Leder i fredriksberg! Dalarna

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Någon som vet något om lederna i fredriksberg? tänkte ev ta en tur mot gravendal när svenskarallyt körs där i krokarna.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vet ej hur det är exakt runt fredriksberg, men vi här i Grängesberg kommer att sladda våran led några mil mot fredriksberg för att sedan vika av och sladda en gammal järnvägsvall ända fram till skärsjön i Gravendal...
Det kommer att åka folk härifrån, hör gärna av dig om du vill med...
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Ok, vi hade tänkt att försöka bo i fredriksberg men vi får se hur det blir. eran led, är det samma led som går mellan ludvika och fredriksberg? eller har ni ett helt egna leder? låter intressant att hänga på men vi kommer väl från fel håll om vi bor i fredriksberg, men vi kanske ändrar oss! hur funkar det att köra på skärsjön, bra is?
 

knugan

Medlem
28 dec 2009
28
0
1
Ok, vi hade tänkt att försöka bo i fredriksberg men vi får se hur det blir. eran led, är det samma led som går mellan ludvika och fredriksberg? eller har ni ett helt egna leder? låter intressant att hänga på men vi kommer väl från fel håll om vi bor i fredriksberg, men vi kanske ändrar oss! hur funkar det att köra på skärsjön, bra is?

Från Hällefors och uppåt kommer det vara ett stort gäng som drar upp till skärsjön..=)

isarna här nere kring sävsjön och gravendal e ju inte dom bästa men men... djup stöp och allmänt dåliga men man får väl ha lite fart så kanske det går bra..=)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ok, vi hade tänkt att försöka bo i fredriksberg men vi får se hur det blir. eran led, är det samma led som går mellan ludvika och fredriksberg? eller har ni ett helt egna leder? låter intressant att hänga på men vi kommer väl från fel håll om vi bor i fredriksberg, men vi kanske ändrar oss! hur funkar det att köra på skärsjön, bra is?
Okej...
Åker ni från fredriksberg kör ni bara Gamla Säfsbanan (nerlagd järnväg) från fredriksberg hela vägen ner till gravendal.

Ja leden vi kommer att åka är den mellan fredriksberg och ludvika, ev kan vi åka en annan led som går över hörken, söder om den andra leden...

Skärsjön vet jag inte hur den är, men fredriksbergs skoterklubb brukar kolla upp den innan rallyt...

Ps. Vi har vandrarhem här i "berget" med fullständiga rättigheter...
Ligger vägg i vägg med Arctic försäljaren KP racing, som vi kommer att utgå ifrån när vi åker ut på rallyt ;-)
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Okej...
Åker ni från fredriksberg kör ni bara Gamla Säfsbanan (nerlagd järnväg) från fredriksberg hela vägen ner till gravendal.

Ja leden vi kommer att åka är den mellan fredriksberg och ludvika, ev kan vi åka en annan led som går över hörken, söder om den andra leden...

Skärsjön vet jag inte hur den är, men fredriksbergs skoterklubb brukar kolla upp den innan rallyt...

Ps. Vi har vandrarhem här i "berget" med fullständiga rättigheter...
Ligger vägg i vägg med Arctic försäljaren KP racing, som vi kommer att utgå ifrån när vi åker ut på rallyt ;-)

Ok, låter ju bra det där:) vi ska snacka ihop oss lite så får vi se hur det blir.

Säfsbanan, är den spårad ner till gravendal tror du?

Fullständiga rättigheter låter ju lysande;)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jo. Dom brukar tom köra med pistmaskin från säfsen till gravendal innan rallyt...

Ja fundera lite och hör av er om ni vill...
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Vi kommer att bo uppe i närsen, var där och rekade för två veckor sedan, hade folk med oss därifrån som hittade genom skogarna till fredriksberg, i fredriksberg tog en annan trevlig herre över guidningen vidare mot gravendal och skärsjön.

Lär väl bli en och annan skoter där på sjön kan jag tro:)

Kanske vi ses där!
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Vi får se hur det går med isen när hundratals skotrar ska parkera på sjön! ;) Jag kommer att åka med Holm upp på lördag, hoppas på fina leder.
 

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
A.Holm Vi är 3-4 skotrar som utgår från saxdalen och tänkte hänga på er till gravendal. vi ansluter antagligen på myren efter fredriksbergsleden strax ovanför ranmossen. Den med skidspår på. vilken tid mellan tummen och pekfingret passerar ni där?? Per
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vi hade tänkt att åka över Hörken istället, då passerar vi inte ljungåsen, men nu är tydligen sjöarna åt skogen... mycket stöp överallt, och man åker en del sjö om man ska till hörken... Så jag vet inte hur det blir, har inte tänkt så mycket än...
Inte roligt om hela skärsjön i gravendal är blöt av stöp...
 

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
okej. var en sväng till fredriksberg nu i helgen och ja, det är mycket stöp. en brun svallvåg bakom skotern över hela sjöarna.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Var ute en sväng igår, och visst är det stöp på sjöarna men det har blivit bättre under veckan som gått... På vissa ställen har det blött igenom och fryst så det är hårt...
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Nu är det snart dags för rally igen:)

Någon som vet hur det ser ut med lederna och isarna runt fredriksberg?
 

micaelaman

Aktiv medlem
3 feb 2007
86
0
6
Vallentuna
Jag kollade med klubben i fredriksberg och detta var svaret jag fick i går.

Hej
Vi har gott om snö och lederna är fina, just nu iallafall. Vi väntar väldigt många skotrar på besök nu i helgen, så det kommer att slita en del på lederna. Vi kommer naturligtvis att försöka att preparera upp lederna igen till Svenska Rallyt-helgen.

Sjöarna är det inte så mycket snö kvar på, men isen är ganska tjock.

Ledkartor finns att köpa på kiosken (Mixerian) mitt i byn.

Ha de så gôtt, mvh R Fredriksbergs skoterklubb.
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Jag kan inget annat säga en att lederna är väldigt fina och klubbarna gör ett kanon jobb, Sen har de kommit nån dec med ny snö så till helgen kan jag garantera att lederna kommer vara kanon lika så sjöarna! mvh