Lätta, lättkörda skotrar från 90-talets början

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Mjo, jag har sneglat på exciter och phazer, men nog vill inte köra en sån, hon tycker de är så hemskt fula att hon vägrar. Indy Liten, och cs340´n är de som står högst på listan just nu för hennes del. (Men jag ska försöka få henne att prova ett par olika skotrar också.)


Indyn har ju även sport 340, och lite fler modeller.

Hon blev paff när hon läste tråden igår att så många svarat, tror hon blev ganska glad att se att man kunde få hjälp av så många.


Tack ska ni ha!


/Dennis (och Marie)
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Sparkar upp den här tråden igen då lite följdfrågor dykt upp idag.

Vi var ute på en tur idag och när hon körde hem fick hon prova på att hoppa lite på drivorna på sjön, blev några 5-meters-skutt och nu har hon lite mer iver att få tag på en egen skoter till nästa år.

Nu när vi tittade på skotrar på blocket i hennes prisklass, så fick hon se en rödvit phazer och en rödvit exciter, och dessa gillade hon, för de såg tjejiga ut. så nu har de gått från att vara strykfula och omöjliga att sätta sig på till de enda hon kan tänka sig. Hon gillade den rödvita Excitern mer på utseendet, men även Phazern tyckte hon va jättefin.

Följdfrågan är då, vilken viktskillnad, förbrukning och skillnad i hanterbarhet för en tjej i hennes storlek? 163cm ca 60kg? Hon är stark men vill ju att den ska vara lätt ändå.

Jag tror Phazern är mycket lättare och lämpligare då den är fläktkyld, och jag tror den går billigare. Kanske har den mindre spårvidd också?

Men är skillnaden i vikt och förbrukning försumbar så ska hon såklart ha en Exciter.
 

woll

Välkänd medlem
2 feb 2008
104
0
6
om du köper en phazer, så köper du en phazer 2:a till henne.
Phazern är ganska instabil(taskig skidbredd) phazer 2:an har lite längre mellan skidorna.
Fläktmotorn är pigg och driftsäker , räcker garanterat åt henne.
Excitern är ju vattenkyld och har mer hk:n + bättre boggie än phazern, vilket kan vara bra om man ska skutta omkring efter leder sjöar.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Vi har kommit fram till att det nog blir en exciter, men hon vill ha backväxel, nu kan jag ju montera det själv, men vad kan en sats kosta till excitern? och är det ens lätt att få tag på?

Någon som har erfarenhet av detta?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Exciter + Backväxel

Vi har kommit fram till att det nog blir en exciter,
men hon vill ha backväxel, nu kan jag ju montera det själv,
men vad kan en sats kosta till excitern ?
och är det ens lätt att få tag på ?

Någon som har erfarenhet av detta ?
:mad: Det finns ingen backväxel att få tag på till Exciter I & II :mad:

Dock så kan du nog trixa dit en backväxel ifrån en Venture 480
( Tvillingmodell till Phazer-II )
...backväxeln som sitter på den maskinen är nog det närmaste du kommer med minst ombyggnationer så att det passar på Exciter I & II .



.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jo, såg den annonsen, men hur vanligt är det med back på exciter? känns som om det där är enda exet.

Har pratat lite med en arbetskamrat idag som är bra att bolla tankar och idéer med.

Tjejen vill ha back, och budgeten är ju begränsad.
Köpet blir i sommar eller till hösten, så fort inget annat måste prioriteras högre.

Men det blir väl en Exciter utan back, om hon nu bara vill ha en sån, eller någonting annat lättkört med back, men då står det still i huvudet, vad finns som är lättkört och vanligtvis har back?

Idéer?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Indy 500/xlt sks - har nästan alltid back.
Yamaha Vmax 500, ofta med back. Är inte den lättkörd då vet inte jag. Dessutom slipper du sannolikt skruva...