Lönt att byta lager i sekundärvariator utan att byta helix?

Znorkel

Medlem
26 aug 2021
22
3
3
Sollefteå
Ni som har erfarenhet, är det lönt att byta lager på en sekundärvariator utan att byta helix?
Skotern är en Lynx Sport Touring 700 -2001. Sekundärvariatorn är orginal, tror de kallas Formula, ibland TRA Sekundär, lite otydligt.

Lagerspelen är precis utanför specifikation så det är dax att byta både inre och yttre. Men i min värld borde väl helixen också nötas, i och med att den är del av lagret? eller är det främst lagret som nöts?

– Jätteglad om nån med erfarenhet av lagerbyte på sekundär har något visdomsord att tillägga. :)

Rampytorna på helixen ser ok ut, jag putsade till dem lite.
Ett minus med helixen är att den hade rostat fast på axeln. Efter jag fått lös den avrostade jag den med Derusto, och när rosten var borta saknades det lite material så det blev ett glapp. 😥

Bilder på rostig helix är innan jag avrostade.

302243022530226302273022830229
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Man byter inte helix i första taget de måste synas allvarligt slitage på den iså fall. Om slitaget va inom spec så är den fräsch för sin ålder. På en sådan maskin märker man inte av något växlingsproblem förrens de är ordenligt slitna glidbussningar, långt över spec med andra ord så du renoverar nästan i onödan :)
 

Znorkel

Medlem
26 aug 2021
22
3
3
Sollefteå
Tack Boost!!
Då är min bedömning att det är lönt att byta lager utan att byta helix på min.
Var lite halvklurigt att hitta lagren, men Hans Eriksson AB i Frövi har dem på lager. Då kan jag beställa dem till framtida renovering med gott mod. 🙂👍

Hittade noteringar, jag rev sekundären 21/1 -23 och bytte glidklackar:
Helixens yttemått var ca: 88,9 mm (lite osäkert mått) och lagret 89,15 mm (limit 89,15), det ger ett spel på 0,25 mm, men troligen mer.

Efter mätning avrostade jag helix (kemiskt, derusto) och putsade bort noppror på både lager och helix – 600 våtslip och avlsut 2000 våtslip. Fick lite ångest senare om det var vettigt att göra. 🤪

När jag monterat sekundären på sekundäraxeln (countershaft) kunde jag vicka den inre halvan. Det gillade jag inte. Jag kunde se på remmen att den låg lite olika högt fram- kontra bak på sekundären.
Den låg faktiskt lite olika högt på olika ställen, men jag är väldigt noggrann, just den oregelbundna ojämnheten har gått till sig.

Den växlar fint och drar ingen rem, typ alls, har kör 100 mil sedan riv av sekundär.
 
Last edited:

Znorkel

Medlem
26 aug 2021
22
3
3
Sollefteå
En annan fråga Boost!
Det står eller folk säger att det ska vara grafit som smörjmedel i lagren på sekundären. Jag hittar hittar inget grafitsmörjmedel?

Jag använde Biltemas PTFE torrsmörjmedel (det torra), är det bra eller vart får man tag i grafit eller vad ska man ha?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Du ska inte använda nåt smörjmedel överhuvud taget i variatorerna.
All sorts smörjmedel binder remdamm som gör att grejerna dina kommer nypa.
det ska vara RENT och torrt så delarna glider lätt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Som Undie säger ingen smörja är nödvändig men torrsmörj kan du lägga på alla bussningar och glidytor.
Jag brukar dränka in alla röriga pillialare i variatorer i torrsmörj men jag har ingen aning om de ger någ förde men de känns som de kan hjälpa :)
 
Reactions: mas

Znorkel

Medlem
26 aug 2021
22
3
3
Sollefteå
Tack för svar!

Undie, jag vet att man inte ska blött smörjmedel, det har du rätt i. Men I verkstadshandboken står det om teflon:

"CLEANING
9,10, Large Bushing and Small Bushing
During break-in period (about 10 hours of use), teflon from bushing moves to cam or shaft surface. A teflon over teflon running condition occurs, leading to low friction. So it is normal to see gray teflon deposit on cam or shaft. Do not remove that deposit, it is not dust.

When a dust deposit has to be removed from the cam or the shaft, use dry cloth to avoid removing transferred teflon."

– Utifrån det kan det vara: MoS2 (molybdendisulfid), grafit eller PTFE (Teflon), även bornitrid, volframdisulfid finns och man blir helt trött av djungeln. 😵 (källa: http://www.smorjmedel.se/torrsmorjmedel/ ).
Jag litar inte 100 på verkstadshandboken, verkar inte vara skriven av en tekniker. Exakt vilket torrsmörjmedel det är vet nog bara lagertillverkaren och några få till.


Boost, jag gör likt du. Jag använder Biltemas PTFE Torrsmörjmedel (Artnr. 36-4579 för den som söker).
– Vilket torrsmörjmedel använder du?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Man kan nog anväda vilket smöjmedel som helst bara de inte binder damm. Jag kör med boronpulver, de är torrt och funkar som lagerkulor. Biltema ptef spray är nog lika bra som Boron ev bättre?
 
Reactions: Znorkel