låg komp trotts nya kolvar?

matta_23

Aktiv medlem
10 mar 2006
62
0
6
umeå
Tja har låg kompa på min iq 600 -06 har jämnt kompa på 7.5kg trots nya kolvar vad kan vara fel köpte nya kolvar men ringarna har gått ngn timme innan tror ni det är felet? annars vad?
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Sv: låg kompa trotts nya kolvar?

Tja har låg kompa på min iq 600 -06 har jämnt kompa på 7.5kg trots nya kolvar vad kan vara fel köpte nya kolvar men ringarna har gått ngn timme innan tror ni det är felet? annars vad?
Om de är jämnt 7.5 kg så kan de ju vara mätarn som inte visar så exakt.

Min biltema kompmätare visade kring 7kg medans en annan dyrare visade mycket högre.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Sv: låg kompa trotts nya kolvar?

Tja har låg kompa på min iq 600 -06 har jämnt kompa på 7.5kg trots nya kolvar vad kan vara fel köpte nya kolvar men ringarna har gått ngn timme innan tror ni det är felet? annars vad?
Varför gör man så? Hur gjordes det komptestet för övrigt?
Är det rätt gjort så är det bara att byta ringar.
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Sv: låg kompa trotts nya kolvar?

Byter man kolvar ska man även byta ringar tycker jag, och då ska man hona cylindrarna för att ringarna ska nöta in sig mot loppet så det tätar ordentligt.

Gör man på det sättet och kör in ordentligt, då blir det aldrig problem med kompet om inte nåt är trasigt.

Det finns inga genvägar... som jag känner till i alla fall.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Sv: låg kompa trotts nya kolvar?

Att sätta i begagnade ringar i nya kolavar är juh att be om ett haveri inom en snar framtid.. min åsikt iaf... och var köper man kolvar som man inte får ringar med????
 

matta_23

Aktiv medlem
10 mar 2006
62
0
6
umeå
köpte oanvända kolvar på blocket men begangnade ringar följde med som gått mkt lite så tkt att de inte borde nötts så mkt. sen kan man väll inte hona nickasil?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Du har gjort helt fel från början... Köp nya ringar och hona cylindrarna så ska det bli bra sen.
 
N

N_w

hona med sten nr200-300 om det inte är nikasil, nikasil då ska du ha nr500 typ:)
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Vad är de för konstiga ideer att köra med GAMLA kolvringar.. det är ju som att använda ta farsans kallingar ifrån tvättkorgen o använda dom...det fungerar ju men det är ju väldigt knäppt

Köp nya ringar så löser det sig!
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Alltså om man nu krånglar å donar å byter kolvar så är det en självklarhet att man byter ut allt! Kolv, ringar, nållager, clips, packningar! Dom kronorna ectra är det värt i alla lägen! :)
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Å blanda inte ihop kompretionstryck med kompretions förhållande... 10.5:1 i kompretions förhållande betyder INTE 10.5 kg i kompretionstryck.... så 7.5 kg behöver nödvendigtvis inte vara fel, det kan t,ex, vara väldigt skitiga luftfilter som gör att det inte blir mera.... kompretionstryck provas med full gas å utan filter...