lääätt crosshjälm

capten

Medlem
31 jan 2016
16
0
1
frugan ska köpa ny hjälm och hon har fått pippi på att den ska va lätt!har kollat på airoh aviator2.1 2.2 terminator vilka fler finns under lr runt kilot?Tacksam för svar
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
stealth har en som är 950g i medium och 1050g i large, inte så dyra heller.
Kan dock inte svara på hur den fungerar som hjälm då jag inte äger någon sådan, men kolla i tråden "Val av skoterhjälm" här i köprådsforumet så finns det några där som har sådan hjälm.
 
Last edited:

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Din fruga tänker rätt, är mkt.behagligare med en riktigt lätt hjälm, köpte en airoh aviator 2.1 carbon till tanten&den är sjukt lätt jämfört mot min hmk fly f2.
Fc-moto.de brukar ha rätt pris på airoh ibland.
Tyvärr är det inte många hjälmar som är under kg.kanske 509.s värsta hjälm är därikring, men den är väl dyr åxå?
 

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
Tänker bara slänga in ett litet tips här, stirra er inte blint på vikt det är såklart viktigt men inte drt viktigaste. En lätt oskön hjälm är 1000gånger värre än en skön lite tyngre. Känner en som fastnade på vikt och köpte en aviator och avskydde den ett år senare bytte han till en billigare och lite tyngre hjälm och är supernöjd.

Åk till närmaste butik och testa allt som ni kan få era häder på,
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Marushin har en som väger 850g har jag för mig.
Tobe har ju nu också runt 900g. Dock, smaken är ju som baken men jag tycker det nog är de fulaste hjälmar jag sett. :)

Som rickee7 säger är passformen viktig. Jag tycker dock Airoh är riktigt fina grejer. Bra finish på sakerna. Men kostar därefter.

Det man undrat på själv är väl hur stötsäkerheten påverkas när man kommer under 1000g på en cross hjälm. Föredrar ändå lätta hjälmar. Men det tåls att tänkas på. Någonstans går ju gränsen. :)
 

mittzo

Medlem
31 okt 2014
36
0
6
Eskilstuna
Din fruga tänker rätt, är mkt.behagligare med en riktigt lätt hjälm, köpte en airoh aviator 2.1 carbon till tanten&den är sjukt lätt jämfört mot min hmk fly f2.
Fc-moto.de brukar ha rätt pris på airoh ibland.
Tyvärr är det inte många hjälmar som är under kg.kanske 509.s värsta hjälm är därikring, men den är väl dyr åxå?
509 Altitude Carbon väger 1300gr i storlek S.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Passformen är nr 1 men vikten kommer tätt bakom på andra plats!

När du väl klotar så kommer nacken att belastas betydligt värre med en tung hjälm än en lätt!

Hur den ser ut kommer på sista plats!!!!!!!
 

capten

Medlem
31 jan 2016
16
0
1
jo som ni säger så är passform mkt viktig! vi var och provade några hjälmar och hon gillade passformen och vikten på airoh aviator2.2 så det lutar åt en sån!kollade också på 509 altitude men skulle vilja prova den vart finner man återförsäljare till dessa?kollar även på stelth 210 carbon