Linjera in motorn

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Tjenare, skulle behöva måtten om hur motorn ska sitta på en mach z 800 trippel - 98 är det någon som vet det? snabba svar tack
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Alltså menar du hur variatorerna ska stå?



Kolla med ett 12mm tjockt järn eller en list för linjering av variatorerna. Om det inte finns någon stoppare eller begränsare i din skoter, som kan hindra motorn att vrida sigunder drift, så måste måttet Y vara ca 1,0-1,5mm större än måttet X. Notera också att ny CV Tech, IBC är mindre i diameter och därför är manualens mått Z ej densamma
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Det är inte det måttet jag vill veta, utan jag vill veta centrum måttet, måttet mellan variatorerna.. tack så mkt iaf
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Om du har fått in värdena enligt bilden/skissen tidigare i tråden. Och mattan inte draggar med mer än att du kan hålla fast den, när skotern är upphissad,,så är du hemma.
 

bartolomeus

Medlem
25 feb 2009
48
0
1
Fan är det så ***** enkelt? Jag tänkte nyligen kila iväg och skaffa ett linjeringsverktyg. Då är det ju í princip bara att ta en järn (detta ska göras på fyllan!) och se att det står rakt.

Min skoter ska ha det där 1,5 mm skillnaden på primären, men det borde man ju kunna öga fram? 1,5 mm är ju en fis i universum, det kan ju knappast göra något att det diffar några %
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Klart det är enkelt!!!

Kom ihåg bara att räkna om måtten om det plattjärn du använder INTE är samma tjocklek som ski-doos linjeringsverktyg... 0,375 inch
 

bartolomeus

Medlem
25 feb 2009
48
0
1
Har ju inte en sportkeps att orka dra isär sekundären, smiska dit ett plattjärn och linjera in den efter primären.

På sekundären som jag har är det de inre tallriken som rör på sig, ska man då mäta i fullt utsläppt läge, eller i ihopdraget läge?
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
var in hos åf idag o köpte ett linjeringsverktyg kostade mig 137 kronor lätt värt då man vet att det alltid blir rätt sen
 

bartolomeus

Medlem
25 feb 2009
48
0
1
Jag gjorde ett i trä! :D bara för att få måtten i längdled. Vridningsmånen skiter jag i, jag får bygga dit en krängningshämmare. Motorn går ju ändå inte att flytta.
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Kan man använda denna bild som Vidgren bifogade på en gammal formula plus -91 med tra variator? vad står isf PRS, DSA/ZX, CK3 för?
Din första fråga kan jag inte svara på men PRS/DSA/ZX, CK3 det är chassin, alltså chassie namn, hoppas du förstog ^^