Lastramp på Ford Ranger XLT 2012

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Har tyckt att de flesta ramper som finns tar upp otroligt mycket plats eller är felkonstruerade. Efter mycket youtube och google har jag hittat ett gäng olika förebilder som jag har tagit idéer från och gjort en egen konstruktion.
Hoppas fler tar efter den här konstruktionen då jag tror att det kommer att funka hur bra som helst.

Typ av skoter: Polaris PRO RMK 600 2012.
Typ av bil: Ford Ranger Double Cab XLT 2012.

Problem 1: Flakluckan på Forden klarar bara 220 kg tryck och då skotern väger 198 kg torr plus vätskor och förare blir det alldeles för stort tryck på luckan att använda en vanlig lastramp som som lutas mot luckan.
Problem 2: Då flaket är rätt kort och skotern jävligt lång måste tyngdpunkten hamna på flaket och inte på luckan.
Problem 3: De ramper som man ser tar upp enormt mycket plats på flaket och gör att man inte kan lasta något annat än en ramp vintertid.

Lösningar: Genom att använda befintliga fästen där lastkrokar idag sitter och göra egna bläck och en balk rakt över kommer all tyngd från skotern när den står på flaket att ligga mot bilen och inte luckan. I själva lastmomentet kommer jag att göra en triangelkonstruktion med sprinter där trycket från skotern mot bilen kommer att hamna ner mot en stötfångarbalk som sitter på Forden. Själva rampen kommer att vara avtagbar och ställs mot husväggen när den inte används och triangelkonstruktionen görs på ett sätt att man drar ut de två sprintar som sitter i stötfångarbalken och sen viks allt ihop med gångjärn och två andra sprintar och bilder ett enkelt paket i botten på flaket. Jag kan då använda flaket även vintertid till att packa grejer i och använda rolltopen som sitter monterad.


Grundmaterialet inköpt. 30*30-profiler.


Grunden till själva lastrampen.


Mitt på flaklocket ligger en av profilerna som sen skruvas fast i befintliga hål i flaket. Till vänster syns den tvärdragna "balken" som det ska fästas gångjärn i.


Profil nummer två skärs till. Nä, det är inte min skoter i bakgrunden utan svärfars.


Profilen sitter där den ska. Svetsar fast "balken" 30 mm ovanför flakbädden för att få en lite lätt inåtvinklad lutning på rampen som ska vila på balken.


Inprovning och mätning.


Ett par gamla gångjärn kommer väl till pass. Såg att nya ligger på 170:- styck...


Svetsar dit en hållare i stötfångarbalken på Forden. Här ska det sen sitta en sprint rakt genom materialet som håller ihop triangelkonstruktionen.


Ett gångjärn på plats och testar att det går att vika in.


Utprovning av vinkel på triangelkonstruktionen. Vill ha ett visst säkerhetsavstånd till flaklocket då materialet säkert kan svikta lite.


Båda gångjärnen på plats och utfällt. På golvet syns de två som sitter fast med sprintar i stötdämparbalken i bilen.


Samma sak fast från en annan vinkel.
 

Attachments

Last edited:

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Exakt. Vill det sig går det att få upp tre skotrar på släpet och en på flaket. Sen är det bara att åka iväg på äventyr.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Kommer det inte bli problem med att släpet tar i stagen till triangelkonstruktionen när du kurvar hårt eller om backar och viker ihop släpet lite vid tex vändning?
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Kör jag med släp är tanken att loss på de fyra sprintarna och ta bort stödfunktioen mot kofångaren eftersom trycket, när skotern är lastad, ligger på den tvärgående inre balkan på flaket.
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Har jobbat mer på lastrampen under helgen.
Har i stort sett fått klart grundkonstruktionen på flaket. är en del detaljer kvar men de tar vi senare.


Svetsning på gång.


Tillverkade egna sprintar då det var helt omöjligt att hitta vettiga att köpa.


Grunden på plats med fyra sprintar. Observera styrpinnarna på kanterna där lastrampen ska ligga.


Från en lägre vinkel där det sitter fastsvetsat i bilen.



Smidigt hopvikt på flaket när den (tyvärr) inte används.

Nästa steg blir att kika mer på konstruktionen för själva lastrampen. Nuvarande skiss känns lite för vek för att hålla en belastning som varar.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Tänk på att allt som sticker ut 100 cm bakåt ska märkas ut.

Sätt någon reflex då du är klar
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Har påbörjat bygget med själva rampen. Grundtanken var att använda samma fyrkantsprofil som det övriga, men efter en del funderade bytte jag till en betydligt starkare då det hade varit trist om skiten skulle böja sig.


Mätt ut avstånd och svetsar ihop konstruktionen.


Ingen mästersvetsare, men det får duga.


Rampen kommer att sticka ut en bit så det blir till att märka ut den. Funderar på det enkla med reflexer eller den mer avancerade med ledlister på sidorna samt blinkers och liknande där bak som sen kopplas till uttaget bak på bilen.


Nästa steg blir att sätta dit glidytor för skidorna samt två stycken hjul i framkant och en stoppkloss så rampen inte rör sig.
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Blev lite mer jobb idag.


Två stycken stopp som ska göra att rampen inte glider bakåt när man kör upp med maskinen.


Och två stycken stopp som har till uppgift att rampen inte ska gå länge fram än det är mening.


Rampen ligger på plats.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Så du kör upp skotern så långt du kan på rampen och sedan viker man upp och styr in rampen på flaket?

Är själva rampen fast monterad på något vis eller ligger den bara på plats av egenvikt? Det känns som att utsticket inte kommer gillas av farbror blå men jag är inte så insatt i regelverket, det kanske räknas som fastspänd last bara?
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Så du kör upp skotern så långt du kan på rampen och sedan viker man upp och styr in rampen på flaket?

Är själva rampen fast monterad på något vis eller ligger den bara på plats av egenvikt? Det känns som att utsticket inte kommer gillas av farbror blå men jag är inte så insatt i regelverket, det kanske räknas som fastspänd last bara?
Exakt, kör upp skotern så att vikten hamnar framtill på rampen, då kommer den att bli lätt att lyfta baktill. Sen ska jag skjuta in den och spänner sen ner skoter och ramp i lastögglor på släpet, då ligger den stadigt.
Du får ha last som sticker ut 24 meter bakåt, bara det är utmärkt med reflex/flaggor/lampor. Funderar på att dra ditt ett gäng med ledlampor så ser det lite fränt ut också :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Du får ha last som sticker ut 24 meter bakåt, bara det är utmärkt med reflex/flaggor/lampor.
Nja, nästan rätt om vi ska märka ord ;-)
Man får vara max 24m lång totalt. (25.25 för vissa lastbilskombinationer)

Frågan är hur bilen kommer uppföra sig med skotern så långt bak på flaket.
Men det är ju en stor och hyfsat tung bil så det kanske funkar...
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Nja, nästan rätt om vi ska märka ord ;-)
Man får vara max 24m lång totalt. (25.25 för vissa lastbilskombinationer)

Frågan är hur bilen kommer uppföra sig med skotern så långt bak på flaket.
Men det är ju en stor och hyfsat tung bil så det kanske funkar...
Du ser, då borde jag klara mig ändå :)
Jag har inte räknat på det, men eftersom tyngden på skotern kommer att ligga på flaket (total lastvikt 900kg) borde det inte vara några problem tycker jag.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Du ser, då borde jag klara mig ändå :)
Jag har inte räknat på det, men eftersom tyngden på skotern kommer att ligga på flaket (total lastvikt 900kg) borde det inte vara några problem tycker jag.
När jag körde min M8000 på flaket på GMC:n så märktes det inte ens så du lär knappast märka nåt. Och jag har tot last vikt på 530kg på min bil. :)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
När jag körde min M8000 på flaket på GMC:n så märktes det inte ens så du lär knappast märka nåt. Och jag har tot last vikt på 530kg på min bil. :)
å andra sidan är flaket betydligt kortare på den där ranger´n än på GMC´n antar jag, visst du får tyngsta vikten på flaket men å andra sidan lär de väl bli bakom bakaxeln, men du märker väl om styrningen blir kass på bilen.
Körde maskin på en Mazda B 1,5hytt å de funkade bra men den hade ju längre flak än din så den kom ju längre fram på flaket !
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
å andra sidan är flaket betydligt kortare på den där ranger´n än på GMC´n antar jag, visst du får tyngsta vikten på flaket men å andra sidan lär de väl bli bakom bakaxeln, men du märker väl om styrningen blir kass på bilen.
Körde maskin på en Mazda B 1,5hytt å de funkade bra men den hade ju längre flak än din så den kom ju längre fram på flaket !
Risken är att det kan bli lite vingligt, men Rangern är rätt hård i sin fjädring och dämpning. Men som du skriver, märker om det blir kass styrning, hehehe.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Tror inte fjädringen har någon betydelse vid fel viktfördelning, men som sagt det visar sig hur den går !
Undra hur Farbror Blå ställer sig till hur lastvikten är fördelad, för jag är nästan säker på att dom kommer reagera på lasten med det där utsticket och typ av last, är ju liksom inte en stege eller ett rör exempelvis som sticker ut direkt ;)
Har för mig att lasten skall väl centreras på bakaxel ? Eller har jag fel ?
På min Mazda B så stack skotern ut typ 80cm bakom nerfälld lem så de såg ganska ok ut !