Lagligt?

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Hejsan alla!
Idag testade vi lasta tre skotrar på en vagn men jag blev fundersam på vad som gäller för att hålla det lagligt. Utstickande last, tyngd, och om det är något viktigt att tänka på när man ska åka lite längre med skotrar på vagn.



//joel
 

larso

Aktiv medlem
14 aug 2012
88
0
6

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Edit: Tvåa på bollen.... Men låter det vara kvar ändå...

Ser helt lugnt ut...
Sticker det ut mer än 1 meter bakåt ska det märkas ut.
http://korkortonline.se/teori/langd-bredd/

Ang. vikt.
Med B-kort får släpets totalvikt inte överstiga bilens tjänstevikt, samtidigt som den sammanlagda totalvikten inte får överstiga 3500kg.

Knappa in bilens och släpets regnr här så ser du om det är okej att dra:
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Annars läser du här:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag/fordon/fordonsregler/slap/slapvagn--husvagn/hur-tung-slapvagn-eller-husvagn-far-din-bil-dra-/
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
så länge det inte är för tungt så är det bara köra. får sticka ut så hela ekipaget blir 24m långt, bara man märker ut det lagligt
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ser bra ut.
Vad är lastvikten på vagn?
Man kan väl räkna, högt, med att skotrarna väger 300 kg styck = 900kg.
Bara vagn/bil/behörighet klarar det så är ni hemma
 

anchull

Välkänd medlem
7 nov 2012
102
0
6
Ang. vikt.
Med B-kort får släpets totalvikt inte överstiga bilens tjänstevikt, samtidigt som den sammanlagda totalvikten inte får överstiga 3500kg.


[/url]
Har inte detta blivit ändrat?

"Nyhet.
Regeln om att släpets totalvikt inte får överskrida
bilens tjänstevikt tas bort

Den tidigare begränsningen att släpvagnens totalvikt inte får överskrida bilens tjänstevikt
tas bort för att förenkla reglerna för att köra med släpvagn. Bilar har idag en registrerad
högsta tillåtna släpvagnsvikt, det anses som tillräckligt och därför behövs inte längre någon
jämförelse till bilens tjänstevikt."

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/Korkort/12005-kora-bil-slap.pdf
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Är det fortfarande 3500kg som gäller i totalvikt? Var väll prat om att ändra det ett tag?

Edit: tvåa på bollen
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
3500 gäller fortfarande som begränsning på gemensamma totalvikter, dock har de slopat regeln om att släpets totalvikt inte får vara högre än bilens tjänstevikt

man kan ta ett utökat B-kort och då få köra ekipage med 4250 i totalvikt. Eller så tar man BE

Har för mig det kan sticka ut max 20cm från belysning åt sidorna, dock max bredd 260
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
antonbc, om reglerna för bredd inte ändrats nyligt, så får det sticka ut INGENTING utanför släpets maxbredd, i detta fall skärmarna. Nu var det ju inte det som var frågan i detta fall, men ändå...

Jag vet en som fick äran att sponsra staten med en peng pga en sidoutstickande friggebod för tiotalet år sen pga detta...
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
ajfan! Stämmer säkert, men isf är det bara bilen som får ha utstick

hittade detta nu http://korkortonline.se/teori/langd-bredd/

kanske inte frågan i fallet men handlar ju om hur man får lasta lagligt så känns in topic, var nästan stensäker det gällde släp också
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Det många åker på är överlast. Trafikavdelningarna har portabla vågar så ska du vara laglig måste du kolla så inte lastvikten på skotrarna skenar iväg.

I övrigt håller jag med om resten som folk skrivit. Märk ut bakåt om den sticker ut och lasta så långt bak att kultrycket hålls nere. Bättre lasten sticker ut än att ha för högt eller lågt kultryck.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Nu måste jag gräva fram släpvagnsboken för jag var helt på att lasten får sticka ut 20cm på varje sida släpet så länge det inte överstigen 260cm och att du ser bakåt i dina backspeglar.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
antonbc, om reglerna för bredd inte ändrats nyligt, så får det sticka ut INGENTING utanför släpets maxbredd, i detta fall skärmarna. Nu var det ju inte det som var frågan i detta fall, men ändå...

Jag vet en som fick äran att sponsra staten med en peng pga en sidoutstickande friggebod för tiotalet år sen pga detta...
Helt fel, man får ha utstick, Om han nu skulle vilja kan han lasta så att de blir 3,10M brett om han märker ut det korrekt och har bred last skyltar.

Annars är det bara korrekt markering som gäller upp till 2,5M brett.

Den som sponsrade staten blev antingen blåst, stoppad av okunniga poliser, eller hade inte markerat ut bredden på lasten.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Ja detta verkade ju vara helt lugnt. får lasta nästan 900kg på vagn så det känns ju bra. Sen märker vi nog ut skotern som sticker ut för säkerhetsskull då det inte är något större projekt.
Någon som vet något bra kapell som inte kostar flera tusen? känns som presenning är så bökigt att få det att sitta riktigt utan större fladder.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Sen funderar jag på hur man kan förvara skotrarna säkert när man på annan ort och kanske måste bo på plats utan egen gård. Kedja fast skotern runt stolpe/träd?


//joel
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Sen funderar jag på hur man kan förvara skotrarna säkert när man på annan ort och kanske måste bo på plats utan egen gård. Kedja fast skotern runt stolpe/träd?


//joel
Lite tips har du ju här: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=67845
Sedan bör ni läsa igenom samtligas fullständiga villkor i försäkringsbreven. Det kan ju skilja sig åt en aning mellan olika f-bolag.

Mitt gamla bolag, (LF), kräver ex.vis att min skoter ska vara låst med klass 3 lås även i mitt låsta garage. Det kräver inte SVEDEA, mitt nya bolag.

Ett är säkert, ni måste alla ha klass 3 lås och klass 3 kättingar, något bolag godkänner visst enbart mattlås klass 3 med kätting. Självklart ska skotrarna låsas fast i fasta förmål som träd, fasta stolpar på hus etc. För släpet gäller att även det ska ha godkänt kullås vare sig det är kopplat till bilen eller ej om skotrarna står på.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk