Lätta, lättkörda skotrar från 90-talets början

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
hej!

Sitter och funderar på en billig present till sambon, hade tänkte köpa mig själv en lite nyare skoter till mig själv till nästa säsong för kanske 30-40 tusen, men det börjar visa sig omöjligt. Det går för mycket pengar in i vårt nyköpta hus just nu, så de planerna blir uppskjutna ytterligare något år.

Hon tycker dessutom min AC EXT 530, från 91 är för tungkörd, så den vill hon inte köra alls. Eftersom jag nu inte har råd att byta ska jag bygga om min EXT lite istället och behålla den, samt leta en skoter åt henne som är lite lättare att hantera. Budgeten lär väl ligga på max 15 000kr för skotern till henne.

Själv har jag dålig koll på vilka maskiner som kan vara lämpliga till henne i den prisklassen. (är den billigare gör inte det något heller.)

Hon är inte så lång, 163cm, och väger väl runt 65kg kanske, effekt byr hon sig inte om utan vill ha något lättkört.

Själv gillar jag ju lössnö och eftersom hon kommer följa mig en del så gör det inget om den går någorlunda bra bredvid leden. (visst spårar jag åt henne, men hon kan ju också få blodad tand för att köra ospårat.)

Så kom nu gärna med förslag på lämpliga skotrar till henne.
Kraven är alltså, framvagn, vettig boggie, lätt, lättkörd, hemskt gärna backväxel, och max 15 000kr.

hoppas ni har många idéer.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Om inte kraven är för stora så rekommenderar jag en kort Indy Lite 340, har en sådan i familjen, en -91:a och har haft den sen nästan ny, inga rep att tala om under tiden, suveränt lättkörd och låg vikt (168 kg), yngre förmågor och damer utan hk-krav gillar den
På minussidan, ingen back samt naturligtvis inget fartmonster
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Tack för tipsen hittills, kom gärna med fler.

Jag kanske ska tillägga att farten är inget vi är ute efter någon av oss.
ytterst sällan jag kör fortare än 80, och jag är den snabba av oss haha!.
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
billig och bra skoter till frugan så skulle jag satsa på en yamaha et 340 eller cs 340 du har även arcttic cat jag skidoo ... polaris som är billiga mfl mfl kolla på blocket runt den prisklassen
 

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Håller med runte, polaris indy lite måste ju vara klockren. Låg vikt, liten fläktkyld motor, drar lite sås, men den känns ändå "fullvuxen" på ett annat sätt än exempelvis et340. Bra framvagn och hyffsad boggie dessutom.

Sen att den knappast vinner några skönhetstävlingar kanske inte gör jättemycket, men det håller ner beg-priserna verkar det som, om man jämför med Indy Sport 340 som i princip är helt jämbördig i övrigt! :)

Verkar finnas fina från 12-13k.
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
32
Östersund
Jag håller med Wildcat 700, det finns ingen mer lätthanterad skoter än CS 340, går 80 och lite till om det är hårt underlag. Har även termosar som fungerar utmärkt. Väger ingenting.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Nu kanske Yamaha Phazer inte är perfekt i lössnö men den är perfekt efter övriga önskemål, väger som 3 mjölkpaket och är lika lättkörd som en trehjuling.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Jag åker en yamaha Srv 540 just nu! den är ju liten lätt billig i inköp går bra i snön ...det tro jag skulle kunna vara en bra skoter för en tjej! sen går dom att hitta i fina exemplar, tex indy chassina är ju oftast ungdomskörd halv sleten tycker jag :) Srv:n däremot har kanske inte varit lika poppis ibland ungdommar osv ... en fin srv kan du hitta för runt 10k

Sen att dom har termosar som framvagn har inte jag sett som nått negativt ganska stor spårvidd som en indy skulle jag tro! pigg motor piggaste på sin tid vill jag nog säga med sina 60hk :) om man bortser ifrån vätskekylda modeller ...

Jag säger inte SRV bara för att jag råkar äga en :) har haft andra skotrar också ..

Ajja tack och hej///Nöjd SRV ägare
 

Enterprise

Välkänd medlem
5 mar 2007
136
0
6
Pajala
Den lättaste jag har och har kört är då en Polaris indy Lite/starlite och det går att hitta såna i fint skick..fast då får man köpa en från 93 och uppåt för dom innan hade inget kedjehus.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Tack för alla svar, hittills lutar det nog åt en indy, lite eller sport. eller cs 340, blir nog att ta med henne å försöka komma åt att provköra ett par. så hon får känna efter själv. Har ni fler förslag så välkomnas de varmt. =D