Kylfläkt commander 600SDI -09

Mudzilla

Medlem
4 apr 2011
16
0
1
Någon som kan tipsa om vart man kan få tag i en kylfläkt till min commander.
Har konstaterat att den slutat fungera och hos BRP är den restad, kommer in i början av Maj. Har ringt runt på några säljare men ingen som har någon på hyllan.
Tips och hjälp tas tacksamt emot.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Säkert är det ingen handlare i Sverige som har den på hyllan tyvärr och BRP har ingne direkt möjlighet att kolla om de har det heller.
Enklast för att få fart på BRP är att gräva fram delen själv, tala om för dem var den finns och be om kundnumret till Fed Ex, då brukar det gå snabbare för dem att leta, acceptera aldrig att de restat den till i Maj då vi har 4-8 veckor kvar av säsongen för en del skoteråkare. Finns säkert fläktar att plocka tillfälligt från testmaskiner i Rovaniemi eller från maskiner som står hos handlare (demo) där snön är på upphällningen, i den tekniska världen borde felkoncentrering vara möjlig för att upprätthålla kundservicen, själv hade jag handlöst skruvat lös fläkten från min ÅF:s demo men troligen hade han hunnit göra det själv först..

Finns på Ronnies bl a http://www.ronniesmailorder.com/fiche_select1.asp?cat=Snowmobiles&mfg=Ski-Doo.
maila till Ronnies så du får den bekräftelse på att de har den och tala om det för BRP, annars om du är utan garanti så ber du Ronnies att skicka så du har den på 8-10 dagar, dessutom säkert betydligt billigare än vårt OEM pris.

Har funnit signaler från Nordamerika att fläktarna på 09 och 10 rasat en del och många ska ha fått nytt på garanti så sätt lite press på ÅF att det dubbelkollas med Umeå om han inte fixar det på annat smidigt sätt (vilket går)
 

Mudzilla

Medlem
4 apr 2011
16
0
1
Fick svar från Collen hos Ronnies mailorder och fläkten är restad i USA oxå.
Fläkten har tydligen blivit ersatt och det är den nya som inte går att få fram.
Ringde även runt till en massa ÅF men ingen träff någonstans.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Trist, tydligen restad till september i Nordamerika.
Funkar ju så nuförtiden att de beställer för årets produktion+bedömt skadeutfall, fallerar något så finns inget nytt föränn nästa års batch kommer inför produktionsstart.
Inte direkt kundservice att lita på vad ett dåligt logistiksystem talar om, de skulle behöva fila på bedömt skadeutfall så det plussar på 20 % men tyvärr råder den moderna ekonimin med ekonomichefer som anser att 7*7 är 49,00000 istället för ca 50.

Återstår att kannibalisera någon maskin eller göra som en kille skrev på Dootalk, han hade hittat en från en 2005 polaris som passade med att bara borra ett extra fästhål, dock ingen referens till vilken maskin den kom ifrån, kan lika gärna vara en ATV.
Har du en handlare i närheten som är kundorienterad kan han ju utöka sökningen till ATV både för Can Am och Polaris så kanske det finns något passande då den till XU modellerna säkert är hyllvara från någon annan maskintyp

Vad sitter det för fläkt i den sportsman du har i profilen? kanske går att nyttja tillfälligt.

Själva fläkten borde vara kopplad som en dummy dvs signalen till start kommer via ECU vid given temperatur samt en kortare sekvens när man stänger av motorn.

Har du testat att tvångsmata fläkten med ström (via kontaktdonet vid pilen) direkt från ett batteri för att se om det är den eller signalen in som spökar?

Får du fram någon felkod?
 
Last edited:

Mudzilla

Medlem
4 apr 2011
16
0
1
Jag har lämnat in maskinen i Strömsund och de har konstaterat att det är fläkten som är kass.
Får inga felmeddelanden på displayen.
Just nu har jag inte maskinen hemma så jag kan inte jämföra fläktarna.
Vore kanon om du kan kolla med han på doo talk vilken maskin han plockade från.
 

Mudzilla

Medlem
4 apr 2011
16
0
1
Kollade fläkten på Hjulingen och den som sitter på min är fullstor typ. 40 cm i diameter.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kollade fläkten på Hjulingen och den som sitter på min är fullstor typ. 40 cm i diameter.
Har inte fått svar än men min gissning är att kylfläktarna är för stora generellt, dock tror jag att till de som har oljekylning , vet inte om det bara är quadarna så är fläkten av mindre storlek.
Om du har en serviceminded handlare så be denne kolla måtten på Polaris A05JD32EA ATP 330 4X4 QUAD ASM-FAN MOTOR #2410534 till exempel, kostar ny 130 USD på Ronnies.

Annars, i väntan på BRP och en del säsong kvar skulle jag göra som följer.
Isrivare alltid, dessa är riktigt bra http://www.tr-skoteromek.se/
Fyll/packa snö framför fläkten vid körning
Gör en ram under lådan bak med ca 5 cm hög sarg, fyll/packa med snö/is vid körning