LEDJOBB

ojlind

Välkänd medlem
29 jan 2010
632
0
16
53
Sa Svartbyn
:huh:
Inte skall vi väl sörja för att vi får mer snö??:hello::becky:
Det är ju underbart:biggrin1:
Men som sagt, intervallgasarna kan vi vara utan:dizzy:
Finns ju gott om träsk att leka på.

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
:hello:Ibland undrar jag om det är någon som inte vill att vi skall ha släta fina leder, just när alla leder är genomkörda, hårda släta fina superbra att glida runt på, då dimper det ner mer snö som gör att det återigen blir samma som innan.
Det som är bra är att har vi tur så sjunker snön runt omkring lederna ihop och de med exem i gastummarna kanske kör där istället.
Visst är det förunderligt, man inbillar sig att alla vill köra på hyfsade leder men ändå finns det vissa som gör allt, medvetet eller omedvetet, för att gräva sönder dom, märkligt!!!!!
Vill man gräva sig fram så finns det ju enorma områden att välja på istället för att gräva efter leden

Var i samspråk med en sladdare i Piteå som ansåg det helt onödigt med ca 3 meters breda leder, han menade att alla kör mitt i spåret ändå, någon mötesplats här och där vore tillräckligt, kan ju inte direkt påstå att han har helt fel.................

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Blir ju lite av moment 22, om man inte sladdar och håller vettiga leder så blir det 1-2-3-4-5-6 och till slut hundratals spår utanför lederna, ofta där det inte alls är bra eller kul för de stackars markägarna som knyter näven i byxfickan, ofta är de tysta bara för att inte nöta på "grannsämjan".

Däremot, sladdar man lederna regelbundet så de är i bra skick håller sig fler på leden, långsiktigt gäller det, enligt mitt sätt att se på saken att komma åt de som kör utanför lederna där man inte bör eller ska göra det, undviker man att få det där första spåret på fel ställe är mycket vunnet och jag tror att vi snöskoteråkare tillsammans med klubbar, Snofed och myndigheter på något sätt aktivt måste övervinna detta problem.

Information i kombination med preventiv polisverksamhet under en 3 års period skulle göra bra effekt om man samtidigt skulle kvalitetskontrollera och kvalitetssäkra dagens ibland undermåliga förarbevisutbildning.
Samtidigt kan man informera om vikten att nyttja hela spårbredden, köra med omdöme när leden är mjuk osv.

ojlind

Välkänd medlem
29 jan 2010
632
0
16
53
Sa Svartbyn
Heja alla som gång på gång orkar ge sig ut och sköta om våra leder med iver och stolthet!!!
Tack för att ni finns

// Jörgen

Last edited:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Härligt härligt, var idag ute med äkta hälft samt dotter + 2 barnbarn och leden mot stugan var precis nysladdad, slät som ett salsgolv. Tack för det Arto ++++++
Inte så ofta man får uppleva sådant eftersom jag själv relativt ofta drar sladden

Hankke

Välkänd medlem
29 apr 2008
492
0
16
Bra jobbat Arto! Var det du som träffade min jobbarkompis ute vid stugan idag?

arR2

Aktiv medlem
4 mar 2010
78
0
6
Bodsvedjan
Tackar! Det är skönt att komma ur kontoret ibland och vara ute, haft sån tur med vädret både tisdag och fredag. Det gick en rem igår så vi bytte, det fanns remmar kvar i skotern. Lederna börjar se riktigt bra ut det är nästan så man kan tänka sig köra led ...i alla fall kring sävast, Ut brukar undvika dem annars... Ja hans-erik de va jag,, han var trevlig..han kanske skulle bli medlem.. Nästa fredag kör jag igen 09:00-14:00/ R2

Hankke

Välkänd medlem
29 apr 2008
492
0
16
Yep, han är en riktig bra kille, skall påbörja övertalning igen för att få fler till klubben.

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Var ute en sväng till stugan idag med familjen. Kan bara säga att leden från börsttjärn till kraftledningen var fan i världsklass. Alla bitar utom gruvbergsleden var fina men den här var grym.

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Tänkvärda ord från en "storsladdare" från A-jaur

Luckra ALDRIG upp en JÄMN skoterled, även om den är isig och stenhård, då skapar du merarbete åt dig själv i form av en gropig led. Då kör jag hellre med isrivare.

Det gäller kanske speciellt för den nya sladden, drar man den på jämt underlag med skären nere så samlar den på sig stora mängder snö till ingen nytta pga att det finns inga gropar där sladden kan bli av med snön utan det går bara onödigt tungt för Vikingen. Som regel hjälper det att höja sladden lite i framdelen, tror tom att man tjänar tid på ett sådant förfarande genom att man kan köra lite fortare på dom släta sträckorna

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Roligt att läsa att så många är ute med sladdarna.

Körde kraftledningen övanför Hängbron bort mot Heden på morgonen. (inte vår led ;) )

Hur guppig som helst.

Såg även att vår led mellan Leijonbacken och ända över Hängbron var hårt brukad av skotrar.

Massor av smågupp på sina ställen.

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Såg även att vår led mellan Leijonbacken och ända över Hängbron var hårt brukad av skotrar.

Massor av smågupp på sina ställen.
Om man ska vara noga så upphör Sävast domäner redan ca 2km före Lejonbacken så jag anser att om vi sladdar ner till älven (Bodsvedjan) så har vi gjort mycket mer än nog
Vet inte av någon led där någon annan klubb sladdar på vårt område

Savast

Välkänd medlem
1 feb 2010
290
0
16
Hej alla ledunderhållare,
Åkte upp till Ryssgrottorna idag för lite fika/mat/kaffe och solsken.
Åkte via ån följde järnvägen via skoterstugan och upp till toppen.
Man kan nästa ta leden för en väg med tanke på bredd och jämnhet.
På väg ned så mötte jag t.o.m. en hårding (Tomi) som försökte sig
på att sladda upp till toppen.
Nog med historieberättande.... jag vill bara säga att ni gör ett enastående jobb.
Ordf. Pierre

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Ajaj, tog inte med i hållfasthetsberäkningarna att nysladden skulle bestiga Markberget som är fullt av en massa stenskravel, stubbar mm
Hur gick det Tomi, fick du hem delar av sladden eller hela??

Finn-Pajjas

Medlem
29 jan 2010
44
0
1
Sävast
Lugn Runar. Det gick bra, Hade sladden uppskruvad till maxhöjd på vägen upp och kanske halvvägs på vägen ner. lite trångt på sina ställen men det är så himla mycket snö ute i terängen så det var lugnt. Det är värre när man ska köra slalom mellan träderna då sladden är så lång.
En spik fick jag byta under dagen, och det var i backen upp från ån mot OK.

Min kommentar av sladden:
Den var jätte bra och gjorde verkligen sitt jobb. Kanske att hyvelstålen skulle ha varit lite längre ner så att inte ramen tar i gupparna, men då är kanske risken att den hugger fast i pucklarna.
Sen kände jag i mellanåt att det var sladden som styrde skotern och inte tvärtom. Anledningen är väl glidplasten som sitter på den främre plattan och att draget inte är ledad.
Bäst resultat blir det i allafall när man kör sakta, då hinner den samla på sej mera snö och hinner släppa av det i groparna..

Kanon jobb Runar!!!

/Tomi

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har idag sladdat 3 vändor upp till Gruvberget, skulle inte skadat med 23, det var rena puckelpisten men någorlunda just nu
Undrar vad det är för folk som finner ett sådant nöje att gräva gropar varannan meter, är det "mjölkgasarna"?? Ni vet dessa som ger full gas och blir skiträdda ögonblicket efter och sedan blir modiga igen etc etc etc etc etc.....................................................................................
Börjar smått kännas rätt meningslöst att sladda den sträckan

Faktum är att sedan vi tog över Sävast Sk så har inte Gruvbergsleden varit så dålig som denna säsong

Såg att stora nätsladden inte var på "parkeringen" någon som vet var den håller till??

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Lugn Runar. Det gick bra, Hade sladden uppskruvad till maxhöjd på vägen upp och kanske halvvägs på vägen ner. lite trångt på sina ställen men det är så himla mycket snö ute i terängen så det var lugnt. Det är värre när man ska köra slalom mellan träderna då sladden är så lång.
En spik fick jag byta under dagen, och det var i backen upp från ån mot OK.

Min kommentar av sladden:
Den var jätte bra och gjorde verkligen sitt jobb. Kanske att hyvelstålen skulle ha varit lite längre ner så att inte ramen tar i gupparna, men då är kanske risken att den hugger fast i pucklarna.
Sen kände jag i mellanåt att det var sladden som styrde skotern och inte tvärtom. Anledningen är väl glidplasten som sitter på den främre plattan och att draget inte är ledad.
Bäst resultat blir det i allafall när man kör sakta, då hinner den samla på sej mera snö och hinner släppa av det i groparna..

Kanon jobb Runar!!!

/Tomi
Har funderat på skärens läge och ibland så tycker jag oxå att dom kunnat få vara lite längre ner men å andra sidan så skulle det greppa för hårt där leden är jämn med påföljd att sladden samlar på sig stora mängder snö pga att den inte kan lämna av snön i några gropar och det går tungt för Vikingen

Vi får utvärdera om det är någon vits att på något sätt förlänga skären. Förståsigpåarna menar att ramen ska fungera som skärbegränsare