Lackering av dyna

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
har aldrig hört talas om något sådant

visst färgas ju skinnet på något sätt i och med att det blir gult.....men att färga det i någon annan färg vet jag inte hur det ska gå till

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Du bör nog ta lös klädseln och be nån sadelmakare sy på ett annat tyg för att få det bra

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Jodå det går.

Jag vet en som målade om sin rev-dyna helsvart och det blev kanon! :)

Vet dock inte vad för sorts färg han använde...

Du kan ju fråga på nåt måleri/lackeringsfirma om dom har nåt tips :)

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Jodå det går.

Jag vet en som målade om sin rev-dyna helsvart och det blev kanon! :)

Vet dock inte vad för sorts färg han använde...

Du kan ju fråga på nåt måleri/lackeringsfirma om dom har nåt tips :)

Har svårt att tro att det ser bra ut efter några körningar.. Massa sprickor och färglossning m.m

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Har svårt att tro att det ser bra ut efter några körningar.. Massa sprickor och färglossning m.m
Kan förstå att du är tveksam men är övertygad om att det blir bra, såvida man använder rätt sorts färg.

Killen jag snackade om jobbar dessutom på ett måleri/lackfirma så han visste förmodligen att färgen skulle fästa bra på läder innan han började ;)

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Vinylfärg finns hos dom flesta biltillbehörs firmor.
Kostar kring hundringen för en burk.
Har provat det på bl a dörrsidor och instrumentbrädor med bra resultat.

Det varken spricker eller flagar.

Men det är ju lite mer slitage på en skoterdyna än en dörrsida,så man kanske måste bättra på efter ett tag.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Färgen måste vara extremt flexibel oich slitstark, det är där jag tror det brister. Fäster, det gör det säkert, men när man nött på några vändor lär benen skavt bort färgen på sidan och mitt på har färgen spruckit sönder när skinnet töjs. Kylan är inte heller snäll mot flexibilitet.

Lägg upp en bild på en lackad dyna som åkt med i 200 mil med normalt slitage och är helt intakt, då är jag övertygad

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16

Färgen måste vara extremt flexibel oich slitstark, det är där jag tror det brister. Fäster, det gör det säkert, men när man nött på några vändor lär benen skavt bort färgen på sidan och mitt på har färgen spruckit sönder när skinnet töjs. Kylan är inte heller snäll mot flexibilitet.

Lägg upp en bild på en lackad dyna som åkt med i 200 mil med normalt slitage och är helt intakt, då är jag övertygad
Det är ju samma dyna som på bilden, dvs bara gult längst bak. Så jag tror inte att benen kommer ligga och nöta särskilt mycket på färgen...

Och det är klart att man kan bli tvungen att bättra på efter några säsonger men det är nog trådskaparen medveten om...

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
Kan förstå att du är tveksam men är övertygad om att det blir bra, såvida man använder rätt sorts färg.

Killen jag snackade om jobbar dessutom på ett måleri/lackfirma så han visste förmodligen att färgen skulle fästa bra på läder innan han började ;)

kan inte du höra med polaren din vad han använde för färg då?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
är det inte lättare att lämna dynan till nån som kan klä om dom där områdena eller hela dynan.

ricky

Välkänd medlem
9 nov 2006
218
0
16
Jag tycker också att det låter lite skeptiskt. Jag hade heldre lämnat in dynan till nån som klär om den. Då vet man att man får en snygg och bra finish!

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
`Ja du jens, jag skulle iaf testat vinyl färg, en kompis till mig testa det och det ser hitils fortfarande bra ut men polarisen på bilden ovanför var ju ett bra skräck exempel på att man inte ska testa vinyl spray. Men annars är det ju bara att spraya och försvinner det så sprayar du bara på lite mer:)

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
41
UMEÅ
hahaha.. min åsikt är dock att man inte ska göra sådär.. lämna in den istället så får dom klä om den... tror inte lackering är att rekomendera då det är en heldel slitage den utsätts för... av att dömma bilden.. " stackars dyna" :p