Lufta bromsar!!! HUR I HE***TE?!

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Ger snart upp med detta,hur i helvete ska jag bära mig åt om jag inte får ut luften?
Försökt med det mesta,men efter dryga halvtimmen tröttna jag då de bara spotta å fräste ur luftnippeln,ska väl bli en fast stråle efter en stund eller är jag ute och cycklar?
Fräser ju förfan mer än min mage efter en vända på McDonalds.
Svårt å tro att man ska behöva stå i en halvtimme för att få ut luften eller?

Hjälp/Tips mottages gärna innan man får spel på detta

Vet du inte vad det kan vara hänvisar jag dig till att gå och göra dina vilda gissningar i nån volvo grupp på facebook istället. Mvh


Någon som kan ha nån ide? Polaris Pro Xr 800 -2004
 
Last edited:
Reactions: fleshball

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Men hur har du gjort.
Se till att ha olja i koppen.
Kläm på handtaget.
Öppna luftnippeln.
Handtaget sjunker till botten.
Stängnippeln.
Släpp upp handtaget.
Så?
 

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Har gjort allt de där X antal gånger,lär ju vara nå form av läckage i och med att han inte bygger upp nå tryck.

Det ända jag inte provat riktigt är att skjuta in vätskan i nippeln då jag inte har nå vettig pryl för det. Får bli sista utvägen sen är det väl bara å byt ut allt. ??
 
Reactions: trixa

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Precis som du säger. Prova trycka bromsvätskan bakvägen. Brukar använda en vanlig oljekanna och en slangstump.
 
Reactions: Poläriz1

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ger snart upp med detta,hur i helvete ska jag bära mig åt om jag inte får ut luften?
Försökt med det mesta,men efter dryga halvtimmen tröttna jag då de bara spotta å fräste ur luftnippeln,ska väl bli en fast stråle efter en stund eller är jag ute och cycklar?
Fräser ju förfan mer än min mage efter en vända på McDonalds.
Svårt å tro att man ska behöva stå i en halvtimme för att få ut luften eller?

Hjälp/Tips mottages gärna innan man får spel på detta

Vet du inte vad det kan vara hänvisar jag dig till att gå och göra dina vilda gissningar i nån volvo grupp på facebook istället. Mvh


Någon som kan ha nån ide? Polaris Pro Xr 800 -2004
Jag har en bra gissning vad de "kan vara" de är ett väldigt vanligt fel när de blir detta fenomen men jag får ju inte svara pga din attetyd mot gissningar, jag kan faktiskt gissa fel. De låter som du kommer från ett volvo a-traktorforum med den attetyden.
 
Last edited:
Reactions: trixa

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Precis som du säger. Prova trycka bromsvätskan bakvägen. Brukar använda en vanlig oljekanna och en slangstump.
Jo ja tänkte de,vet du nån kanna till ett lämpligt pris som duger till detta?
Testat med flaska och slang med de händer inte nå alls hehe..
 
Reactions: trixa

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Jag har en bra gissning vad de "kan vara" de är ett väldigt vanligt fel när de blir detta fenomen men jag får ju inte svara pga din attityd mot gissningar, jag kan faktiskt gissa fel. De låter som du kommer från ett volvo a-traktorforum med den attityden.
Svara på du om du känner för det,så länge du håller apa-traktorer utanför denna tråd haha.. Nä men skämt åsido,skrev så just för att man varit med om många "Experter" som tro sig veta allt om allt men i själva verket inte kan något alls,vilket är drygt då de inte är till någon hjälp.
Feel free och skriv du,inte meningen att någon skulle ta illa upp om någon nu gjorde de. Fingrarna gick glödheta då humöret var på botten när jag skrev detta 😂
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Svara på du om du känner för det,så länge du håller apa-traktorer utanför denna tråd haha.. Nä men skämt åsido,skrev så just för att man varit med om många "Experter" som tro sig veta allt om allt men i själva verket inte kan något alls,vilket är drygt då de inte är till någon hjälp.
Feel free och skriv du,inte meningen att någon skulle ta illa upp om någon nu gjorde de. Fingrarna gick glödheta då humöret var på botten när jag skrev detta 😂
Ok du ber om ursäkt de va ovanligt bra jag trodde det skulle bli ett jäkla liv då jag skrev som jag skrev. I detta forum som jag huserat i 10 år finns inga fjortisar eller epa Volvoraggare med grova gissningar. De finns säkert en o annan fjortis epa moppe o volvoraggare här men de är endera tyst eller har läst på innan de svarar.
Ang ditt problem så tryck som sagt oljan bakvägen jag använder en gammal cykelpump med korkpackning inv som håller i all evighet mot den elaka bromsvätskan men de funkar med modern cykelpump med gummitätning också, men gummitätningen på pumpaxeln sväller upp och går tungt så pumpen blir förstörd efter användning. De brukar dock hålla för en påfyllning av ett eller flera ok under en timme. Enda trixet är att få till en nippel för slanganslutning på cykelpumpen. Oljekanna va en bra ide då slipper man fixa slanganslutning.
Efter att du fyllt oket bakvägen så provar du lufta ur igen. Om de inte funkar så köp ny packningssats till bromspumpen på styret för de kan va väck utan att de syns på gummitätningarna.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
En variant kan vara att gummit inuti slangen släppt eller luckrats upp eller blivit skadat på annat vis och gör att luftningen kan bli riktigt besvärlig.
 

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Själv för gammal för att köra a-traktor.

Men fixade en hyfsad modern moppe o somras. En cross-enduro, med skivbroms fram.
Som skulle kunna ligga ned, med fungerande bromsar.

Ett typ membran i koppen, med bromsvätska på insidan/nedsidan och luft på utsidan.
Fyllde först s a s i membrankoppen, fast på utsidan. Blev ju inte så bra. Då det inte fanns bromsvätska, så sög handbromcylindern in luft via tätningen i ställlet. Med samma bekymmer som du nu har.

Ser ju på bl a tuben, att skotrar av värre slag, ofta ligger upp och ned i snö o luft, och bromsar ska ju fungera efter såna manövrar.

Kollade på min bruksis, en Widetrak. Ser ut att vara just en sånt upplägg, som jag skriver ovan, även på denna. Och tur är väl det, för jag körde vält i dag.

Alltså när du luftar, måste det ju finnas tillräckligt med vätska, av rätt sort, under membranet, som ser ut som en sån där hopfällbar gummikopp.

Ta ny nya tag o kolla. Funkar det inte, så har jag ett tips till, ifall bromsarna förblir mjuka, som på vissa VAG-PERSONBILAR.
 

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Ok du ber om ursäkt de va ovanligt bra jag trodde det skulle bli ett jäkla liv då jag skrev som jag skrev. I detta forum som jag huserat i 10 år finns inga fjortisar eller epa Volvoraggare med grova gissningar. De finns säkert en o annan fjortis epa moppe o volvoraggare här men de är endera tyst eller har läst på innan de svarar.
Ang ditt problem så tryck som sagt oljan bakvägen jag använder en gammal cykelpump med korkpackning inv som håller i all evighet mot den elaka bromsvätskan men de funkar med modern cykelpump med gummitätning också, men gummitätningen på pumpaxeln sväller upp och går tungt så pumpen blir förstörd efter användning. De brukar dock hålla för en påfyllning av ett eller flera ok under en timme. Enda trixet är att få till en nippel för slanganslutning på cykelpumpen. Oljekanna va en bra ide då slipper man fixa slanganslutning.
Efter att du fyllt oket bakvägen så provar du lufta ur igen. Om de inte funkar så köp ny packningssats till bromspumpen på styret för de kan va väck utan att de syns på gummitätningarna.

Tack för tipsen!! Lutar nog mest åt att testa oljekanna nu!
För med petflaska och slang gick de då inte..
 

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Ja ha... Men ska du trycka i bromsvätska nerifrån, så måste det få flöda över vid handtaget...
Alltså sitter det en sån membrankopp, så lyft ur den först.
Det finns nämligen då ingen luftning, som kan släppa ut luft, eller bromsvätska.
 

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Ja ha... Men ska du trycka i bromsvätska nerifrån, så måste det få flöda över vid handtaget...
Alltså sitter det en sån membrankopp, så lyft ur den först.
Det finns nämligen då ingen luftning, som kan släppa ut luft, eller bromsvätska.

Membrankopp? antar att du menar vätskebrhållaren på styret eller? 😅

Klämmer som hulken på den där flaskan men de vägrar som sagt rinna in i systemet
 

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Membrankopp? antar att du menar vätskebrhållaren på styret eller? 😅

Klämmer som hulken på den där flaskan men de vägrar som sagt rinna in i systemet
Jo så blir det om det på din maskin är som jag skrivit ovan...

- Inne i vätskebehållaren finns då ett membran format som en gummikopp, ingen vätska eller luft kan komma ut.

Lossa locket och kolla.
Första gången jag skulle fylla bromsvätska, i samband med luftning, så hällde jag i, uppe i gummikoppen.
Där ska inget vara!

Vätskan ska vara under!

Lyft ur koppen och lufta nedifrån.
Eller uppifrån, som du gjorde först, fyll då på bromsvätska hela tiden.

Såvida att du har en sån veckad gummikopp i behållaren på styret.
Denna funkar även som packning mellan
bromsvätskecyllnder och dess lock.

Googlade lite på ATV Suzuki frambroms repsats. Så var det även på dessa!

Hämta servicemanual på Polaris hemsida.
Kommer inte åt här i stugan. Jlen mottagning
 
Last edited:

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Jo så blir det om det på din maskin är som jag skrivit ovan...

- Inne i vätskebehållaren finns då ett membran format som en gummikopp, ingen vätska eller luft kan komma ut.

Lossa locket och kolla.
Första gången jag skulle fylla bromsvätska, i samband med luftning, så hällde jag i, uppe i gummikoppen.
Där ska inget vara!

Vätskan ska vara under!

Lyft ur koppen och lufta nedifrån.
Eller uppifrån, som du gjorde först, fyll då på bromsvätska hela tiden.

Såvida att du har en sån veckad gummikopp i behållaren på styret.

Du får nog förklara det där lite bättre,för jag hänger inte med nå alls va du försöker förklara 😅
 

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Lossa locket till bromsvätskebehållaren på styret.

Vad finns i behållaren?

Hur ser tätningen till locket ut?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Om du inte kan trycka upp olja bakvägen upp till bromspumpens behållare "med öppet lock" så finns två anl.
1. Bromspumpens tätningar/packningar måste bytas.
2 Bromsslangen har kollapsat inv som någ redan nämnt.
Du kan testa om de är slangen som inploderat genom att skruva lös den uppe vid bromspumpen och försök sedan pumpa upp olja igen, ja du fattar de ska gå lätt att trycka upp olja då. Om de går bra så är de troligt att en ny repsats till bromspumpen som fixar biffen.
 
Reactions: Poläriz1 och Hybro

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Imploderat ( tryckts ihop av yttte tryck ) kan slangen knappast ha gjort.

Däremot skulle gummiet på insidan av slangen jäst på grund av fel sorts bromsvätska. Och på så vis blivit tät.