Lös snö och kopplad boggi??

the_doctor

Aktiv medlem
10 apr 2008
80
0
6
Luleå
Kan någon förklara detta?

Vet inte om jag har fått det om bakfoten men har läst något om att en boggi som inte är kopplad flyter lättare upp i lös snö!?

Och vad menas med kopplad boggi? Har en teori men är inte riktigt säker!!

Någon som känner sig manad att reda ut trasslet :hmmmm2:

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Koppla ihop främre och bakre fjädingen i boggie, blir mer progresiv då typ hårdare när kopplingen sker, vanligt på Skidoo, tror att det varierar olika på olika skotrar.

Min Warrior har en reglagestång i boggien som reglerar viktjusteringen.

Ola

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.306
1.120
113
Stora Blåsjön
Kan bara konstatera att okopplat är bra mycket roligare i lössnö.

Kör själv en expert x boggie och där kan man välja precis hur man vill, från stenhårt kopplat till så slappt så en sachs 18hk skulle skicka skidorna i vädret med en 174" matta :)

Fördelen med okopplat i lössnö är att man har skidorna ovanför snön och inte under.

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
I en helkopplad boggi följs frontarmen och baksvingen åt under fjädringsrörelsen vilket gör att de "hjälps åt" när du hittar en knöl eller en grop på leden. Detta innebär också att du alltid har optimal markontakt med skidorna och därmed bra styrning under de flesta förhållanden.
Nackdelen blir i lössnökörning genom att skidorna och framdelen inte lyfts upp på snön som är fallet i en okopplad boggi där främre och bakre boggiarmarna jobbar helt individuellt.
Det finns ju ytterligare en variant och det är Ski-Doos SC 4 (REV) och SC 5 (XP och XR) boggisystem som är "halvkopplade".
Detta innebär att att de båda boggiarmarna normalt jobbar individuellt, men om den bakre boggiarmen trycks ihop i t.ex. ett kraftigt gupp så kopplar den ihop med frontarmen och tar hjälp av denna för att inte bottna ut.
Det går att gå hur djupt som helst i detta ämne men det jag skrivit här är grunderna.
Hoppas att denna beskrivning ger dig en liten "hint" om vad det är frågan om.

MVH/ Bosse