och i övrigt tillfredsställande sätt med hänsyn till såväl omgivningen som de som färdas på leden.
Den myndighet eller kommun som svarar för skoterledhållningen får föreskriva vilken typ av terrängmotorfordon eller terrängsläp som får framföras på leden. Förordning (2002:929).

Men frågan är - VEM ÄR HUVUDMAN????
.:hmmmm::hmmmm:
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Som jag kan tyda de skrifter som finns så kan huvudman för skoterleden förbjuda allt utom just skotrar = endast tillåtet att färdas med avsett fordon.
Möjligtvis kan terrängskoterreggade 4-hjulingar vara ett kryphål men.... detta är mycket luddigt.:hmmmm: (Terrängkörningförordningen är mer komplett än terrängkörningslagen)

Saxat från terrängkörningsförordningen
8 § En allmän skoterled är en markerad vinterled där terrängskotrar enligt särskild utmärkning får framföras när marken är snötäckt. En länsstyrelse eller en kommun svarar för skoterledhållningen på en sådan led.
När en allmän skoterled skall anläggas skall leden ges ett sådant läge och utförande att körning på leden kan ske på ett säkert och i övrigt tillfredsställande sätt med hänsyn till såväl omgivningen som de som färdas på leden.
Den myndighet eller kommun som svarar för skoterledhållningen får föreskriva vilken typ av terrängmotorfordon eller terrängsläp som får framföras på leden. Förordning (2002:929).

Men frågan är - VEM ÄR HUVUDMAN????
.:hmmmm::hmmmm:
Terrängskoterreggade fyrhjulingar får endast framföras på egen mark vid avverkning eller arbete (samt kortaste sträcan till denna mark om angränsande markägare gett sitt tillstånd). Annars är det olagligt att åka fyrhjuling i terrängen. DOCK har jag för mig att i det nya terrrängfordonsutredningen så fanns ett förslag att tillåta terrängskoterreggade fyrhjulingar att åka på t ex skoterled, grusvägar osv sommartid. Vad som blir av det har jag dock ingen aning om.

Jag skulle vilja se den idiot som kommer med bil (förslagsvis typ Volvovalp) på skoterled när det är snö och tror att han åker lagligt... snacka om surprise när lagens långa arm hittar rätt personer att tolka lagtext (poliser är långt ifrån duktiga att tolka lagtexter, men de är heller inte utbildade för att göra det.) Prova en duktig jurist istället så blir svaret "aningen" mer bestämt om huruvida en bil eller mc får framföras på snöbelagd skoterled...

//Rob
 

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Bolleberget(Bollnäs alp):)
Intressant fråga det här.har själv problem med en 4hjulings ägare som kör sin maskin på skoterleden till slalombacken istället för vägen när den är reggad.Inte kul alls när det varit tö å han kört å sen fryser d på vilket ger helt odugliga leder.Mark ägaren är skitförbannad å funderar att upphäva sitt tillstånd till skoterled pga detta.men han som kör 4hjulingen hävdar att han får köra där hur mycket han vill,Sist mötte jag han på leden men han hade då ett barn på 4hjulingen så jag flyttade mig,men är han själv nästa gång så blir d diket för han..
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Terrängskoterreggade fyrhjulingar får endast framföras på egen mark vid avverkning eller arbete (samt kortaste sträcan till denna mark om angränsande markägare gett sitt tillstånd). Annars är det olagligt att åka fyrhjuling i terrängen.
Detta så länge det är barmarkskörning vi pratar om.
Men på snötäckt mark får du i princip köra vart som helst, så länge du inte orsakar skada på mark och vegetation, vilket förövrigt även gäller snöskoter.:hmmmm:
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
nu måste jag också få lägga mej i som ledunderhållare.

det är dels vad man inte får göra och vad man inte bör göra.

1: lagen: man får faktiskt köra de flesta fordon på led eftersom terrängkörningslagen är till för att skydda mot markskador.
(sen har vi problemet med att skotrar ofta kör på åkrar vilket är olagligt men det är en annan fråga)
undantaget är om huvudman(oftast kommunen) föreskriver speciella fordon t.ex. endast snöskoter.
detta lär bli vanligare om mc förare missköter sig.
och ja, jag har kört både moppe och jeep på led men utan att förstöra då det var hårt.
-så jag vet också hur kul det är.

2: lämplighet:
man bör naturligtvis inte förstöra lederna om man inte vill bli hatad.
-och det är jävligt lätt om man kör annat än skoter, dock finns många skoterförare som kör sönder mer än fyrhjulingsförare.

vi är alla motorintresserade och jag tror vi har mer att vinna på att vara trevliga och hjälpas åt.

häromdagen när jag sladdade led mötte jag en fyrhjuling på leden som körde lungt försiktigt, jag bad han köpa ett ledbevis så han gjorde rätt för sig.
sen så hade jag inga synpunkter i övrigt förutom att han skulle köra där det var hårdast.

så rådet till mc åkare blir samma som skoter åkare: sköt er snyggt och betala för er så slipper vi fler förbud.:)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
I Östersund hade dom problem med enduroåkare som tränade på dom nysladdade lederna.
Kommunen gjorde inte ett skit.

Men om nån nu skulle vara här och köra sönder lederna med hoj så nog fan vet jag hur lösningen blir då. Det är skoterled och inget hojled.
Och nej jag skulle aldrig får förmig att flytta mig för någon på hoj eller 4-hjuling efter leden.
 

Wetex

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
När jag hade cross körde jag mycket på leden, :D

MEN
-Man kör bara när det är hårt,
-Man kör så att det inte syns några spår,
-Man kör med dubbdäck med lagom gas,
-Om man kommer till ställe där det börjar bli löst så vänder man,

INTE
-Med sommardäck,
-Med full gas och tror att det går fortare om man spinner mycket, har sett MYCKET sånt så jag vet vad ni stör er på. :mad:
-Vid hus och i samhället, sånt irriterar,

Jag hade en stor fördel med att köra fyrtakt, skonar både grannar och leder,
Sen är jag själv engagerad i lederna så man förstör dom inte för sig själv, och man kan med fördel preparera lederna så att som håller att köras på,

Men nu var det ett par år sen, tyvärr. :(
Å den var reggad å försäkrad?!?!?
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Det var den förmodligen inte eftersom att det var en cross.

Har varit ute och härjat cross efter skoterled jag också.
Det är helt sjukt roligt och jobbigt.
Blir mer sån åkning så fort jag skaffar mig en ny hoj.
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Någon som vet ifall det är lagligt att köra lv-reggad supermotard med dubb däck på skoterlederna?
Tänk lite sj, lv-reggad motorcykel, betyder att du får köra på VÄGAR. skulle du däremot ha en enduro-reggad motorcykel får du köra på allt som finns utmakerat på en karta, dvs stigar, skogsvägar, leder.

Dock är det inte populärt att köra enduo på skoteleder då dom förstör lederna så länge det inte är hårt.
Betala isf ledavgift...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.086
886
113
Stora Blåsjön
Om det är lagligt att framföra lv-reggat fordon på skoterled varierar från kommun till kommun.
Enda kommunen jag vet att det är lagligt på är i Östersundskommun.
Och jag tycker inte att det är något problem att köra hoj på skoterleder så länge det är hårt. Däremot problemet är snarare med fyrhjuling då det fortfarande är kul att köra på skoterleder trots att det är löst. Kör själv både och och även på skoterleder så jag vet vad jag pratar om. Dom som stör sig på crossspåren i skoterleder bör ju inte åka skoter anser jag. Däremot fyrhjulingsspåren ÄR inte roliga att köra skoter i om det vart löst.

Så alltså tycker jag att det är helt ok att åka både hoj och fyrhjuling på skoterleder (innom rätt kommun) bara det är hårt. För det skadar inte skoterlederna det minsta!

Nu lär man väll bli dödad..men vafan :)
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Om det är lagligt att framföra lv-reggat fordon på skoterled varierar från kommun till kommun.
Enda kommunen jag vet att det är lagligt på är i Östersundskommun.
Och jag tycker inte att det är något problem att köra hoj på skoterleder så länge det är hårt. Däremot problemet är snarare med fyrhjuling då det fortfarande är kul att köra på skoterleder trots att det är löst. Kör själv både och och även på skoterleder så jag vet vad jag pratar om. Dom som stör sig på crossspåren i skoterleder bör ju inte åka skoter anser jag. Däremot fyrhjulingsspåren ÄR inte roliga att köra skoter i om det vart löst.

Så alltså tycker jag att det är helt ok att åka både hoj och fyrhjuling på skoterleder (innom rätt kommun) bara det är hårt. För det skadar inte skoterlederna det minsta!

Nu lär man väll bli dödad..men vafan :)

Jo, tjena. Har du försökt åka på skoterled när crosspår skär ned ett par decimeter i snön och skidan åker ned där kan du fetglömma att kunna svänga...

Fattar inte att skoteråkare spenderar tid med crosshojjar och enduro mm på skoterleder. Fy fan säger jag. Är det stenhårt så kanske inte leden blir förstörd, men folk retar sig till förbannelse på crosshojjars ylande och kopplar ihop crossåkningen med skoteråkarna och sen börjar förbudsjakten mm. Cross åke man på bana av en anledning. Har själv tävlat aktivt i över 10 år så jag är väl medveten om hur kul det är. Enduro åker man där man inte förstör eller stör, dvs man undviker skoterleder och annat nära bebyggelse och kör som man ska där det inte stör.

Fyrhjulingar kan såklart ställa till det också på skoterled, men då antar jag att man avser quad. Min sportsman har jag åkt med i rent socker och har man bara rätt lufttryck (0,3 kg) så är det helt platt efter att man passerat.

//Rob
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Om det är lagligt att framföra lv-reggat fordon på skoterled varierar från kommun till kommun.
Enda kommunen jag vet att det är lagligt på är i Östersundskommun.
Det är väl lagligt i varenda kommun i Sverige, har då inte hört talas om att någon kommun förbjudit all annan körning än snöskoter. :hmmmm2:
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
Det är väl lagligt i varenda kommun i Sverige, har då inte hört talas om att någon kommun förbjudit all annan körning än snöskoter. :hmmmm2:
hurru Stig Larsson ja vet inte vad du fått din info men I HELVETE att det är lagligt och köra något annat än skoter på skoterleden det är därför det heter skoterled. annars så skulle det formodligen heta fordonsled!!!
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
men d va en j***a agressivitet här.
akta så ni inte får hjärtattack! ;)

att det är lagligt fast det heter skoterled beror på att det enligt terrängkörningslagen är lagligt att köra överallt på snötäckt mark utom vissa undantag som t.ex. åkermark och förbudsområden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.