Kul på budget ca 50k?

Glenntore

Medlem
27 dec 2020
11
2
3
37
Umeå
Hade först 100k att köpa typ Summit eller Boondocker för, men råkade köpa öl och lego för 50k så bara 50k kvar nu. Kan man köpa nåt kul och bra för dom pengarna? Har bara kört massa Lynx arbetskotrar genom åren men vill ha nåt roligare men som också tar sig fram. Led är helt ointressant. Gärna nåt som svänger bättre än än Lynx 6900 550 hehe. Tacksam för tips.
 
Reactions: Klyv-Olle

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Öl och Lego för 50K, lät som en intressant långhelg :D

Summit 600 154" i XP/XM chassie, motsvarande M-maskin om du kommer sams med dom. Turas det så du hittar en Polaris ProRide RMK 600 för de pengarna så kan det också vara ett alternativ. Polaris IQ RMK är fina att köra men känns rätt otympliga jämfört med Proride.

..lägg märke till att jag undviker alla "storkubikare" för dom pengarna...
 
Reactions: Glenntore

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Håller med JAAG om Ski-doo Summit 600 och Polaris RMK 600 (helst i ProRide-chassie om du får tag i det för pengarna) samt Arctic Cat M6000. Kanske att jag skulle rekommendera RMK 600 och M6000 mer än Summit 600 faktiskt, mest på grund av att 600 E-tec är en rätt trist motor rent karaktärsmässigt. Hållbar och bränslesnål förstås, men upplevs inte särskilt rapp på gasen och är rent allmänt lite småtrist (lite samma sak gäller för övrigt 800 E-tec). Där är både Polaris och Arctic Cat bättre. Polaris RMK 700 i IQ-chassiet kan också vara ett alternativ förresten, den motorn är också bra och även om IQ-chassiet inte är på samma nivå som ProRide så är det ändå ett bra lössnö-chassie.

Om du hittar en fräsch Arctic Cat M8/M800/M8000 så skulle det också kunna vara ett alternativ, för Arctic Cats 800-motor verkar till skillnad från övriga tillverkares 800-motorer (i prisklassen 50K) vara riktigt hållbar.
 
Reactions: Glenntore

Glenntore

Medlem
27 dec 2020
11
2
3
37
Umeå
Jamen ni vet hur det är, helt plötsligt måste man lägga pengarna på nåt helt oförutsett, typ el, lån, lego och öl osv... ;)

Med tanke på att jag bara kört 550-motorer lär väl en nyare 600 på en Summit eller RMK vara hur kul som helst och mycket mer motor?? Dessutom kör väldigt mycket tight skog där man inte ens kan bränna på så mycket.

Vilken av modellerna ni sagt upplevs smidigast tror ni?
 
Reactions: suregom

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Tror definitivt att en nyare 600 kommer upplevas som hur kul som helst jämfört med en 550. Det är väl ca. dubbla antalet hästkrafter i alla fall jämfört med en 550.

Angående vilken av modellerna som upplevs som smidigast så är det nog antingen Summit 600 eller Pro RMK 600. Summit är ev. något lättare att få på skrå initialt (i alla fall om du skulle få tag i en med XM-chassiet, som har T-motion) och bryta ner i snön, men Pro RMK 600 lär vara lättare att hålla på skrå när man fått den dit och anses vad jag läst vara mer lättkörd (lättare att få att gå dit man vill) än Summit 600. Jag hade nog valt en Pro RMK 600 om du hittar en sådan för rätt pengar, av de två. Roligare motor också.

Jag hade inte valt varken en Summit 800 eller RMK 800 i prisklassen 50k eller lägre, även om priset varit lockande. För stor risk för att det blir besvär och kostar mer än det smakar. Så jag hade inte köpt den där skotern som du länkat till. Tror också det var så att tidiga årsmodeller av 800-motorn i ProRide-chassiet (det som är i annonsen) hade en hel del problem, vet inte om det omfattar just den där, men jag hade inte vågat ta risken i alla fall.
 
Reactions: Glenntore

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Får du tag på en ProRide RMK 600 så är det nr 1 i min värld. Summiten är möjligen driftsäkrare och lite bränslesnålare men RMKn är definitivt en bättre lössnömaskin och E-tec 600an är precis som Henrikssons säger inte världens vitaminpiller direkt.
Börjar däremot maskinerna du kikar på ha gått långt, 6-700 mil och längre så kan det hända vågen tippar över mot Doon ändå, Polaris 600-spisar är inte dåliga men E-tec 600 stoppar ofta 2000 mil utan bekymmer, (sålänge man kommer ihåg att hålla koll på insugningsgummina)
 
Reactions: Glenntore

Glenntore

Medlem
27 dec 2020
11
2
3
37
Umeå
Med mina vana med Lynx "Pansarvagnen 6900" lär alla modellerna vara hur kul som helst. Får helt enkelt bli den 600 som verkar i bäst skick och bäst pris. KUL ATT MAN KAN FÅ SÅ MYCKET BRA TIPS HÄR!! TACK!!

E-tec 600 stoppar ofta 2000 mil
Låter som en dröm!! Får köpa nå vassare när jag lärt mig bemästra såna här moderna skotrar.
 

Glenntore

Medlem
27 dec 2020
11
2
3
37
Umeå
Några särskilt bra frågor man borde ställa när man kikar på en Summit 600, eller nån av de andra för den delen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Är det här ett dumt köp? Tänker bara "oj va kul för liten summa"
Ja de är ett stolpskott just 08-12 800cc Polaris (gäller inte 600an) De har för tunna cylinderkjolar som spricker på löpande band 12an är nästan safe spricker mer sällan.Från 13- vart de härrejössesstarka cylindrar så du kan köpa en Polaris 800a, de håller bra förutsatt att någon ställt upp oljepumpen eller kör extra olja i bränslet. Om du köper en Polaris 800 så ställ upp pumpen max de gäller cfi 800an fram till 15. Från 2016 fick de eloljepump som sägs ge mer olja så de bör hålla bra. Jag har en pro rmk 800 13 och en 15 pro rmk 800Le. Köp gärna en Le för den har bättre ställbara dämpare och ordentlig skyddbåge fram och värre lyftbåge bak samt förstärkning på boggiskenor, de är i regel inte dyrare än en vanlig pro rmk.
Enda dåliga med pro rmk 600-800 är kylningen på hårda leder de är i särklass sämst annars är de roligast och lättast av alla märken de årgångarna, "tycker jag"
Vill du ha helsafe motor så köp en M800 M8000 men välj helst en med långa tunnelkylaren för den kan du köra hår led hur låpngt som helst med. Och effektmässigt går de bäst även om Rotax 800 ger samma hk runt 148 ärliga hk. Polarisen ger bara 140-144 men den är såpass mycket lättare och har så bra drivlina så den går lika bra om inte bättre än en Ski doo summit 800a E-.tec eller Arctic cat m 800.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Modeller överlever över generationsskiftena kan man säga. Summitmodellen har ju funnits sen 90-talet så den är väl på sitt 8e chassie nu med G5 om jag räknar rätt. Vissa år finns dessutom "samma modell" med två olika chassien då ofta top of the line byter först medan budgetmodeller stannar kvar något år i den utgående modellen.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Sry dum fråga, men hur funkar det här med olika chassin egentligen och hur kan det vara så olika mellan samma modell? Är G4-chassit bra?
Generellt så är grundregeln att ju nyare chassie, desto bättre och mer lättkört i lössnö. Gäller åtminstone Ski-doo och Polaris, Arctic Cat har inte introducerat lika många nya chassien och Yamaha har endast (fram tills nyligen) haft fyrtaktsmotorer i sina mer moderna skotrar. Men för Ski-doo:s del så är det REV, XP, XM, G4 och G5 som är de senaste ca. 20 årens chassien. För Polaris så är det Edge, IQ, ProRide, Axys och Matryx. I ordning från äldsta till nyaste.

Vad gäller Ski-doo så skulle jag om möjligt försöka hitta en med XM-chassiet och framåt. För Polaris helst från ProRide och framåt. Du lär inte hitta någon Ski-doo G4 för endast 50k och troligen inte någon Polaris Axys för 50k heller, så det är nog XM och ProRide som du får ställa in dig på i bästa fall. Eventuellt att det kan finnas fräscha Ski-doo XP och Polaris IQ också, där jag nog skulle förorda Polaris IQ framför Ski-doo XP som lössnö-chassie i alla fall. Under förutsättningen att du går på 600-motorer på samtliga. Både Ski-doo och Polaris har haft en del mindre bra 800-motorer genom åren så de är mer osäkra kort.

Arctic Cat chassien har hetat Firecat, ProClimb och Ascender om man räknar från början av 2000-talet. Där ProClimb och Ascender är väldigt lika, lite på samma sätt som Ski-doo XP och XM är väldigt lika. Firecat har något äldre körställning, så jag skulle rekommendera ProClimb och uppåt. När det gäller Arctic Cat så är det inga problem att välja en med 800-motor också, de har varit stabila genom åren. Däremot så sägs Arctic Cat vara något mer svårkörda än både Ski-doo och Polaris, kräver lite mer av föraren för att ta sig dit man vill.

Vi har ju även Lynx med sina Boondocker, de har tidigare inte varit lika bra som Ski-doo i lössnö pga. boggien som inte varit lika bra för lössnö, men de kan också vara ett alternativ. De har R-Evo, REX, REX2, Radien, Radien2. Eftersom Ski-doo och Lynx går hand i hand så motsvarar Lynx R-Evo Ski-doo:s REV, Lynx REX Ski-doo:s XP, LYNX REX2 Ski-doo:s XM osv. Där så skulle jag säga att från och med REX2 så började Lynx vara okej i lössnö åtminstone, kanske inte fortfarande lika bra som Ski-doo i lössnö dock. Från och med Radien så är de helt klart på samma nivå som Ski-doo dock, men i och med att Lynx Radien motsvarar Ski-doo G4 och därmed är rätt nya så är de i inte inom din prisklass på 50k.

Men min rekommendation om att försöka hitta en Polaris RMK 600 med 155" matta i ProRide-chassiet kvarstår, det är nog det mest lättkörda och bästa i lössnön som du kan hitta för 50k, som även håller ihop.
 

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Arctic Cat chassien har hetat Firecat, ProClimb och Ascender om man räknar från början av 2000-talet. Där ProClimb och Ascender är väldigt lika, lite på samma sätt som Ski-doo XP och XM är väldigt lika. Firecat har något äldre körställning, så jag skulle rekommendera ProClimb och uppåt. När det gäller Arctic Cat så är det inga problem att välja en med 800-motor också, de har varit stabila genom åren. Däremot så sägs Arctic Cat vara något mer svårkörda än både Ski-doo och Polaris, kräver lite mer av föraren för att ta sig dit man vill.
Har du koll på vilket som var sista årsmodellen med 800 Suzukimotorn? Har fattat det som att den är mer driftsäker än den nya (c-tec2?). Approå det, har Arctic Cats 600 lika gott rykte som 800?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Har du koll på vilket som var sista årsmodellen med 800 Suzukimotorn? Har fattat det som att den är mer driftsäker än den nya (c-tec2?). Approå det, har Arctic Cats 600 lika gott rykte som 800?
C-TEC2 800cc kom med 2018 årsmodell, samma år som Ascender-chassiet introducerades. C-TEC2 600cc kom redan 2014. Jag har inte hört något om att varken 800cc eller 600cc C-TEK2 ska ha haft dålig driftsäkerhet i alla fall, sen så vet jag inte hur de står sig mot de äldre Suzuki-motorerna med EFI (som ju verkar vara väldigt robusta, speciellt 800 men 600 har jag inte heller hört något dåligt om). Just C-TEK2 600cc ska i alla fall vara en väldigt vass motor för att vara en 600 och hyfsat bränslesnål, vad jag läst. En M6000 med den motorn kan säkert vara en fin maskin, även om chassiet inte är riktigt lika bra som Polaris ProRide för lössnö.
 

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
C-TEC2 800cc kom med 2018 årsmodell, samma år som Ascender-chassiet introducerades. C-TEC2 600cc kom redan 2014. Jag har inte hört något om att varken 800cc eller 600cc C-TEK2 ska ha haft dålig driftsäkerhet i alla fall, sen så vet jag inte hur de står sig mot de äldre Suzuki-motorerna med EFI (som ju verkar vara väldigt robusta, speciellt 800 men 600 har jag inte heller hört något dåligt om). Just C-TEK2 600cc ska i alla fall vara en väldigt vass motor för att vara en 600 och hyfsat bränslesnål, vad jag läst. En M6000 med den motorn kan säkert vara en fin maskin, även om chassiet inte är riktigt lika bra som Polaris ProRide för lössnö.
Tack för infon!