E
ejwbegysv
En kort film bjuder jag på här till alla (obs 20mb stor), visar hur dämpare i boggie samt framvagn jobbar på en blöt skoterled (skidoo summit x-rs HC 2010):
Måste ju finnas många fler inlägg att skriva, inte minst vad som kan göras bättre och utvecklas på nästa års maskin, processen är ju ständigt pågående vilket en del sambos har svårt att förstå, själv har jag redan en lista med åtgärder på nästa års Commander så första åtgärden efter hemtagning blir att lägga ett par dagar i garaget.Sista inlägget för denna vinter i min långtestblogg är nu publicerat,,,,
Nästa års maskin för mig ser faktiskt helt perfekt ut redan från fabriken, om det stämmer får vi se i december....Måste ju finnas många fler inlägg att skriva, inte minst vad som kan göras bättre och utvecklas på nästa års maskin.
Remjusteringen på 2010 löser du enklast med att ta en M5 insexbult istället för stjärnskruven av dålig kvalité, insexan gör att det går att dra allt man orkar med en 4 mm insexnyckel, då sitter den pall för det mesta.
Ha en bra och snabb sommar, snart är vintern här
Då ser vi fram emot nästa års bloggande med tillförsikt, årets har varit intressant till stora delar även om ni säkerligen känner själva att det hade gått att vara flitigare ( med all respekt för idealiteten), för det bredare kundperspektivet på snöskotersidan tror jag till exempel att det vore bra om långtestet omfattade flera säsonger och maskiner som börjar få 300-600 mil på sig då man börjar få lite mer praktiska fel och förslitningskador beroende på olika saker.Nästa års maskin för mig ser faktiskt helt perfekt ut redan från fabriken, om det stämmer får vi se i december....
Ang. variatorn så ska dom ha skit för detta då man köper en skoter för över 130 000kr så ska en sån grej fungera eller iaf. åtgärdas snarast.
Jo jag håller med dig i mycket.. Detta var första året som jag skrev långtestblogg och jag har lärt mig endel.. Är ganska stor skillnad mot att skriva en artikel i en tidning, mer text och framförallt ett helt annat språk.Då ser vi fram emot nästa års bloggande med tillförsikt, årets har varit intressant till stora delar även om ni säkerligen känner själva att det hade gått att vara flitigare ( med all respekt för idealiteten), för det bredare kundperspektivet på snöskotersidan tror jag till exempel att det vore bra om långtestet omfattade flera säsonger och maskiner som börjar få 300-600 mil på sig då man börjar få lite mer praktiska fel och förslitningskador beroende på olika saker.
Håller helt med att lägger man upp 130-150 tkr så skall grejorna vara tip top utan att det behövs några åtgärder, remjusteraren är en sak, toppkvalite på kullager och övriga mekaniska komponenter är en annan som får vika undan i den eviga kostnadsjakten så vi kan köpa "billiga" skotrar, personligen betalar jag hellre mer för att veta att jag inte behöver börja byta undermåliga komponenter efter 3-500 mil.
Egentligen har vi en omvänd situation jämfört med förr då maskinerna ansågs slut i motor och chassie efter 500-1 000 mil, idag håller motorer och chassie mångdubbelt mer medans andra komponenter behöver renoveras och/eller bytas till ofta rätt stora pengar.
Mao skönt att byta varje eller vartannat år och hålla sig inom garantin men trist för de som åker på t ex variatorbyte som 2:a ägare.
Kontentan?, En långtestblogg där man sakligt benar ut teknisk hållbarhet över en livscykel för olika maskiner skulle sätta "positiv" press på tillverkarna så skulle även vi som kör lite mer och ibland hårdare få hållbarare maskiner
OT
En blogg om utvecklingen i Gördalen och kommande stugbygge kanske vore något att fylla sommarnätterna med?
Hej å hå!
Jag prenumererade på långtestbloggen förra säsongen. Har även läst större delen av årets blogginlägg. Anledningen till att jag inte förlängde min prenumeration inför årets säsong är att snubben som långtestade den maskin jag var intresserad av varken hade koll eller skrev särskilt ofta i sin blogg. Jag förväntade mig att det skulle vara en erfaren person med insikt i hur man sätter upp fjädring mm på en skoter så att jag kunde få lite tips på hur jag ställa in min egen maskin. Tyvärr var personen som långtestade 2009 års 1200 renegade en riktigt nolla.
Känns som om det kommer bli bra detta.Jag kommer att ta över tidningen till 100% från och med i sommar.