Loctite vid återmontering variatorer?

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Ska man och isf var sätta Loctite när man sätter tillbaka primär och sekundär variator? Ska byta vikter och fjädrar samt helix.
Vilken loctite ska man sätta? Har grön hemma.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
blå loctite till helixen ingen loctite till bulten som håller sekundär och primär
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Är det en TEAM sekundär? Loctita ingenting, skruvskallarna till helixen är koniska vilket gör att dom brukar sitta såinnihelvete utan loctite. Mången avdragen skruv och sprängda torxbits på det bultförbandets samvete =)

Grön Loctite brukar väl vara för saker du aldrig tänkt ta loss igen! (eller det brukar då bli så i alla fall) Så använd inte den =)
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Okej! Lite olika bud men ja det är en team variator. Kanske skippar loctite tills man vet att det är rätt helix man ska ha och inte sätter grön :)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Brukar vara rätt friskt med loctite på dom 4 torx bultarna när du tar av dom första gången. Plus att dom är koniska så det är mer än nog. Dom sitter ändå så in i helvete så ingen idé att kladda dit mer.

När du ska ta lös dom 4 bultarna på sekundären så ta en liten gasol/propan brännare och värm runt bultskallen så du får loctiten att värmas upp. Du bör höra att det börjar knäppa i materialet.
Sedan tar du en hammare eller slägga å slå lite lätt på bultskallen så du frigör spänningarna. Då bör den komma lös "relativt" lätt. Fast se till å ha bra T27 bits! Kanske gärna någon i reserv.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Okej bra å veta! En till fundering är hur hårt ska allt dras åt sen? Står sådant i instruktionsboken kanske? Eller är det inga speciella moment det ska dras åt i?
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Primärvariator på iqn var 68Nm och efterdras 2ggr efter någon repa. Rena ytor, dvs vev o kona. Sekundärvariator brukar ja faktist ha någon droppe blå medium loctite på och dra på känsla, dvs vanlig fastnyckel och inget övervåld :) Helix skruvarna på team sekundären brukar hållas fast med lagom åtdragning också.Men kolla upp momenten för primar för säkerhets skull, dom andra fixar du utan moment om du har lite fingerkänsla.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ja det är alltså huvudbulten till primären. Den behöver du aldrig lös med när du bara ska montera en primärfjäder. Då har du bara lös locket å dom ska inte dras med 68nm. Då har dom gått av för länge sedan ;)

Tänk på när du skruvar lös locket och monterar på det igen att försök dra åt det jämnt så de ej snedbelastar bussningen i mitten. Korsdra bultarna å dra det lite åt gången.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Brukar vara rätt friskt med loctite på dom 4 torx bultarna när du tar av dom första gången. Plus att dom är koniska så det är mer än nog. Dom sitter ändå så in i helvete så ingen idé att kladda dit mer.

När du ska ta lös dom 4 bultarna på sekundären så ta en liten gasol/propan brännare och värm runt bultskallen så du får loctiten att värmas upp. Du bör höra att det börjar knäppa i materialet.
Sedan tar du en hammare eller slägga å slå lite lätt på bultskallen så du frigör spänningarna. Då bör den komma lös "relativt" lätt. Fast se till å ha bra T27 bits! Kanske gärna någon i reserv.
Precis. Jag brukar dock ta ett dorn som passar precis i botten på torxfattningen och slå på det. Slår man uppe på bulten så är det risk man skadar torxfattningen så bitsen slutar passa.

Värma med varmluftspistol funkar också.
Värm däremot en och en, dvs värm en bult, dra loss den, värm en till dra loss den osv. locTite har nämligen egenheten att om man värmer den, och inte värmer ända till förbränningstemperatur, och låter den svalna igen så är den hårdare än den var innan den värmdes alls. Den härdar nämligen av värmen. Detta jag har fått direkt från en av LocTites egna tekniker/säljare som var förbi på firman.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Allt är bytt och fixat. Gick förvånasvärt lätt. Vara bara helixbultarna dära som var någorlunda svårt.
Men 3st nya torx bits och värmde med gasol så lossna dom bra med skruvknackaren!