Lära sig meka

FsxRobin

Medlem
20 maj 2015
9
0
1
Hej!

Har kört skoter sen jg var liten men hade inge intresse för att skruva då. Har nu på senare tid försökt många gånger men de går inte som jag tänkt mig. Så har ni några tips på hur man kan bli bättre på att meka eller är de rackla sig fram som gäller?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Bra verktyg och var noggrann. Fota mkt och läs på ännu mer. Sortera allt du demonterar i ett system du själv förstår. Ta hjälp av nån som kan vid svåra moment (första gången) men lär dig samtidigt klara dig själv.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.363
163
63
Offerdal, Jämtland
Antingen kör man Trial & error och då lär man sig mycket men man brukar få jävlas lite i onödan och det kan bli onödigt dyrt för att man kanske lossar på saker som inte skulle lossats på och det går sönder saker. Eller så skaffar man sig en bra servicemanual för det specifika fordonet. Följer man en sån så gör man i allafall sakerna i den ordning det är tänkt och man gör kanske inte något i onödan. Dock så brukar de alltid hänvisa till en massa specialverktyg som man inte har (om det är lite mer avancerade saker som ska göras) och många gånger kan man lösa det på andra sätt och de har man oftast lärt sig när man kört trial&error varianten.
 

FsxRobin

Medlem
20 maj 2015
9
0
1
Jo får testa den varianten. Lite bökigt får de vara. Vill lära mig så mycket som möjligt. Har kompisar som för i tiden också körde på den varianten och vissa av dom jobbar som mekaniker i dagsläget. Tack för svar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.065
865
113
Stora Blåsjön
Köp dig en skoter som du måste skruva mycket på, typ en polaris :)
Sen monterar/bygger du i en lite för effektstark motor gärna med en cylinder extra mot det normala och med så mycket hemmagjorda specialdelar som det bara går att komma på. Sen kommer maskinen att gå så bra att det blir som en drog att hålla den i liv så du måste panikskruva för att ha den klar till nästa helg sen upprepas det hela riden... sen när det inte är nog med problem så monterar du en turbo på skiten, så blir det rejält dyrt också.
Då kommer du att lära dig att skruva oavsett om du vill eller inte :)
Så såg det ut för mig för ca 10år sedan....
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Det finns en del hjälp på youtube beroende på vilken skoter du har. Har hjälpt mig några gånger för att få tips på i vilken ordning man enklast får isär och ihop skiten.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.581
789
113
Kramfors
Läs även alla "fel på skotrar" trådar som du ser här på forumet för där lär man sig hur man felsöker och även hur man skruvar.