Luftskruvar, Polaris 600 -06 (bluddrar på låga varv)

frostis440

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
Ånge
Ska väl även finnas en tryck-slang så det inte blir tomt på luft i tanken?

Den bör jag nog leta upp, så det var rejält undertryck när jag lättade på tanklocket.
 

trullen

Välkänd medlem
6 okt 2010
114
0
6
Ja det finns ju olika åsiker om fan allt så fort det gäller fordon och motorer :mmph:

Min 600 på en SB ligger på runt 60-70 grader. Gissar på att RMK:n inte har lika många kylare som SB då den är gjord för lössnö och ska få kylarna matade med puder hela tiden.
SB:n har ju kylare som går i fotstegen bak till bakre tunnelkylaren, vet inte hur det är på rmk:n.
 

frostis440

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
Ånge
Min 600 på en SB ligger på runt 60-70 grader. Gissar på att RMK:n inte har lika många kylare som SB då den är gjord för lössnö och ska få kylarna matade med puder hela tiden.
SB:n har ju kylare som går i fotstegen bak till bakre tunnelkylaren, vet inte hur det är på rmk:n.
Det är samma på RMKn en kylare under pipan, en fram i tunneln och en längst bak.
Ska försöka få tag på extra sidopanel vid slutburken så kan jag ha en modifierad med mesh och en orginal.
 

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Re: Sv: Luftskruvar, Polaris 600 -06 (bluddrar på låga varv)

PW3:
pinnen i läge 3 lät ju i högsta laget det.
Varför det?? Kollar man en bestyckningstabell från Polaris så är det #3 som anges i huvudsak. Nu verkar ju polaristabellen vara fet i överkant, men ändå.
 

trullen

Välkänd medlem
6 okt 2010
114
0
6
Sv: Re: Sv: Luftskruvar, Polaris 600 -06 (bluddrar på låga varv)

Varför det?? Kollar man en bestyckningstabell från Polaris så är det #3 som anges i huvudsak. Nu verkar ju polaristabellen vara fet i överkant, men ändå.
Då har vi nog olika källor. Min SB 600 2006 ska den vara i pos 2.
 

Horm

Medlem
22 jan 2006
18
0
1
Boden
Sv: Re: Sv: Luftskruvar, Polaris 600 -06 (bluddrar på låga varv)

Har lite samma problem på min Fusion 600.
Finns väldigt mycket skrivet på forum från andra sidan pölen.
http://cs.amsnow.com/snocs/forums/p/18965/98964.aspx
http://cs.amsnow.com/snocs/forums/p/10110/52618.aspx
http://www.hardcoresledder.com/forums/298-iq-chassis/142861-600ho-set-ups.html

Genomgående verkar det vara att gå ned lite i från original bestyckning, och ställa om tändningen, då vissa ligger lite för sent original, Talas om 26 grader. Och många ställer om till 28-29 grader med resultatet att bluddret försvinner och att maskinen går bra mycket bättre hela registret.

Prövade själv ställa bak min lite. Har ingen strobolampa eller nåt att mäta med, så fick blir lite på känn. Men det vart en väldigt märkbar skillnad.
Kör förövrigt med 380main och 40 Pilot. Nålen på #2. Skruvarna 1½ ut. Har lite bludder kvar, men inte alls lika som föut då den knappt ville framåt i djupsnön ibland.

Någon annan som testat?
 

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Re: Sv: Re: Sv: Luftskruvar, Polaris 600 -06 (bluddrar på låga varv)

Då har vi nog olika källor. Min SB 600 2006 ska den vara i pos 2.
Snarare så att vi har olika motorer och således olika bestyckningstabeller.

Fick förövrigt nya vesmembran och ett paket med stift på posten idag men hälften av munstyckena var restade. Lägger ner testverksamheten i helgen.
 

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Re: Sv: Re: Sv: Luftskruvar, Polaris 600 -06 (bluddrar på låga varv)

Genomgående verkar det vara att gå ned lite i från original bestyckning, och ställa om tändningen, då vissa ligger lite för sent original, Talas om 26 grader. Och många ställer om till 28-29 grader med resultatet att bluddret försvinner och att maskinen går bra mycket bättre hela registret.

Prövade själv ställa bak min lite. Har ingen strobolampa eller nåt att mäta med, så fick blir lite på känn. Men det vart en väldigt märkbar skillnad.
Kör förövrigt med 380main och 40 Pilot. Nålen på #2. Skruvarna 1½ ut. Har lite bludder kvar, men inte alls lika som föut då den knappt ville framåt i djupsnön ibland.

Någon annan som testat?
Läste igenom inläggen på hcs och noterbart är att många höjt nålarna eftersom det verkar vara ett magert område i mellanregistret(redan med std bestyckning), när man förövrigt bestyckat ner. Värt att kolla sina kolvtoppar med avseeende på spolmönster och tecken på spikning.
 

Horm

Medlem
22 jan 2006
18
0
1
Boden
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Luftskruvar, Polaris 600 -06 (bluddrar på låga varv)

Läste igenom inläggen på hcs och noterbart är att många höjt nålarna eftersom det verkar vara ett magert område i mellanregistret(redan med std bestyckning), när man förövrigt bestyckat ner. Värt att kolla sina kolvtoppar med avseeende på spolmönster och tecken på spikning.
Jo det har jag också noterat. Bra att ha i åtanke när man håller på.:blink1:
 

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Luftskruvar, Polaris 600 -06 (bluddrar på låga varv)

En liten update, bytte båda ves-membranen, det ena var det hål runt mittdelen där det är skruvat i avgasgiljotinen samt att båda membranen var ganska stela. Skotern (RMK700-04) gick märkbart bättre på låglast och verkade "svälja" den lite feta blandningen bättre. Pga varm väderlek blev det inget bestyckningsdribbel. På morronen när det var minusgrader svarade den som satan på gaspåslag.

Kollade också nålhöjd, och nålarna var sänkta ett hack mot standard. Clipet i andra spåret uppifrån således. #40 pilot och 440 main. Skulle nog kunna gå ner till 430 utan bekymmer, får se om det blir nåt mer åka i år.

Förbrukningen under 4l/mil, om det berodde på lättare före eller fungerande avgasportar vet jag inte. Hade inte soppa nog att få ett rättvisande resultat. Slackade oljepumpwiren också så den inte drar före trottlarna lyfter.

@TS: Det kan ju vara ide att kolla ves-membranen så dom är hela och mjuka. Mina var ju rätt trötta.
 
Last edited:

xltt

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
Östersund / Åkersjön
Tack för era tips, skall testa att justera och även att byta till NGK stift. Är det br9EYA som gäller?
Min blev också märkbart bättre med NGK stiften, tack för tipset! Skumt att det kan påverka så, champion är det som rekommenderas i manualen ( har jag för mig )