Kvittrande freeride

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Har råkat ut för något märkligt, var uppe i dalafjällen och körde nu i helgen.
På fredagen tyckte jag att skotern började varva mer när man körde sakta, som att den inte "växlade" ut som den skulle, men inget märkbart vid högre farter, bad polaren prova men han märkte inget.

På lördagen när vi skulle iväg så var det något som skrapade i samband med att mattan rörde sig. lutatde upp skotern och det verkade komma från axel som går från sekundären till kedjen? men det försvann efter lite pillande. Hittade dock inget fel.
Efter det gick den som den skulle halva dagen, sen började den kvittra när man släppte gasen i 20km/h och högre farter, eller vid högre varvtal.. detta ljud har tilltagit sedan dess. Har även satt på en ny rem men problemet kvarstår.. tycker inte det kommer från variatorn utan mer mitt på skotern framför rutan eller hur man ska säga..

Någon som har någon ide om vad det kan vara?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Du beskrev inte mindre än 3 olika missljud på samma resa.

Jag tror du är paranoid och lyssnar för mkt.

Inte alls illa menat
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Kan va lagret på sekundäraxeln?
Rullarna i sekundären brukar knäckas rätt fort i QRSn då dom är glappa redan från ny.
Men låter konstigt att ljuden skulle komma från det?
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Jag är inte paranoid, kvittret tilltog ju längre tid jag körde.. så nåt galet är det.
Det låter bara när jag kör, det jag hör på tomgång är att det rasslar lite från primärvariatorn.. men lite låter dom väl antar jag.. Hissade upp maskinen idag och gasade med mattan i luften, hörde inget missljud nu, men det gjorde jag inte igår när jag körde i början heller utan det kom ju efter ett bra tag.. Pratade med åf lite lätt idag och han misstänkte att det var något med primären.
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Det är inte remmen, har provat byta och även kollat så den är spänd som den ska vara enligt instruktionsboken.
Har i dag felsökt mer, och när jag rörde sekundären så mattan rör sig framåt så fick jag fram ett knakande ljud från axeln(som går till kedjehuset) och det verkar komma från kullagret närmast sekundären, så jag tog ut axeln och tog lös lagret, det är nog inte helt slut men det låter illa av det.. ska försöka få tag på ett nytt imorgon. Noterade även att sekundärvariatorn verkade väldigt osmord.. när man lyser in i helixen så ser rullarna eller vad man kallar dem väldigt rostiga och osmorda ut och den går väldigt tungt när man försöker vrida isär skivorna.. vet inte om det ska vara så? har inte delat på sekundären då jag inte rikigt vet vad som väntar om jag försöker.. Är det svårt att plocka isär den? Sen så verkade det ha blivit ett spår i axeln på någon mm där lagret satt(förmodligen ett tidigare lagerhaveri) eller om det skall vara ett spår där lagret sitter på axeln?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
bild pådedär.
rullarna är inte rostiga de ser ut så. ingenting ska smörjas. ränderna som blir där bussningarna sitter ska inte tvättas bort.

inte svårt att plocka isär med rätt verktyg.TX40 skruvarna på baksidan måste värmas rejält för att loctite ska lossna. finns en specialhylsa för att spänna ihop den med det går om man sätter långa skuvar med en mutter istället för TX40 skruvarna så släpper man på spänningen med muttrarna.
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen


Här är en bild på axeln där lagret suttit närmast sekundären.. Där den gula pilen visar är det som en kant, men den kanten är inte runt hela axeln utan bara på halva.. så det verkar ju inte vara helt ok? som att det slitits ner.