Laga magnapull ski doo renegade 800 Ho 2005

Articcat440

Prospect sledder
6 feb 2018
23
0
1
Något är fel på dragstarten den vill inte riktigt ta tag och sen åker inte snöret tillbaka som det ska.
Vad skulle det kunna tänkas vara för fel ?
dålig Klack, fjäder?
Och är det mycket att riva för att komma åt att ta loss magnapullen?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Av egen erfarenhet så är det knappt lönt att försöka laga dom för problemet är att själva plasthöljet flexar för mycket. Så klacken får inte något bra tag. Det blir klart bättre av att byta klack men problemet kommer tillbaka snabbt. Så det bästa är att köpa en ny original magnapull så har du problemfritt iallafall 300mil till... ja så dåliga är dom :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Ett problem till är clipset som håller allt på plats. Tar man bort det så skadar man "plastpitten" det sitter på så att det nya som följer med renoveringssatsen inte fäster ordentligt. Vet flera som flugit i bitar tämligen fort efter renovering. En polare borrade hål genom alltihopa och satte en skruv med låst mutter istället, den funkade bra länge men jag minns inte i dag exakt hur han gjorde.
 

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
36
Leksand
Jag fixade min magnapull för många många år sedan då den krånglade och jag skulle iväg på resa. Var bara att borra hål i mitten och sätta i en skruv från insidan med muttern på utsidan. Har för mig att jag behövde slipa ner skruvskallen lite för att den inte skulle ta i. Funkade fint för mig men fick den utbytt på garantin senare.
Du behöver nog bara bort med slutburken för att komma åt magnapullen
 

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
36
Leksand
Ja magnapullen måste ur och den bör du få ur utan att ta ur motorn. Kan vara lite trångt med de 2 undre skruvarna men det ska gå.
När magnapullen är ur så borrar du ett hål i mitten och petar i en skruv och bricka och sen en bricka och mutter på utsidan. Slipa ner skallen på skruven innan du monterar den (inte hela, du måste så klart fortfarande ha nåt att hålla emot och skruva med).
Sen skulle jag säga att det här inte löser dina problem helt utan byt klacksats också. Men ett varningens finger att du håller tryck på linhjulet (stora vita som snöret är lindat runt) när du plockar isär annars är det lätt att fjädern snurrar upp sig. Då har du svordomar och såriga, skitiga händer att se fram emot. Askers tips om att byta hela är så klart enklare och smidigare men dyrare.
Sen skadar det inte att klistra aluminiumtejp på utsidan för att reflektera bort lite värme.
 

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
36
Leksand
Yes den röda ska bytas. Sen har någon redan varit före dig och säkrat upp starlocken med en skruv .
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ja de är avluftning så inte tanken suger ihop sig vilket leder till oljebrist in till motor.Ta gärna lös backventilen och sug i slangen den ska va tät utåt men flöda inåt tank.
Ang röda plastklacken finns de inge eftermarknads i stål ?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Köp denna ----> Länk
och klipp ut och sätt detta på utsidan på magnapullen ----> Länk

Har gjort detta på ALLA mina rotax motorer och har inte haft nåt problem sen dess.
har även satt filten på min 850.

problemet uppkommer när värme ifrån slutburken gör den svarta plasten på magnapullern mjuk så den börjar "flexa" som i sin tur gör att klacken ej greppar korgen som den ska och blir så pass nött att den slutar greppa över huvud taget.

och som det ser ut på bild 4 bör du nog även byta ut korgen, den ser helt slut ut
 
Last edited: