luftfilter bygge (bilder!)

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
hej! Har byggt mej egna luftfilter som väer runt 1hekto tillsammans! gjort det för att tappa vikt på skotern och för att org luftburk var helt hopplös om det kom lite snö där den suger luft.
Kommer lägga upp bilder på de om ca fem min.
 
Last edited:

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Nja... Jag tror att dom där filtrerna stryper motorn :)
Köp uni foamfilter med puderstrumpor på istället !!
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Noterar att du använt Norrlands Guld 0,33cl 5,3% burkar.

Det förefaller rätt självklart att TS har druckit ur burkarna innan modifieringen för att få ner kostnaden från runt 10kr/filter till 1kr/filter (panten).

Icke desto mindre hade jag kanske rekomenderat Carlsberg Sort Guld. Ungefär samma pris, men godare att dricka ur för att få ekonomin att gå ihop, samt snyggare burk och därmed snyggare filterdesign.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ta ut gunket du har i dom och trä en strumpbyxa över istället så ska det nog gå
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ser bra ut ! du kommer ochså att spara ytterligare vikt då du kan montera bort choken
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Skumfilter får inte förekomma på en skoter för dom dom suger i sig snöpullver som snabbt smälter till is och skiten fryser ihop till en isklump ,,eller i bästa fall blir det en blöt tvättsvamp eller snöpullverklump = värdelöst luftinsläpp.

Samma sak gäller för andra tygfilter liknade kn eller kickass dom hör bara hemma på sommarmaskiner.

Bästa köpes filter är nog att köpa bara själva snöskydden till unifiltren och göra en egen stomme som håller ut det tyget. Eller köpa unifilter komplett med snöstrumpan och klippa sönder själva skummet totalt så det blir bara några stödpunkter av skum för snöfiltret. Jag har inte testat detta nya uni snöstrumpa men folk säger att dom är likvärdiga med slp tyget och då är dom stenbra!!

Eller om man orkar bygga egna filter med max volym för ännu mer genomsläpp och få bättre snurr i motorn så köper man SLP tyget och syr till egna påsar som man trär över valfri uthållare. I mitt fall (bilden) är 1,5L petflaskor hålborrade men hoprullat plastnät från trädgårsdprodukter funkar också som uthållarre av tyget. Flödet är näst intill lika bra som utan filter och vatten tar sig inte igenom + att dom skakar av sig snö som en hund av motorvibrationerna.

Bättre än så kan det inte bli enligt mig då motorn inte kan snöskära någonsin och man får ut maximal effekt hela tiden om man inte fyller hela motorutrymmet med snö dåra :cheesy:

Snäppet bättre för ren effekt är upptagen luftburk med alla inkommande hål täckta av slp tyg



skoter