Lufta bromsar!!! HUR I HE***TE?!

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Är inte hemma just nu därav inga svar!
Men jag ser vad ni skriver :)
Ska testa när jag kommer hem och se om slagen är tät,är väl ingen fara att plocka ur den ur oket? hehe
Om du lossar nere så vet du inte om bromspumpen eller slangen är tät. Men självrinner från bromspump så är slangen ok. Men om de inte rinner måste du plocka lös slangen helt och blåsa med käften i den de ska gå rel lätt att blåsa men vist motstånd är de såklart för de är små oljehål i banjofästena.
 

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Om du lossar nere så vet du inte om bromspumpen eller slangen är tät. Men självrinner från bromspump så är slangen ok. Men om de inte rinner måste du plocka lös slangen helt och blåsa med käften i den de ska gå rel lätt att blåsa men vist motstånd är de såklart för de är små oljehål i banjofästena.
Tänkte mest blåsa i den för å se om den är igenkloggad eller nå.
 

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Felet är nog hittat,plockade lös slangen som går in i handtaget och blåste genom banjobulten och inget var tätt därifrån och till nippeln.

Däremot är bromshandtaget så gott som tätt,så det blir att fixa nytt bromshandtag sen hoppas vi de blir åka av 😃
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Felet är nog hittat,plockade lös slangen som går in i handtaget och blåste genom banjobulten och inget var tätt därifrån och till nippeln.

Däremot är bromshandtaget så gott som tätt,så det blir att fixa nytt bromshandtag sen hoppas vi de blir åka av 😃
De är bättre och ev billigare att köpa renoveringssats till bromspumpen för om du köper en beg pump lär den va söndertorkad i packningarna!!

Här finns repsats i sverige och även på amason om du inte har brottom.
https://www.skoterdelen.com/snoskoter/repsats-bromscylinder-polaris
https://www.amazon.com/Polaris-Cylinder-2000-2005-Snowmobile-12-22026/dp/B079SC2VW8
 
Last edited:

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
De är bättre och ev billigare att köpa renoveringssats till bromspumpen för om du köper en beg pump lär den va söndertorkad i packningarna!!

Här finns repsats i sverige och även på amason om du inte har brottom.
https://www.skoterdelen.com/snoskoter/repsats-bromscylinder-polaris
https://www.amazon.com/Polaris-Cylinder-2000-2005-Snowmobile-12-22026/dp/B079SC2VW8
Frågan är ju hur man byter detta? för bromshandtaget går inte att dela på? är bara en klump. Om det inte finns en annan väg då att få ut sakerna på då? :)
 

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Jo, bilderna vidar vad jag menar.

En helhjuten klump? Hur fyller man då bromsvätska?

Men ser du nån skarv mellan lock och behållare. Skruv dolda uner gummipluppar?

Är det öppningsbart underifrån?

Hämta hem manual på Polaris.com
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Frågan är ju hur man byter detta? för bromshandtaget går inte att dela på? är bara en klump. Om det inte finns en annan väg då att få ut sakerna på då? :)
Man brukar kunna dra ut hela kolven med tätningar rakt ut där banjokopplingen på slangen fästs. De bör vara en låsring där längst ut sedan bör du kunna dra ut hela skiten. Kan även va en liten låsskruv i botten på oljebehållaren men de är ovanligt.
Beställ ingen repsats innan du fått ut den gamla!!
 
Reactions: Poläriz1

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Man brukar kunna dra ut hela kolven med tätningar rakt ut där banjokopplingen på slangen fästs. De bör vara en låsring där längst ut sedan bör du kunna dra ut hela skiten. Kan även va en liten låsskruv i botten på oljebehållaren men de är ovanligt.
Beställ ingen repsats innan du fått ut den gamla!!
Man brukar kunna dra ut hela kolven med tätningar rakt ut där banjokopplingen på slangen fästs. De bör vara en låsring där längst ut sedan bör du kunna dra ut hela skiten. Kan även va en liten låsskruv i botten på oljebehållaren men de är ovanligt.
Beställ ingen repsats innan du fått ut den gamla!!
PROBLEMET LÖST!!

Plockade ur bromscylindern och den var helt ärgad och full av skit,rengjorde packningar och allt annat och satte dit och nu fungerar allt som det ska!

Får tacka alla för hjälpen!!! 😊
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Härligt:p

(Ärg betyder att det finns fukt... trasig tätning, eller ev fukt i bromsvätskan.)
Att det blir lite fukt i bromsvätska efter 14år skulle jag nog inte påstå är något konstigt... har för mig att serviceintervallet enligt serviceboken på byte av bromsolja är 2år. Skulle nog tro att minst 99% aldrig bytt bromsolja överhuvudtaget.
 

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Fukt kommer då från luften. Luft kommer
t ex i bilar med större mängd bromsvätska i rörelse, för bl a fyra bromsok och ABS, in genom ventillationshål i bromsvätskebehållarens lock.

Min tro är att på en skoter, moped o s v med ett system för fram- och ett system för bakbroms, så är det betydligt mindre med bromsvätska, som rör sig.
Och då kan man använda ett slutet system.
Med ett membran, som rör sig i takt med bromskolv.
Detta system gör även att ingen vätska kan
rinna ut om t ex enduromaskinen blir liggande på sidan. Om så sker, så blir bromsen obrukbar.

Ändå inte fel att byta bromsvätska enligt intervall.

Nu vet jag inte om ts broms har membran.

Misstänkta är oavsett tätningarna på cylindern vid handtaget.

Kul det löser sig!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
PROBLEMET LÖST!!

Plockade ur bromscylindern och den var helt ärgad och full av skit,rengjorde packningar och allt annat och satte dit och nu fungerar allt som det ska!

Får tacka alla för hjälpen!!! 😊
Du har tur som ett tok de packningarna brukar va väck när pumpen strular. Men ha stenkoll på om bromsen ligger på under de första milen för de kan bli problem med oljeretur när oljan blir varm , förmodligen går de bra men ha koll ett tag.
 

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Fukt kommer då från luften. Luft kommer
t ex i bilar med större mängd bromsvätska i rörelse, för bl a fyra bromsok och ABS, in genom ventillationshål i bromsvätskebehållarens lock.

Min tro är att på en skoter, moped o s v med ett system för fram- och ett system för bakbroms, så är det betydligt mindre med bromsvätska, som rör sig.
Och då kan man använda ett slutet system.
Med ett membran, som rör sig i takt med bromskolv.
Detta system gör även att ingen vätska kan
rinna ut om t ex enduromaskinen blir liggande på sidan. Om så sker, så blir bromsen obrukbar.

Ändå inte fel att byta bromsvätska enligt intervall.

Nu vet jag inte om ts broms har membran.

Misstänkta är oavsett tätningarna på cylindern vid handtaget.

Kul det löser sig!

Hur som haver så blir de
Du har tur som ett tok de packningarna brukar va väck när pumpen strular. Men ha stenkoll på om bromsen ligger på under de första milen för de kan bli problem med oljeretur när oljan blir varm , förmodligen går de bra men ha koll ett tag.
Kände lite på bromsskivan och den går iallfall att snurra nån millimeter fram och tillbaka så om den ligger på vet jag inte. Men jag ska hålla koll! :)


Istället för att skapa ny tråd kan jag passa på att fråga här,köpte ju skotern rätt nyligen och ägaren visste inte vad för glykol de var i.
Färgen är dock "Ocean Blue" och jag har pratat med några verkstäder om vad man ska ha i,och alla säger olika. Endel säger ethylen,endel säger propylen..
Till exempel,ringde haralds i borlänge,en snubbe sa stt är de blå så ska jag ha i blå,han nämnde även ethylen.
ringde upp nästa dag igen bara för att säkerställa mig,fick prata med en annan kille som sa att det skulle vara grön propylen..

Hur som haver,den som är i se i mitt tycke ut att vara blå,så jag köpte blå ethylen och tänkte blanda ut 50/50 och toppfylla med. Skulle det skada om det mot förmodan är propylen i och jag har i ethylen? Vissa säger ju att grön bli blå efter att den blivit uppvärmd.
Kommer skicka några bilder på den jag köpt,samt färgen på den i behållaren.

Detta med glykol är verklien ett mysterium,alla säger olika 🤣
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
De står mycket om glykol hit att de inta ska blandas men efter att ha läst några timmar så ser man en röd tråd = de går blanda hursomhaver. Men man ska såklart köra Etylenglykol för den är giftigast.
Etylenglykol är vanligast i de flesta motorer den är bättre på att skydda motorn från ärga o rost samt att de är dubbla livslängden på den glykolen vs propylen.
Du kan blanda hur som helst men häll ur så mycket som möjligt av den gamla glykolen för den ska ju bytas då o då.
Ang färger på glykol så säger de inget numera de finns alla typer av glykol i rengbågens alla färger.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Vad jag förstått är det rätt ovanligt med propylen i högprestanda motorer? Den är väl betydligt bättre för djur och natur men sämre på allt den är tänkt att göra i ett kylsystem.
Så utan att vet vad för skoter du har så med stor sannolikhet är det Ethylen.

Färgerna säger som Boost är inne på, inte ett skit. Något folk verkar ha fantastiskt svårt att ta in.

Skulle köpa till bilen (Bmw) på autoexperten i stan, dom hade en blå & en blågrön, den blågröna var BMW "klassad" men dom innehöll fasiken samma saker enligt innehållsförteckningen iaf och bägge var longlife och utan nitriter, aminer och fosfater etc. som det tydligen ska va. Oväntat nog var såklart BMW klassade glykolen dyrare.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Inom lastbilsvärlden är det där med glykolsorter ett elände .

En viss tysk tillverkare av lastbilar använder tydligen en legering som korroderar jättefort om man inte använder just deras egen märkesglykol som kostar som om den pinkats ut av enhörningar uppfödda på saffran och bladguld .

Då jag skruvade åt märkesverkstaden fick vi in en lastbil som topp och EGR-limpa hade bokstavligen ätits upp på och den var fortfarande inom garantitiden men hade fått fel glykol från fabrik .

Jag trodde inte att sådant var möjligt .
 

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Inom lastbilsvärlden är det där med glykolsorter ett elände .

En viss tysk tillverkare av lastbilar använder tydligen en legering som korroderar jättefort om man inte använder just deras egen märkesglykol som kostar som om den pinkats ut av enhörningar uppfödda på saffran och bladguld .

Då jag skruvade åt märkesverkstaden fick vi in en lastbil som topp och EGR-limpa hade bokstavligen ätits upp på och den var fortfarande inom garantitiden men hade fått fel glykol från fabrik .

Jag trodde inte att sådant var möjligt .
Fyfan va sjukt!! 😂


Jo,men jag gör nog som så att jag tömmer allt och häller i ny så jag vet vad jag har där i sen,istället för att blanda.