Lite godis monterat, nu går skotern 2-3°varmare än original? Normalt?

B

Blueberry2

Tjena, kör hela storyn. Bytt kolvar, satt dit högkomp topp och ggb slutburk. Tidigare gick skotern på 50-52° när den var "original". Nu efter lilla "hottningen" av maskin ligger den på 54-56° ? Har luftat kylsystem några ggr, kommer ingen luft och alla element blir ljummen/varma. Inkörning av kolvarna så kör lite extra olja med soppan så det blir 3-4% blandning.. Skotern går bra och inga konstigheter annat än att den går lite varmare.. låter det normalt i era öron som bytt/kör med sånna toppar av nått slag? 12,5 förbränningsrum på min topp. Aldrig kört med godis förr så jag har ingen aning
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
1. Skriv vad det är för skoter.

2. Temp givaren sitter väl i toppen? Att byta topp kan mkt möjligt ge en skillnad. Men t.ex. Asker kan nog ge ett riktigt svar om du berättar vilken topp det är. :)

3. GGB burken har jag hört får skotrar att explodera helt utan förvarning.

(Punkt 3 är inte sant, men måste du verkligen ha den? Fundera på konsekvenserna. Att det låter fränt går över)
 
Reactions: Bola, neden och mas

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Har inget svar på din temperaturfråga, men däremot så undrar jag vilken febertopp du hade när du skaffade slutburken?

Gick in på GGB:s hemsida och kollade deras egen fakta 🤔
Är det en mountainburk så tycker jag att du ska sänka den i en djup sjö, då det på GGB:s hemsida står att den burken ska endast användas i områden där det inte kan störa.
Är det en trailcan, så är den tydligen mildare, med 3-6db höjning ifrån original. Det verkar kanske inte mycket, men 6db höjning motsvarar en fördubbling av ljudtrycket.

Tror inte vi med tanke på senare års diskussioner om snöskoteråkning och förändringar av Terrängkörningslagen behöver fler som kör med open flow burkar, även om de "bara" höjer 3-6db.

Säger som så många andra tidigare, det är bättre att lägga pengarna på variatorkit än på effektsystem. Mer bang for the buck ✌
 
B

Blueberry2

1. Skriv vad det är för skoter.

2. Temp givaren sitter väl i toppen? Att byta topp kan mkt möjligt ge en skillnad. Men t.ex. Asker kan nog ge ett riktigt svar om du berättar vilken topp det är. :)

3. GGB burken har jag hört får skotrar att explodera helt utan förvarning.

(Punkt 3 är inte sant, men måste du verkligen ha den? Fundera på konsekvenserna. Att det låter fränt går över)
1. Skriv vad det är för skoter.

2. Temp givaren sitter väl i toppen? Att byta topp kan mkt möjligt ge en skillnad. Men t.ex. Asker kan nog ge ett riktigt svar om du berättar vilken topp det är. :)

3. GGB burken har jag hört får skotrar att explodera helt utan förvarning.

(Punkt 3 är inte sant, men måste du verkligen ha den? Fundera på konsekvenserna. Att det låter fränt går över)
Pro-x 800 axys -15. Givaren sitter i locket ja👍 Mds topp med lösa 12.5 rum.
Har inget svar på din temperaturfråga, men däremot så undrar jag vilken febertopp du hade när du skaffade slutburken?

Gick in på GGB:s hemsida och kollade deras egen fakta 🤔
Är det en mountainburk så tycker jag att du ska sänka den i en djup sjö, då det på GGB:s hemsida står att den burken ska endast användas i områden där det inte kan störa.
Är det en trailcan, så är den tydligen mildare, med 3-6db höjning ifrån original. Det verkar kanske inte mycket, men 6db höjning motsvarar en fördubbling av ljudtrycket.

Tror inte vi med tanke på senare års diskussioner om snöskoteråkning och förändringar av Terrängkörningslagen behöver fler som kör med open flow burkar, även om de "bara" höjer 3-6db.

Säger som så många andra tidigare, det är bättre att lägga pengarna på variatorkit än på effektsystem. Mer bang for the buck ✌
Är självklart trail burken.
Har inget svar på din temperaturfråga, men däremot så undrar jag vilken febertopp du hade när du skaffade slutburken?

Gick in på GGB:s hemsida och kollade deras egen fakta 🤔
Är det en mountainburk så tycker jag att du ska sänka den i en djup sjö, då det på GGB:s hemsida står att den burken ska endast användas i områden där det inte kan störa.
Är det en trailcan, så är den tydligen mildare, med 3-6db höjning ifrån original. Det verkar kanske inte mycket, men 6db höjning motsvarar en fördubbling av ljudtrycket.

Tror inte vi med tanke på senare års diskussioner om snöskoteråkning och förändringar av Terrängkörningslagen behöver fler som kör med open flow burkar, även om de "bara" höjer 3-6db.

Säger som så många andra tidigare, det är bättre att lägga pengarna på variatorkit än på effektsystem. Mer bang for the buck ✌
Är ju givet trail burken med godkänd DB nivå så jag ser inget problem med den så länge man tänker till lite, dock finns det ju, som i allt annat, iq befriade personer som kör öppet spjäll bredvid Agda 75.. och då spelar det ju ingen roll om det är original el hela kittet. Då är ett större problem med högkamms mattor och olovlig körning utanför led ett större problem om du frågar mej.. Hade alla max höjjd25 så skulle det köras enbart på led och inte utanför😁
 
Reactions: mas
B

Blueberry2

Men med det sagt, fanns det inte burkar så skulle ju även det problemet vara ur världen. Men i vårat Sverige idag så hittar dom på något annat som inte faller i smaken så
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
För folk generellt är störning ett större problem än markskador av snöskoter.

Har inte statistik på det, men är rätt säker på att det går säkert 1 på 1000 som har problem med markskador än stör sig på ljudet.
Sen är väl markskador ett mer "riktigt" problem kanske.

En högst egen åsikt är att markskador av snöskoter (förutom körning på skogsplanteringar) pratas om mer än det finns faktiskt skador.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ang värmen på kylvatttnet så ger högre komp mer värme inne i förbränningsrum samma sak med tidigarelagt tändläge så de är helt normal. Och den toppen har säkert annan genomströmmning typ större volym och då blir de lägre fart på vattnet viket ger högre temp.Nu har jag inte läst på om just den toppen men många toppar har större volym på kylvattelmanteln och de är inte bra. Men 56c är ju no big deal så kör på.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Att låta tempen gå från 52 till 56 lär sänka effekten ca 10hk då den sänker tändningen.
Men det kan man lösa med en resistor seriellt kopplat till tempsensorn så får man ner ”tempen” något och man får max effekt igen.