Luftskruvar, Polaris 600 -06 (bluddrar på låga varv)

xltt

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
Östersund / Åkersjön
har en rmk 600 -06, (förgasarmotor)

Den bluddrar endel precis kring/över inslagsvarv (4000-5000) jag vill nu ha tips på att få bort detta.

Skall det justeras på luftskruvarna på förgasarna? Var sitter de i så fall?

har sökt på forumet utan framgång. antar att det har att göra med att det inte går att söka på ord kortare än 4 tecken?:hmmmm2:
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Upp till ca 4000 / 5000 v/min så är de pilotmunstyckena som styr mängde soppa, från orginalbestyckningen kan man med säkerhet gå ner ett snäpp.
Dock kan de vara bra att inte gå ner för lågt, risk för haveri.
 

xltt

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
Östersund / Åkersjön
jo, men den har bluddrat redan vid kallt väder, kollar på byte av pilot då.
hur är det med luft / bränsleskruvar på dessa, kan de hjälpa överhuvudtaget att justera dem / den??
 

Nwapa

Ny medlem
23 feb 2009
4
0
1
Östersund
Hej
Jag har precis köpt en Switchback 600 -06 där jag upplever exakt samma problem som ovan. Fick du xltt till detta och hur i sådant fall?
 

xltt

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
Östersund / Åkersjön
Har inte testat något ännu, antar att det är läge att gå ner lite på pilotmunstycken. vad kostar ett par såna och hur sitter de på dessa gasare, måste man ur med förgasarna eller räcker det att lossa luftburken?
 

trullen

Välkänd medlem
6 okt 2010
114
0
6
Haft samma problem. Såg att båda insugsgummina var pajj så bytte dom (á ~700kr, köp orgrinal, pirat går sönder). Blev inge bättre, gjorde rent förgasarna, ändrade munstyckena till SLP-tabellen (nån hade bytt åt helvete knepigt med skruvarna (dom styr bränsleflödet, ej luft) nästan max utskruvade å stooora air pilot jets). Blev inte så mkt bättre, provade då att byta tillbaka till mina gamla NGK-stift från nya Champion och då började den gå som en klocka igen.
Har en SB 600 men samma årsmodell.

Jo, luftmunstyckena kostar runt 120:-.
 

trullen

Välkänd medlem
6 okt 2010
114
0
6
Yepp dom stiften har jag. Kan iofs inte svära på att det är det som är rätt men dom funkar på min iaf. Uppdatera hur det gick.
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Haft samma problem. Såg att båda insugsgummina var pajj så bytte dom (á ~700kr, köp orgrinal, pirat går sönder). Blev inge bättre, gjorde rent förgasarna, ändrade munstyckena till SLP-tabellen (nån hade bytt åt helvete knepigt med skruvarna (dom styr bränsleflödet, ej luft) nästan max utskruvade å stooora air pilot jets). Blev inte så mkt bättre, provade då att byta tillbaka till mina gamla NGK-stift från nya Champion och då började den gå som en klocka igen.
Har en SB 600 men samma årsmodell.

Jo, luftmunstyckena kostar runt 120:-.
SLP-tabellen, vad är det?

Jag har samma problem med min också, bytte insugsgummin men blev inge bättre. Ska lämna in den i början på nästa vecka, få se om de testar å byta lågfartsmunstycke.
 

trullen

Välkänd medlem
6 okt 2010
114
0
6
Jag har SLP effektsystem och VForce-reeds så jag följer slp´s tabell för bestyckning.
Gå in på SLP (Starting Line Products) sida och leta dig fram till info om ditt trimpaket. Försökte bifoga men det vart för stor fil.
Polaris orginal är :
Type Mikuni TM38
Main Jet 420<--- Huvudmunstycke
Pilot Jet 50<---- Lågfartsmunastycke
Jet Needle/Clip position 9DGN6-57 / 2<----
Nålens position
Needle Jet P-8
Throttle Gap (Under Cutaway) (in/mm) 0.08 / 2.1
Cutaway 1.5 Notch
Valve Seat 1.5
Starter Jet 145<-----
Pilot Air Jet .6<----- Luftmunstycke
Fuel screw (Turns Out) 1.25<-----
Skruvar (Vita hattar) Ut 1,25-1,5 varv ut
Recommended Fuel Octane (R+M/2) 91
(Non-Oxygenated)
Fettextat är munstyckena som du bör kolla över


Hittade även grus i förgasaren så jag kollade bränslefiltret och det var ett hål i det, prova byt det också(monterade också in ett externt tillfälligt filterefter pumpen), du fiskar upp det med en ståltråd på tankens högra sida.
Du bör även ta bort avgasportarna och göra rent dom, det finns småhål på undersidan som bör vara fri från kladd. Prova håll för hålet på svarta locket och tryck in giljotinen, stannar den kvar helt är det bra, släpper den är det hål i gummibälgen eller läckage.
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Nu har de plockat isär förgasaren å det satt 35 som lågfartsmunstycke.... och det går för fett!! Ni som har denna motor, vet ni vad ni har för lågfartsmunstycke i???
De testade att sätta i 45 å då gick den ännu sämre... Och det ska sitta 50 i original..

Vad kan det va för fel???:(((((
 

trullen

Välkänd medlem
6 okt 2010
114
0
6
Har 45 på lågfarten jag också.
Kolla skruvarna och pinnens placering. Ska vara i läge 2.
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Du skrev att du körde på NGK br9eya. Enligt Polaris ska man köra på BPR9ES, vilket jag gör.
Kan det vara skadligt på nåt sätt att köra med fel stift? Annars kan ju det va värt ett försök också...
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Du skrev att du körde på NGK br9eya. Enligt Polaris ska man köra på BPR9ES, vilket jag gör.
Kan det vara skadligt på nåt sätt att köra med fel stift? Annars kan ju det va värt ett försök också...
 

trullen

Välkänd medlem
6 okt 2010
114
0
6
Ja jag såg det igår, hade jag ingen aning om. Vet inte vad som skiljer mellan dom två sorterna men min går bra med dom, jag kanske borde prova dom rekommenderade nån gång :)
 

frostis440

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
Ånge
Jag har precis skaffat en RMK 600 ho 2006a, så jag följer alla trådar man kan hitta, alltid något man kan snappa upp.
Kan meddela att det sitter BR9eya i min, skillnaden mot es är väll skåran på elektroden som ska göra det svårar att dom slår igen.
Vilket gjorde stor skillnad på mach1an jag hade för några år sedan, den gick bara på eya stift.

Måste undersöka min grundligt i sommar då det droppar soppa någonstans, inget som gör skillnad vid tankning, men när man ska förvara den så stinker det något fruktansvärt.

Märktes någon större skillnad med vforce och slp systemet ?
Ingen som har variatorkit som kan tipsa om något ?
 

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Hej
Jag har ungefär samma funderingar fast en RMK700 -04. Gurglig och oren gång precis vid tillslagsvarv och svarta stift. Vid orginalsettings på luft/bränsleskruvar blöta stift.... Nu har jag gått ner från 45 pj till 40 pj och fått torra men svarta stift efter att ha testat runt lite med olika inställningar på luft och bränsleskruvar men inte riktigt fått till det. För vidare test behöver jag nya stift för att kunna läsa färg ordentligt. Nålhöjd har jag inte kollat än, men jag har för mig att clipet sitter i spår #3 dvs std. 440 mj sitter i, känns som i fetaste laget, har beställt 430 och 420, men skotern står 25 mil bort så det kanske tar nån/några helger innan testning.

Skotern drar ca 4l/mil och det skulle jag inte bry mig ett skit i om det inte vore för att den har så svarta stift. I övrigt går den jävligt bra.

Fortsättning följer.
 

trullen

Välkänd medlem
6 okt 2010
114
0
6
Jag har precis skaffat en RMK 600 ho 2006a, så jag följer alla trådar man kan hitta, alltid något man kan snappa upp.
Kan meddela att det sitter BR9eya i min, skillnaden mot es är väll skåran på elektroden som ska göra det svårar att dom slår igen.
Vilket gjorde stor skillnad på mach1an jag hade för några år sedan, den gick bara på eya stift.

Måste undersöka min grundligt i sommar då det droppar soppa någonstans, inget som gör skillnad vid tankning, men när man ska förvara den så stinker det något fruktansvärt.

Märktes någon större skillnad med vforce och slp systemet ?
Ingen som har variatorkit som kan tipsa om något ?

Ok, vad menar du med "slår igen" ?

Kolla bränsleslangarna ända från tanken till motorn :) nån slangklämma som släppt å läcker lite kanske. Ska väl även finnas en tryck-slang så det inte blir tomt på luft i tanken?

PW3:
pinnen i läge 3 lät ju i högsta laget det.
 

frostis440

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
Ånge
Att dom slår igen (surar ner såpass att dom slutar fungera)
Med mach1an var det nog en kombination av att statorlindningarna var dåliga.

Men eya har fungerat bra på mina senaste skotrar.
Googlade lite på skillnad es och eya, men det råder delade meningar om vilka som är bäst.


Vad brukar era 600or ligga på för motortemp ?
Tyckte att RMK blev het så fort man åkte led, inga problem att komma upp strax över 80grader, nu har jag slängt på isrivare och fyllt lite extra kylvätska men inte kört någon längre sträcka på packat före.
Åkte med en assult 800 och den låg 10grader lägre än min, men då hade den iof slp ventkit och isrivare.