Limma splinessaxel mellan vevaxel och variator nytro

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Ni som har limmat eran splinesaxel vad har ni använt för lim och hur långt har ni kört med det applicerat?

Tacksam för svar!
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Vet av några st som limmat. Det är så underbart att höra en limmad nytro. Dom låter helt annorlunda, man hör bara motorn susa:). Kan ev kolla upp, vet att det var nå speciallim.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Gör gärna det! Gissar på någon form av wurth eller locklight.

Min maskin låter som en ockelbo 300 med sopslut variator... inte roligt

Jag kan knäppa lite bilder och ta en filmsnutt före/efter med ljud så är det väll lite hjälp för andra som funderar på samma ingrepp.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Det är 3M som tillverkar limmet, men nu kommer jag inte ihåg exakt vad det är för beteckning. Hör med "Cleant" här på forumet, han vet mer exakt.
 

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
smart att limma. men man ska nog inte använda drag hammare för att demontera lager om man ska använda samma lager. man måste dra ut lagret så inte lagerbanor skadas. Bara så ni tänker på det.
använd ungefär samma ide men ta en helgängad stång så kan ni dra ut axeln med rätt mothåll.
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Det där är nog inte så dumt :)
Ska riva min imorrn och kolla upp det där...
Va bra beskrivet på 4stroke.
Det tackar vi för.
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
VI har provat ett gäng olika limmer och loctiet... dom flesta funkar ett tag, men börjar skrammla igen efter 10-20 mil... De allra bästa för att få dom tysta är:
1. Ta lös PTO axeln och tvätta rent den även splinsen i motorn..
2. ta fram MIG svetsen och lägg 2 svets punkter inne i PTOn
3. Slippa ner svets punkterna så dom nästan är helt borta, sen är de bara att försiktigt knacka dit
den igen..
De är de enda vi har fått att hålla längre än 100mil..
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
32
Östersund
När jag var in på Yamaha-center i Östersund så sa dom att detta var ett vanligt fel och att Yamaha tydligen jobbade på en lösning. Någon som vet om detta bara var tomt snack eller om det verkligen kommer något som får motorn tyst?
För övrigt så känns ju lösningen med svetsloppa bättre då detta bör gå att demontera efteråt eller hur? Kanske blir lite svårt om man har limmat allt med stark loctite?
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Känns vanskligt att svetsa inne i hylsan, om loppan släpper vart tar den vägen då? Hur håller det med lim? Det vore fasligt skönt att få tyst på de jävla ljudet.. Vad rekomenderar ni att göra? Med vilket lim eller är de lägga en loppa med tig-svetsen och fila till den så glappet försvinner?
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Jag var tvungen att testa. Limmade min med Wurth lagerlåsning stark och det håller än så länge i alla fall. Har kanske kört 12-15mil. Grymt skönt med en tyst variator!! Kan inte tänka mig att hörs skramlet igen så släpper limmet så blir det till att sätta en svetsloppa istället.
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Lät din variator under färd? Min låter hemskt ifrån tomgång till 6-7 tusen varv, sen släpper ljudet. Eller motorljudet kanske tar över, jag vet inte.. Man tänker inte på det lika väl då iaf..