Lackering av dyna

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Gör om gör rätt, lämna in det till någon som kan klä om dynan, om du ska bara byta ut de gula bitarna längst bak så kostar det inte många kronor. Jag fick min dyna omklädd av en lokal skomakare för runt 300:- och det ser ut som köpes..

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Gör man det rätt är det klart det går, i teorin kan man lacka en presenning och sedan använda den, men det kostar ju därefter också.

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
jag lackarade en zr 440 dyna med vanlig spray färg svart färg över vit och det funkade bra som faan ..

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Lämna in klädsen och be dom göra en ny i den färgen du vill.. de kanske fungerar på instrumentbrädor osv men inte på en skoterdyna eftersom att lädret sträcks när du sätter dig... kmr bli massa sprickor i färgen:bootyshake:
Vinylfärg finns hos dom flesta biltillbehörs firmor.
Kostar kring hundringen för en burk.
Har provat det på bl a dörrsidor och instrumentbrädor med bra resultat.

Det varken spricker eller flagar.

Men det är ju lite mer slitage på en skoterdyna än en dörrsida,så man kanske måste bättra på efter ett tag.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Narvsvärta är "the shit" när man ska färga läder. Det sitter som berget, även på dina fingrar om du får det på dig.

Nu är det ju inte läder på en skoterdyna, men det kanske funkar ändå...funkar ju på t ex läderskor.

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Lämna in klädsen och be dom göra en ny i den färgen du vill.. de kanske fungerar på instrumentbrädor osv men inte på en skoterdyna eftersom att lädret sträcks när du sätter dig... kmr bli massa sprickor i färgen:bootyshake:
Vad kul det är med folk som "vet" hur det blir.:hmmmm:

Har kört med svartlackad dyna på min nytro halva vintern,och det finns inga sprickor i färgen,men den blåa färgen börjar synas igenom på nåt ställe.

Har dock ett nytt helsvart överdrag som ska monteras i sommar,men att måla med vinylspray funkade i mitt fall bättre än vad alla bessewizzer påstod.

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
ja det är kul med folk som vet, och ännu roligare med en som är nöjd bara för att färgen nästan "hållit halva vintern".
Vad är en halv vinter? 2månader!!!
om färgen håller en halv vinter innan det börja skina igenom så betyder det ju att vinylspray är helt värdelös på dynor.

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors

Det finns något som heter mjukmedel som man kan ha i färgen, det funkar garanterat!:bootyshake:

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Som en i ett tidigare inlägg skrev. Narv svart är ett läderfärgmedel som funkar. Jag "målade" mitt skinnställ helt svart med det ..funkar.. och nu har jag "målat det gula på RS dynan. Och det verkar sitta bra där oxå. Tvätta bara med ren Aceton först. Det verkar som det tränger in i materialet isf. att det lägger sig som en hinna utanpå.