Laga kammar.

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Onekligen har Rubbe letat i forumet!

Oooops, är det sådana forumregler eller kutym typ; svara inte på gammal tåd, utan skriv ny!
Förstår inte!

Nyregistrerad på Snowmobile, och försöker suga åt mig så mycket som möjligt. Och letar sånt som är berör mig och min Widetrack - 14.

Har original kamhöjd 28 mm, men ska byta till 32 mm. Ska då kanske räkna med kortare livsläng? Nuvarande har gått 160 mil. 10 kassa ytterkammar på raken.
 
Last edited:
Reactions: ollebullzor

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Beror nog mest på vem som kör och vart. Håller man stumt över stock å sten ja då får man byta matta. Det bör vilken idiot som helst förstå men det är uppenbart när man kollar å beggade maskiner att det inte är helt självklart.

Vår ena summit (2013 XM med 63mm kammar) har gått runt 800 mil och har originalmatta. Inte en enda skadad kam. I vår ägo (ca 300 mil har den gått i varierad terräng men körd med förstånd, dock inte fiskörd). Hur tidigare ägare kört kan jag bara gissa.

Min förra T3:a hade ju 3" kammar. Körd runt 200 mil utan skadade kammar. 850:in jag har nu har väl gått knappt 100 mil utan trasiga kammar.

Har dock kompisar som bytt mattor vid 100 mil på likadana maskiner men som sagt håller man full gas när man kör fast och det börjar spruta mossa, sten och stubbar, ja då får man räkna med att kammarna ryker också. Där kan man ju göra ett aktivt val och antingen fortsätta hålla full gas och ta en halvjobbig ekonomisk smäll eller så gör man som jag och släpper gasen och gräver loss maskinen. Jag anser att det är ett lättare alternativ än att byta matta. Sen kan man ju såklart ha otur men en del verkar ha mer otur än andra.

En annan sak som tydligen dödar högkamsmattor är hög fart.
 
Reactions: ollebullzor

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Hydro är du medveten att du sitter och svara på gamla trådar... har sett du kommenterat i flertalet trådar de senaste dagarna som är nästan 2 år gamla, misstänker att ts i samtliga har gått vidare
 
Reactions: asker

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Läste ditt inlägg först nu... det var visst mer än en månad gammalt, men jag svarar ändå, fast jag säkert kommer att få på näbben.


Hydro - har nåt med vatten att göra...
Hybro - berguv på norska...


Jaha, så det första man gör, är att kolla datum på inlägg. Äldre än två veckor, bör man inte svara på... bara läsa.
Kan man då dra slutsatsen att det inte finns äldre maskiner där ute, som är intressant att skriva om?

Senaste dagarna skrev jag inlägg om en maskin från 2004, med bromsproblem. Var det fel?
Tänk det tycker inte jag!

Är det OK att citera nåt gammalt, typ en månad och s a s göra ett eget inlägg eller ny tråd?
Faller det då inom "rimligt nytt"?

Om jag hittar något skrivet om Skido Elan 250, typ lossa svänghjulet.
Hur gör jag då?
Skiter i att skriva, även om jag vet hur det
går till?

O så sägs det att man ska söka efter gamla trådar. Typ läs, men skriv inget inlägg i gammal tråd, även om det handlar just om det som du tänkte dig.
Du kommer att räknas som forntidsfigur.
Skriv nytt för bövelen!!!

Men betänk att det tillkommer nya medlemmar, som har erfarenhet att delge, och sådana som kör äldre maskiner än min från 2014.
 
Last edited:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Det är självklart att man ska kommentera ett inlägg även om det är gammalt om man nu vill ställa en relevant fråga eller om man har ett utförligt svar på vad TS var ute efter.
Jag ser inte det "matnyttiga" i ditt inlägg att du ska byta matta och att du kommenterar Rubbes inlägg som i sin tur va 7år gammalt som inte heller det hade med TS fråga om man kan limma kammar.

men om du nu hittar en tråd om hur man ska få lös svänghjulet på en Elan250 så ska du självklart skriva det för då kommer den som söker efter "svänghjul" "br250" att hitta ditt nya svar, men jag ser ingen som helst mening i att väcka liv i en flera år gammal tråd om det man skriver inte har någon som helst relevans till tråden i fråga.

Exempel:
Frontside900 Frågar i sin tråd hur långt andra som har en Yamaha RS Vector LTX GT 2008 kommer på en fulltank vid enbart ledkörning.
Du svarar då hur mycker din widetrack 500 drar... hur är det relevant? han är väl ute efter mellan tummen och pekfingret vad HANS skotermodell drar, han lär väl inte ha med i beräkningarna hur mycket din widetrack drar på sin långtur.
 

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
.

Mitt sista inlägg och svar på detta eminenta forum för skoteråkare...

Alla har inte förmågan att lägga upp svar, frågor mm, på ett pedagogiskt sätt. Vissa behöver tid för att formulera sig o s v.

Med detta vet väl de flesta redan...


" Jag ser inte det "matnyttiga" i ditt inlägg att du ska byta matta och att du kommenterar Rubbes inlägg som i sin tur va 7år gammalt som inte heller det hade med TS fråga om man kan limma kammar. "

- Har inte hunnit skriva vad som blev med mina kammar, eller de problem som mattbyte innebär på min maskin av nyare modell. Vilket i o f s inte var relevant.
(Har kontakt med en snubbe som har autoklav för reparation av bl a stora hjul.)


"men om du nu hittar en tråd om hur man ska få lös svänghjulet på en Elan250 så ska du självklart skriva det för då kommer den som söker efter "svänghjul" "br250" att hitta ditt nya svar, men jag ser ingen som helst mening i att väcka liv i en flera år gammal tråd om det man skriver inte har någon som helst relevans till tråden i fråga."
- Snarare, om jag inte hittar...

" Frontside900 Frågar i sin tråd hur långt andra som har en Yamaha RS Vector LTX GT 2008 kommer på en fulltank vid enbart ledkörning.
Du svarar då hur mycker din widetrack 500 drar... hur är det relevant? han är väl ute efter mellan tummen och pekfingret vad HANS skotermodell drar, han lär väl inte ha med i beräkningarna hur mycket din widetrack drar på sin långtur "

Gav tips på hur just han, med just sin skoter, tar reda på bränsleförbrukningen.
Sent om sider visserligen, då jag inte skrev varje dag.

- Mycket intresserad av vad just du skulle svarat!


- Nu drar jag mig tillbaks i mitt eget lilla hål, likt vad smågnagare gör under vintern.

Förstår att det jag har att tillföra inte platsar här på forumet.

Kommer endast att läsa, både nya och gamla trådar. Pennan har kroknat.


Ha det bra i snön.
 
Last edited:

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Forumet är inkluderande inte exkluderande så att sluta bidra om man känner att man kan det är ju synd.
Det trådlyft som gjordes i denna tråd med 7år på nacken kan främst ifrågasättas eftersom det inte tillförde något. Hade det däremot handlat om att en ny produkt kommit ut på marknaden som på något "magiskt" vis kan laga mattorna hade det varit relevant. Även om en helt ny tråd nog hade varit på sin plats då.

Sedan vad gäller förbrukning på maskin, alla uttrycker vi oss olika. Men mer "rakt på sak" är i regel att föredra. T.ex. tanka fullt, kör 10mil tanka igen och räkna ut förbrukning.
Inget ont om din WT, men den tillför inget just där och då.

Nåväl, du gör som du vill, läser och nöjer dig med det. Eller läser och svarar där du känner att du kan. Ställer frågor när så behövs om problem dyker upp.
 
Reactions: mas

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Spontant tycker jag att plastspjut med hullingar åt båda hållen och något vulcande nano produkt borde få det att hålla.. känns ju som 2019 lär vara året då man kan få två bitar gummi att sitta ihop..
 
Reactions: Simonbylle

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Min matta på boondocker 800 57mm har gått 1000 mil. Nu 2 kammar är skadade. Jag hade tänkt köra med den tills den går av