Ledsmiskande lössnöare

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Har kommit fram till att jag allra helst åker riktigt fort på riktigt dåliga leder. Men som de flesta andra vill jag ju heller inte sjunka som ett bojsänke så fort jag hamnar ur spår eller råkar hamna i ospårad terräng.
Gillar verkligen freeride 137" men inte 800 e-tec. Funderar på att förlänga en 600rs eller zr 6000r då förkorta en pro rmk eller liknande känns överkurs.
Finns det nån färdig hardcore hybrid eller mountain som klarar av hård ledsmisk?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Söker du dig alls aktivt till ospårad terräng eller är det mest ett nödvändigt ont ibland att kunna passera över en myr eller dylikt.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Dom korta ändamålsenliga ledskotrarna är ju numera 129''' så du sjunker nog inte som ett bojsänke med en sån.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Swb Pro S kanske kan vara ett bra alternativ?
Lite anonym modell i forumen. Men vill minnas att den passade bra in på den körning du eftersträvar.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Swb Pro S kanske kan vara ett bra alternativ?
Lite anonym modell i forumen. Men vill minnas att den passade bra in på den körning du eftersträvar.
Funkar inte rush-konceptet bättre för slätare leder och fjäll än sönderkörda puckelpistar?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Funkar inte rush-konceptet bättre för slätare leder och fjäll än sönderkörda puckelpistar?

Möjligt, men tänkte när du nämnde att korta en rmk, även om det uteslöts p.g.a hur omfattande det vore.

Men annars är det väl valfri kort maskin.

Nytro TTX ska väl tåla puckelpisten rätt bra också om 4T känns okej. Är ju bra kurs på dem om inte annat.
 
Reactions: hakjo2

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Fast är inte assaulten lite väl lössnö betonad för att vara något man "spöar" en riktigt usel led med? Inget fel på maskinen om man prioriterar att surfa myr, men lössnö var ju ett nödvändigt ont att passera ibland.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
137" är egentligen det kortaste det finns roliga mattor till. Men då är det bara freeride eller en ny arctic att välja på om man ska ha en fabriksklar maskin.
Annars skulle jag satsat på en indy 800 121" med 51mm matta, en sådan gör inte bort sig om det blir ospårat heller, bara du kan köra med lite fart, dom maskinerna ligger i riktigt bra kurs, lär nog skaffa en sådan som andra maskin någon gång.
En swb assault håller fint för rejäl ledsmisk men jag tycker en 144 blir för lång för att bli riktigt bra på led. Ingen av mountainmaskinerna håller för bara ledsmisk.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
137" är egentligen det kortaste det finns roliga mattor till. Men då är det bara freeride eller en ny arctic att välja på om man ska ha en fabriksklar maskin.
Annars skulle jag satsat på en indy 800 121" med 51mm matta, en sådan gör inte bort sig om det blir ospårat heller, bara du kan köra med lite fart, dom maskinerna ligger i riktigt bra kurs, lär nog skaffa en sådan som andra maskin någon gång.
En swb assault håller fint för rejäl ledsmisk men jag tycker en 144 blir för lång för att bli riktigt bra på led. Ingen av mountainmaskinerna håller för bara ledsmisk.
Hur blir det med en 121" om man tappar farten i lössnön, sitter man där tills snön töat bort eller kommer man loss på egen hand?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Hur blir det med en 121" om man tappar farten i lössnön, sitter man där tills snön töat bort eller kommer man loss på egen hand?
Det beror på hur bra man är att köra. Men indyn tar sig nog upp på snön bäst av de korta maskinerna.
Yamaha är ju pinsam i det läget...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
X-trim RE 3500, 800 el 850. (eller heter 850n Boondocker kanske)

Läste jag inte fel så i år är väl t.om RSen i denna längd så någon anser nog att en "trefemma" går svänga med.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
X-trim RE 3500, 800 el 850. (eller heter 850n Boondocker kanske)

Läste jag inte fel så i år är väl t.om RSen i denna längd så någon anser nog att en "trefemma" går svänga med.
Är det helt nytt man är ute efter så skulle nog en 3500 med 850 motorn vara mycket lämplig. Att man kör ”långbandare” i crossen är för att ta starterna.. men när alla kör långa nu så blir det inte lika enkelt :)
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Hur blir det med en 121" om man tappar farten i lössnön, sitter man där tills snön töat bort eller kommer man loss på egen hand?
Min svåger åker mxz 600 2010 dvs en 121 och på platt backe så tar han sig otroligt bra. Men han är å andra sidan riktigt vass på att köra. Men generellt sett så tar han sig överallt där jag åker med min M8000 förutom när det är brant
 
Reactions: trixa

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Man tar sig bra med korta maskiner sålänge man inte ska uppför eller stannar/saktar ner för mycket på dåliga ställen, vilket man lär sig fort.