Långtestbloggen 2010 - Häng med!!

E

ejwbegysv

En kort film bjuder jag på här till alla (obs 20mb stor), visar hur dämpare i boggie samt framvagn jobbar på en blöt skoterled (skidoo summit x-rs HC 2010):

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Den var cool, särskilt kul att se boggien jobba, man är ju sällan där under och kikar...

E

ejwbegysv

Sista inlägget för denna vinter i min långtestblogg är nu publicerat,,,,

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sista inlägget för denna vinter i min långtestblogg är nu publicerat,,,,
Måste ju finnas många fler inlägg att skriva, inte minst vad som kan göras bättre och utvecklas på nästa års maskin, processen är ju ständigt pågående vilket en del sambos har svårt att förstå, själv har jag redan en lista med åtgärder på nästa års Commander så första åtgärden efter hemtagning blir att lägga ett par dagar i garaget.

Smygtitt på listan är t ex
Ev Shockwawe justerbar helix
Tåstöd
Compositskidplate från RPM
Hi Torque rollers
Förstärkningar på rätta ställen

Nu under "Silly Season"blir det lite åtgärder (troligen en hel del) på Snotricen SC 1 som jag tänkt ska rulla till vintern, man måste ju ha en orsak att hålla sig från trädgården

Remjusteringen på 2010 löser du enklast med att ta en M5 insexbult istället för stjärnskruven av dålig kvalité, insexan gör att det går att dra allt man orkar med en 4 mm insexnyckel, då sitter den pall för det mesta.

Ha en bra och snabb sommar, snart är vintern här

E

ejwbegysv

Måste ju finnas många fler inlägg att skriva, inte minst vad som kan göras bättre och utvecklas på nästa års maskin.

Remjusteringen på 2010 löser du enklast med att ta en M5 insexbult istället för stjärnskruven av dålig kvalité, insexan gör att det går att dra allt man orkar med en 4 mm insexnyckel, då sitter den pall för det mesta.

Ha en bra och snabb sommar, snart är vintern här
Nästa års maskin för mig ser faktiskt helt perfekt ut redan från fabriken, om det stämmer får vi se i december.... :)

Ang. variatorn så ska dom ha skit för detta då man köper en skoter för över 130 000kr så ska en sån grej fungera eller iaf. åtgärdas snarast.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nästa års maskin för mig ser faktiskt helt perfekt ut redan från fabriken, om det stämmer får vi se i december.... :)

Ang. variatorn så ska dom ha skit för detta då man köper en skoter för över 130 000kr så ska en sån grej fungera eller iaf. åtgärdas snarast.
Då ser vi fram emot nästa års bloggande med tillförsikt, årets har varit intressant till stora delar även om ni säkerligen känner själva att det hade gått att vara flitigare ( med all respekt för idealiteten), för det bredare kundperspektivet på snöskotersidan tror jag till exempel att det vore bra om långtestet omfattade flera säsonger och maskiner som börjar få 300-600 mil på sig då man börjar få lite mer praktiska fel och förslitningskador beroende på olika saker.

Håller helt med att lägger man upp 130-150 tkr så skall grejorna vara tip top utan att det behövs några åtgärder, remjusteraren är en sak, toppkvalite på kullager och övriga mekaniska komponenter är en annan som får vika undan i den eviga kostnadsjakten så vi kan köpa "billiga" skotrar, personligen betalar jag hellre mer för att veta att jag inte behöver börja byta undermåliga komponenter efter 3-500 mil.

Egentligen har vi en omvänd situation jämfört med förr då maskinerna ansågs slut i motor och chassie efter 500-1 000 mil, idag håller motorer och chassie mångdubbelt mer medans andra komponenter behöver renoveras och/eller bytas till ofta rätt stora pengar.
Mao skönt att byta varje eller vartannat år och hålla sig inom garantin men trist för de som åker på t ex variatorbyte som 2:a ägare.

Kontentan?, En långtestblogg där man sakligt benar ut teknisk hållbarhet över en livscykel för olika maskiner skulle sätta "positiv" press på tillverkarna så skulle även vi som kör lite mer och ibland hårdare få hållbarare maskiner

OT
En blogg om utvecklingen i Gördalen och kommande stugbygge kanske vore något att fylla sommarnätterna med?

E

ejwbegysv

Då ser vi fram emot nästa års bloggande med tillförsikt, årets har varit intressant till stora delar även om ni säkerligen känner själva att det hade gått att vara flitigare ( med all respekt för idealiteten), för det bredare kundperspektivet på snöskotersidan tror jag till exempel att det vore bra om långtestet omfattade flera säsonger och maskiner som börjar få 300-600 mil på sig då man börjar få lite mer praktiska fel och förslitningskador beroende på olika saker.

Håller helt med att lägger man upp 130-150 tkr så skall grejorna vara tip top utan att det behövs några åtgärder, remjusteraren är en sak, toppkvalite på kullager och övriga mekaniska komponenter är en annan som får vika undan i den eviga kostnadsjakten så vi kan köpa "billiga" skotrar, personligen betalar jag hellre mer för att veta att jag inte behöver börja byta undermåliga komponenter efter 3-500 mil.

Egentligen har vi en omvänd situation jämfört med förr då maskinerna ansågs slut i motor och chassie efter 500-1 000 mil, idag håller motorer och chassie mångdubbelt mer medans andra komponenter behöver renoveras och/eller bytas till ofta rätt stora pengar.
Mao skönt att byta varje eller vartannat år och hålla sig inom garantin men trist för de som åker på t ex variatorbyte som 2:a ägare.

Kontentan?, En långtestblogg där man sakligt benar ut teknisk hållbarhet över en livscykel för olika maskiner skulle sätta "positiv" press på tillverkarna så skulle även vi som kör lite mer och ibland hårdare få hållbarare maskiner

OT
En blogg om utvecklingen i Gördalen och kommande stugbygge kanske vore något att fylla sommarnätterna med?
Jo jag håller med dig i mycket.. Detta var första året som jag skrev långtestblogg och jag har lärt mig endel.. Är ganska stor skillnad mot att skriva en artikel i en tidning, mer text och framförallt ett helt annat språk.

Att skriva mer går ju självklart, frågan är dock hur intressant det är att läsa om när jag körde 50 mil led på två dagar och allt fungerade hur bra som helst. Och som du säger så är skotern i praktiken ny och då blir det ju inget mekande eller tekniska saker att skriva om, jag tror dock på en mix av gamla och nya skotrar i våran långtestflotta..

Att vi sätter en viss press på tillverkarna visar att dom ändrade spårvidden på Freeriden efter påtryckningar från oss.

Bloggande om Gördalen gjorde jag för några år sedan men råkade skriva vad jag tycker i vissa frågor så det blev lite osämja :becky: , men i min "vanliga" blogg kommer det säkert något intressant i sommar.... bla ska jag till Island med Snowmobilegänget inom kort.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Nu måste jag klaga. Det här var de sämsta uppdaterade långtestbloggar jag någonsin varit med om. Fan en del har ju inte uppdaterat sen 10-02-10! Skärpning nu!

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Tyckte det var för dåligt redan förra året med uppdateringar. Även om man inte alltid kan skriva allt för mycket kan man väl skriva om helgens fisketur eller resa med polarna och lägga upp lite bilder? Jag hade prenumeration på långtestbloggen förra året men slutade med den detta år. Verkar som att man gjorde rätt val tyvärr.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag tycker man kan ta många av trådarna på projektplatsen som bra exempel, även om man inte kört jorden runt en dag utan bara snurrat lite på "bakgården" så kan man ju skriva att det var sjkut roligt och att allt är fint. Då känns det bättre för vi som faktiskt betalar för att läsa "bloggen".

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jag har uppdaterat min blogg idag, sen följer jag upp den under våren och sommaren med ATV och Vattenskoter.

Last edited:

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Nordland. Det där var en bra avslutning, det är sånt vi läsare efterfrågar. Försök nu att fixa kanske 5st fler likadana uppdates under nästa sesong så blir det kanon!

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Måste kännas lite tråkigt för dig att behöva "gå in och peka" för att det ska uppdateras... Norrlänning som man är, så hade jag inte accepterat det, varken som bloggare (hade sett till att det aldrig behövts) eller som ansvarig. Tar man på sig en sådan roll så ska den skötas snyggt, ingen ska behöva bära hundhuvud. Eller?

Läs "Skotertokens" inlägg NR #71 ovanför, ty det har tyngd. Det är precis så en blogg ska fungera, i stort sett varenda tur borde nämnas, även om det bara blev nån mil utan särskilt mål. Självklart vill vi se förarnas bedömningar av maskinerna då och då, men iallafall JAG värderar även små livstecken högt. Behöver absolut inte ens i alla lägen handla om maskinen själv, utan upplevelsen i sin helhet.

Precis som Skotertoken skriver, kolla på Projektplatsen. Där finns många bra exempel.

Mina 5 cent...

/Tobbe

4

426H

Hej å hå!
Jag prenumererade på långtestbloggen förra säsongen. Har även läst större delen av årets blogginlägg. Anledningen till att jag inte förlängde min prenumeration inför årets säsong är att snubben som långtestade den maskin jag var intresserad av varken hade koll eller skrev särskilt ofta i sin blogg. Jag förväntade mig att det skulle vara en erfaren person med insikt i hur man sätter upp fjädring mm på en skoter så att jag kunde få lite tips på hur jag ställa in min egen maskin. Tyvärr var personen som långtestade 2009 års 1200 renegade en riktigt nolla. När jag läste hans sista bogginlägg våren 2009 och konstaterade att han fortfarande inte kommit fram till en lösning på de lössnöproblem som originalsetupen på 1200:an har, bestämde jag mig för att inte förlänga min prenumeration. Själv tog det mig 2-3 provturer innan jag hade förstått hur jag skulle ställa in skotern* för att fungera som en riktig crossover, och jag är långt ifrån en expert på snöskotrar.

Beträffande årets långtestbloggar tycker jag Nordlands blogg är överlägset bäst. Kontinuerliga uppdateringar och rolig läsning. Hade alla bloggare haft samma engagemang och kunskap så hade en prenumeration vart prisvärd.

*)En 1200 renegade har en extremt ledanpassad fjädringssetup och dåligt bett i skidorna. För att åtgärda detta behöver styrstålen bytas till något som biter bättre. Original sitter 4,5 tums stål som knappt sticker ner under kölen. Byt till tex woodys 6 eller 8 tums stål och flytta originalstålen till yttersidan på skidan så styr skotern betydligt bättre och skidan håller den dessutom mycket längre. Pilotskidan är ursprungligen designad för dubbla styrstål och kör man med bara ett styrstål så sliter man lätt ner yttersidan av skidan på bara en säsong. Vill man ha ännu vassare styrning kan man tex prova slp pp.
För att kompensera det dåliga bettet på oringnalskidorna har skidoo begränsat viktförskjutningnen på boggien och det är alldeles för mkt skidtryck original. Detta leder till att skotern lätt dyker med fronten i lössnö. Lösningen på detta är att ställa om kopplingsblocken på max viktförskjutning samt att släppa ett eller två snäpp på balataremmen och spänna centerfjädern motsvarande mycket (inget slack i remmen när skotern är upphissad). Sist men inte minst viktigt, originalhöjaren är aldeles för låg och sitter dessutom för långt fram för att man skall få balans på skotern i lössnö. Sätt på en 8" eller 10" höjjare och vinkla bak den ca 25 grader.

Fotholkarna på XP/XR sitter för långt fram för att vara användbara vid stående körning i lössnö. Vinkla bak styrhöjjaren och stå ett par dm bakom holkarna så får 1200:an bra balans i pudret!

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
saken är ju den att blir de sällan uppdaterat så lessnar man ju fort på att kolla om de har hänt nåt oxå. så täta uppdateringar sen som några har sagt bara nåt litet eller en stor har ingen betydelse.

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jag håller med er fullständigt, och jag har inga ursäkter att komma med. Jag kommer att ta över tidningen till 100% från och med i sommar, och då kommer planeringen och administrationen
att styras upp. Hittills iår har jag haft fullt upp med att styra upp en test/ förargäng, fotografera och testa skotrar. Planeringen har helt enkelt inte varit den bästa. Men till nästa år hoppas jag att jag fått ordning på allt. Är ni intresserade och känner att ni har tillräcklig kunskap inom delar av detta kunskapsområde tveka inte att kontakta mig.

Last edited:

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Hej å hå!
Jag prenumererade på långtestbloggen förra säsongen. Har även läst större delen av årets blogginlägg. Anledningen till att jag inte förlängde min prenumeration inför årets säsong är att snubben som långtestade den maskin jag var intresserad av varken hade koll eller skrev särskilt ofta i sin blogg. Jag förväntade mig att det skulle vara en erfaren person med insikt i hur man sätter upp fjädring mm på en skoter så att jag kunde få lite tips på hur jag ställa in min egen maskin. Tyvärr var personen som långtestade 2009 års 1200 renegade en riktigt nolla.

Tack för ett bra inlägg!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jag kommer att ta över tidningen till 100% från och med i sommar.
Känns som om det kommer bli bra detta.

Inte för att jag tycker att tidningen varit dålig, men man måste ha folk som brinner för det skriver om.

Det får ALDRIG bli tråkigt, i nåt enda läge. Då vet man att det är en sann skoter patriot.

LYCKA TILL!!!!