lavinfara...

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hej. Jag skulle vilja uppmana alla som kör skoter i brant terräng att tänka till lite extra med tanke pä årets varierande väderlek.. det verkar som hela fjällkedjan har samma lömska förhållanden. Vi skoteråkare måste ta lärdom av extremskidåkarna.. och utrusta oss rätt. Jag kör i kiruna fjällen och vi har i flera år snackat om att "nästa år ska vi alla ha transivers. Spade och sond när vi åker" men ändå är det bara runt 30% av oss so idag har den utrustningen.. blev så sent som idag påmind om hur dåligt händerna funkar att gräva med då jag grävde fram min maskin efter att ha dragits med i en väldigt lite lavin.. jag hade spaden med dock....
Och med dagens tragiska dödsolycka i åre i åtanke, måste vi fråga oss varför vi inte har bra utrustning? När fakta säger att 97% fortfarande lever efter 15min. Men att därefter minskar chansen betydligt! Utan tranciver, sond eller spade.. hur stor chans har man att polarn hinner gräva fram en!?.. just det. Det är polarna ni ska tjata på.. om du har grejer kan du hlpa dem.. men...
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Kan bara instämma! Då dagens maskiner tar oss längre och längre ut i det okända så ökar även riskerna för att dras med i t.ex en lavin.
Jag kör sedan förra vintern alltid med spade och sond i ryggsäcken, och har även länge funderat på en transceiver. Tragiskt nog så tänker man att en lavin inte kan gå där man är och åker, men dom kan gå där man minst anar det. Och det behöver inte vara en stor lavin för att något allvarligt ska kunna inträffa. (Kom genast att tänka på detta klipp: http://www.youtube.com/watch?v=kBfBSwuG8Ls)
Sen tänker man ju även på att ens kompisar man åker med inte har någon transceiver, så vad gör det för nytta om jag har en då?!
Men till nästa vinter blir det att skaffa en ändå, och se till att lära sig den utan och innan!
 

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
[video=youtube;OaQHdcz7qvE]http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=OaQHdcz7qvE[/video]

Den här var också riktigt otäck.
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Är riktigt farligt nu. Man måste hänka sig för.
En bild från förra helgen i Hemavan, kompisen åkte upp och jag kom efter. Såg sprickor på vägen upp, väl uppe slapp hela jävla fjället bakom mig. Våra spår ned syns till vänster. http://instagr.am/p/Wd-IanC4Up/
 

Qvarn

Välkänd medlem
7 sept 2010
168
0
6
Kluk
www.brutalcs.nu
Hej. Jag skulle vilja uppmana alla som kör skoter i brant terräng att tänka till lite extra med tanke pä årets varierande väderlek.. det verkar som hela fjällkedjan har samma lömska förhållanden. Vi skoteråkare måste ta lärdom av extremskidåkarna.. och utrusta oss rätt. Jag kör i kiruna fjällen och vi har i flera år snackat om att "nästa år ska vi alla ha transivers. Spade och sond när vi åker" men ändå är det bara runt 30% av oss so idag har den utrustningen.. blev så sent som idag påmind om hur dåligt händerna funkar att gräva med då jag grävde fram min maskin efter att ha dragits med i en väldigt lite lavin.. jag hade spaden med dock....
Och med dagens tragiska dödsolycka i åre i åtanke, måste vi fråga oss varför vi inte har bra utrustning? När fakta säger att 97% fortfarande lever efter 15min. Men att därefter minskar chansen betydligt! Utan tranciver, sond eller spade.. hur stor chans har man att polarn hinner gräva fram en!?.. just det. Det är polarna ni ska tjata på.. om du har grejer kan du hlpa dem.. men...
Precis som du säger så lever oftast personerna efter 15 min i lavinen och det är under den tiden du bör ha lokaliserat personen så du kan börja gräva fram den. Och är då personen i lavinen utan transceiver så blir det väldigt svårt att hitta den om man inte har sett när personen har åkt i lavinen och vet dess sista position. Så jag rekommenderar stark att man ska ha en transceiver med sig om man ska åka i lavin terräng.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
ja detta är nått som vi är dåliga på.
Är just hemkommen från kanada å där har man en annan inställning (inte alla) och nog lärde man sig endel. Var vissa ställen jag ansåg "riskfria" där man inte skulle åka enligt våran erfarna guide.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Mjo, polarn åkte "kälke" i en lavin i kittel helgen som var. Stod kvar och tittade så länge jag tordes utan att riskera för mycket. Som tur var höll sig både person och skoter ovanpå snömassorna! Jag var helt säker att han skulle vara under snön..
 

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
36
Mörsil, Jämtland
Angående transceivers läste jag en delad status på facebook där de var skidåkare i BC(tror jag det var) som kommit fram till ett rasområde som de började söka av med sina transceivers.
Alla fick sporadiska utslag som dök upp här och där, så höll det på i ca. 15 min innan det var någon som insåg att det var deras smartphones som ställde till det för dem.

Så vid använding tänk på att stänga av all utrustning som kan tänkas störa signalerna.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Angående transceivers läste jag en delad status på facebook där de var skidåkare i BC(tror jag det var) som kommit fram till ett rasområde som de började söka av med sina transceivers.
Alla fick sporadiska utslag som dök upp här och där, så höll det på i ca. 15 min innan det var någon som insåg att det var deras smartphones som ställde till det för dem.

Så vid använding tänk på att stänga av all utrustning som kan tänkas störa signalerna.
har även sett på youtube hur folk har försökt testa den myten men ingen har såvitt jag vet lyckats få störningar av en telefon..
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Enda anledningen till att jag inte har tranciever är...
Att jag för den mesta delen åker själv eftersom att det inte riktigt är så roligt att spendera vintern åkandes med et 340's när man själv har en M8a...

Men har ALLTID med mig sond, bivack, spade, såg/yxa + lite andra grejer.
Men det spelar ju ingen roll om du har tranciever om du inte har någon kunskap om laviner.
 

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Om du själv ligger där under snön med tranciever, så underlättar det nog brutalt mycket om det kommer en annan med tranciever som har uppmärksammat lavinen som käkade upp dig..

Och vad jag har förstått så åker du mest i Åre. Och där finns det ju en och annan skidnisse som kanske har sån :)

Enda anledningen till att jag inte har tranciever är...
Att jag för den mesta delen åker själv eftersom att det inte riktigt är så roligt att spendera vintern åkandes med et 340's när man själv har en M8a...

Men har ALLTID med mig sond, bivack, spade, såg/yxa + lite andra grejer.
Men det spelar ju ingen roll om du har tranciever om du inte har någon kunskap om laviner.
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Råkade ut för en i mina ögon stor lavin uppe i Klimpfjäll i helgen. Fyfan! Hamnar man under all den snön mår man inte bra.
 

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
36
Mörsil, Jämtland
har även sett på youtube hur folk har försökt testa den myten men ingen har såvitt jag vet lyckats få störningar av en telefon..
Det kanske är tillfälligheter som inte så lätt låter sig provoceras fram? vilket jag inte har en aning om men personligen skulle jag nog gå på det säkra kortet och minska risken att råka ut för det när det väl är allvar men hey, 999 gånger av 1000 händer det kanske inget alls.
 

Qvarn

Välkänd medlem
7 sept 2010
168
0
6
Kluk
www.brutalcs.nu
Det där med att telefoner ska störa ut trancivers är en myt, iaf fall om tittar på digitala trancivers t ex Tracker DTS, Ortovox M1 mm. Dock så finns det ett annat system som störs av trancivers och det är Recco systemet och det är för att recco fungerar så att signalerna behöver bara reflekteras mot ett reflektor och därför kan en telefon störa.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Vilken tranciever ska man an köpa sån inte kostar skjortan men ändå håller klass

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
36
Mörsil, Jämtland
Det där med att telefoner ska störa ut trancivers är en myt, iaf fall om tittar på digitala trancivers t ex Tracker DTS, Ortovox M1 mm. Dock så finns det ett annat system som störs av trancivers och det är Recco systemet och det är för att recco fungerar så att signalerna behöver bara reflekteras mot ett reflektor och därför kan en telefon störa.
Nu skulle jag kanske varit tydligare med att skriva att de är enheter som är inställda som mottagare som är känsliga för elektronisk utrustning.
Bara för att kontrollera läste jag manualen till Ortovox 3+(digital) i vilken de t.o.m. uppmanar att att stänga av elektrisk-utrustning vid sökning.

http://www.ortovox.com/xfiles/Presse/Downloads/English-Italiano-Francaise-Espanol/Manuals/Transceivers/3plus/Version-1-1/Manual-3+_EN.pdf

För den som vill läsa.
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Det där med att telefoner ska störa ut trancivers är en myt, iaf fall om tittar på digitala trancivers t ex Tracker DTS, Ortovox M1 mm. Dock så finns det ett annat system som störs av trancivers och det är Recco systemet och det är för att recco fungerar så att signalerna behöver bara reflekteras mot ett reflektor och därför kan en telefon störa.
Nog har jag hört allt att elektronisk utrustning kan störa signalerna. Har du en transceiver på dig ska du t.ex inte ha mobilen i en bröstficka så den ligger "ovanpå" transceivern.
Även GoPro's kan tydligen störa vissa modeller,
Se denna video:

[video=youtube;pWIuX014DSk]http://www.youtube.com/watch?v=pWIuX014DSk[/video]