lättaste skotern?

petter hellgren

Välkänd medlem
3 dec 2010
226
1
16
åre
undrar vilken skoter som är lättast av 1990----> skotrar? ska ta skoterkort nästa vinter och hade tänkt å köpa något att bygga på i sommar!
*minst 80HK otrimmad
*bra dämpning är väl kravet
kanske hoppa lite och köra puder, inge sprojlans nytt heller, ska våga bygga om ganska bra :)

Ph

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
indy 500 kanske inte bästa dämpningen men om du nu ska modda så släng i ett par värre dämpare, lätt och förvånansvärt pigg, ca 80 hästar väl inställd

petter hellgren

Välkänd medlem
3 dec 2010
226
1
16
åre
har tänkt på det och bygga så att det är A-arms dämp på den sen typ höjd, "cross" sadel(typ som phazern) högt styre, värre matta, andra fotsteg, osv osv. :)

Ph

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
så såg min xc 600 med en 700 i dock, vägde inte alls mycket. enen indy500 eller xc600/700 tror jag på

Last edited:

petter hellgren

Välkänd medlem
3 dec 2010
226
1
16
åre
Aah! Det äe nåt sånt jag är ute efter! :)
Hur många hk har den?
Hur fick du upp styret så högt?
Va är det för tank/sadel?
Vad mer är gjort på den?
Hur mkt blev priset ungifär?

Ph

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Av vad jag kan se av bilderna så är det inte "bara" höjt styre på den där. Hela styrningen ser ombyggd ut, och flyttad ovan motor, dynan vev jag inte, rev kanske? ser ut som den tanken iallafall.

Jag vet inte kostnaden på just den där maskinen. Men skall du bygga eget så räkna med dubbla kostnaden om du vill göra något liknande som de ndär.

ex. köper du en skoter för 10 000, så är det 10 000 innan du är klar, bara styre samt höjjare är en lapp eller 2, likaså mattan, och om du vill ha nå riktiga/renoverade dämpare.

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Den hade ca 130 hästar, och som K-len sa så är det byggt som en rev pyramid, rev tank och dyna.
Mycket gjort, men mest i ögonfallande är väll höjd både bak och fram rejällt

så här var de byggt.

hade även en rmk som jag fick till rätt skapligt i körställning iaf, billigare och mindre tidskrävande alternativ.

om nån vet vem som har xc:n så hör av er. skulle aldrig ha sålt den. vet den går runt östersund iaf

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
inte jag som byggt den, jag köpte samt fixa upp den lite, mot slute när jag hade den såg den inte ut som båda världs krigen varit på den iaf, rev sakerna var inget problem då ramen var byggd lika dan så.

saknar mina indys som fan dom 3 bästa skotrar jag haft snopron är för ny

Will I am

Välkänd medlem
16 jan 2012
122
2
18
Vännäs
Skoja inte det där Polaris bygget var brutalt! Hade du byggt det då skotern var ny hade den revolutionerat skotercrossen :D

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Vist var det väl typ orange eller grön huv på den en gång i tiden? XCn alltså? Tycker mig känna igen den, lite av en klassiker på skoter forumen:p