Limma splinessaxel mellan vevaxel och variator nytro

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
När jag besökte MCX för några veckor sedan såg jag en isärplockad Nytro. Ägaren av skotern hade problem att den stannade redan på tomgång. Det visade sig att den saknade oljetryck och motorn stängs av. Ett vevaxelhaveri. Frågade varför ramlagren hade pajat. Någon hade testat att limma splinesen för att få en tystare gång. MCX påstod att detta var sannolikt orsaken till haveriet. Såg tydligt att sidorna på lagren var kraftigt nötta, ett udda fel.

Tydligen har splinesen funktionen att utjämna de axiella krafterna i vevaxeln. När den limmats överfördes belastningen till sidorna på lagren med ökat lagerslitage som följd.

Tur eller otur, rätt eller fel? I vilket fall som helst bör man nog vara uppmärksam om att limmad splines medför vissa risker!
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Det är klart.. Varför har de gjort en splinesaxel annars? Borde inte variatorn sitta direkt på vevaxeln som de gjort i alla tider annars? Jag har också tänkt på det, men inte hört någon förän idag som rasat av operationen.. Man kanske får öppna upp för lite mera avgasljud istället.. he he :tongue1:
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Hur många är det som fått haveri pga detta? Ni som limmat/svetsat i pto'n på detta forum, har ni råkat ut för något haveri?

Jag satte två loppor med Tigen i min hylsa åt min vector, å jävlar så tyst och trevlig den blev! Men man vill ju ogärna få haveri på grejjerna..
 

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Jag har hört om två olika "fix". Det ena är att sätta o-ringar längst ut på viktpinnarna, så att den inte glappar i sidled. Det andra är ett schims innanför variatorkorset. Har inte provat nåt av dom


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Är det någon som har råkat ut för haveri på veven efter att ha limmat/punktat i pto'n?


Jag satte två punkter i min förra året, har åkt ett par mil efter det bara..


Inget haveri ännu.
 

Mics

Välkänd medlem
30 mar 2006
126
0
16
57
Vasa, Finland
Hur e de då med Loctite 660 + 7649, nån som provat.
Jag tycker detta e oansvarligt av Yamaha, en av dom bästa motortillverkarna.
(Hade jag vetat om detta skrammelproblem skulle jag nog inte valt Nytron:mmph:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Är det någon som har råkat ut för haveri på veven efter att ha limmat/punktat i pto'n?
Jag satte två punkter i min förra året, har åkt ett par mil efter det bara..

Det är nog en liten varningsflagg att sätta fast splinesen helt då konstruktionen ser ut som den gör. Det kan säkert bli lite drag ut o in om man stummar splinesen ber på kyla/värme. Det är ju ett extra lagerhus en bit ut från vevaxel såattsäga typ en förlängd vevaxel därav kan det nog vara dumt att limma/svetsa fast splinesen. Jag skulle avstå fastsättning!
 
Last edited:

Mics

Välkänd medlem
30 mar 2006
126
0
16
57
Vasa, Finland
Är det någon som har råkat ut för haveri på veven efter att ha limmat/punktat i pto'n?
Jag satte två punkter i min förra året, har åkt ett par mil efter det bara..

Det är nog en liten varningsflagg att sätta fast splinesen helt då konstruktionen ser ut som den gör. Det kan säkert bli lite drag ut o in om man stummar splinesen ber på kyla/värme. Det är ju ett extra lagerhus en bit ut från vevaxel såattsäga typ en förlängd vevaxel därav kan det nog vara dumt att limma/svetsa fast splinesen. Jag skulle avstå fastsättning!
Men varför glappar och skramlar splinesen?? det gör dom ju inte på bilar o dyl.
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Då kanske man får knacka loss pto'n igen och slipa bort de små punkterna man lade med tigen..
Nu kanske man inte längre hör oljudet med en stressfläkt mellan benen och lite öppnare avgas, eller så får man helt enkelt försöka slippa tänka på skiten.. Jävligt taskig konstruktion
 

XCR670

Välkänd medlem
28 okt 2007
134
0
6
Vindeln
Om man nu ska "stumma" allt vore de kanske intressant att kolla hur balansen i allt blir? Å kanske justera om de e mycke obalans?. Var bara en tanke?
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Jag har svårt att tro det kan ändra sig något på balansen. Då pto axeln sitter i blocket med ett 15mm brett lager. Då bör det vara lagret som går slut först, vilket har hänt utan att någon stummat lagret.


Jag var ut och knackade lös min pto nu, sen senaste inlägg. Ser då inget olustigt med de lagerna man kan se.


Vill man ha tillbaka skramlet eller vågar man chansa? Får nog fundera över en öl.
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Jag har slipat bort svetspunkterna i min ptoaxel nu. Ska även passa på att byta det yttre lagret och packbox. 820kr tog Yamaha för lagret, och 211 för packboxen :) De kan ta betalt!