Krokiga Trottelnålar

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Hallå!

Skulle det påverka skotern om trottelnålarna var lite krokiga?
De går lätt ner i munstyckena utan problem och fastnar ej, så de borde inte ställa till så mycket tycker man:unsure:.
Tips på hur man kan rikta dem?
TM40 flatslide
 
Last edited:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
är dom snea så byt ut dom. snea nålar kommer att påverka din bränsle/luft blandning.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
eller som orginaldelar.

Värt att tänka på för andra som läser här är att när man öppnar dessa förgasare så ska man börja med att lyfta ur nålarna annars kröker man dem.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Är det originalförgasarna till din Summit 800 -02 som det handlar om så skulle jag satsa på att byta hela förgasarna, de som satt original -02 är rätt kass, drar grymt mycket soppa och är mycket svåra att bestycka rätt.
Försök få tag i kompletta förgasare från en 800HO motor.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Krokiga nålar riktar man lätt genom att sätta fast dem i borrmaskin och kör full gas på borrmaskinen samtidigt som du trycker ner nålen på platten mot ett ej slipande underlag. Typ skärbräda av plast slipar ej nålen. Vinkla nålen ca 80 graders vinkel så spetsen tar i underlaget och lägg på mer o mer tyngd tills nålen riktat sig. Tryck in nålen i chucken strax ovan där den är krokig,,flytta nålen in/ut i chucken om den inte blir rak på första försöket. Man fattar rätt snabbt vart på nålen man ska dra fast den i chucken.

Man kan såklart göra detta i svarv också det ger lite bättre koll på läget, man trycker då med plastbitmot nålen och kör svarven i ca 3000v
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
eller som orginaldelar.

Värt att tänka på för andra som läser här är att när man öppnar dessa förgasare så ska man börja med att lyfta ur nålarna annars kröker man dem.
I vilket moment när man tar isär förgasaren menar du att nålen skulle bli krokig?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Har sett det flera gånger, trotteln ligger ju i sitt spår i ena delen av förgasaren och är upphängd i den andra delen, så nålarna blir som ett S när förgasarna tas isär.
Troligtvis krävs det lite våld för att det ska bli så.
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Lånar tråden lite när vi ändå är inne på trottelnålar!
Köpte en ny Lynx 600 RS förra hösten för att testa på skotercross.
Efter bara nån timmes körtid börjar skotern få "hänggas" lite titt som tätt..
Obehagligt med en så pigg maskin minst sagt! Tillslut forskade min åf i maskinen men
inget fel hittades. Efter att ha provat det mesta så togs förgasarna isär, ena trottelnålen var
ytterst lite krokig. Rättade ut den och flyttade clipset till "läge 5", så den ska gå så fett som möjligt. Problemet är borta, maskinen går hur bra som helst, aldrig mer hänggas.
Provade idag för skojs skull att flytta clipset till "läge 4", lite snålare då. Genast kommer problemet tillbaka med hänggas?! Varven går ner efter jag släppt gasen till ungefär 3000 varv, sen går den sakta uppåt.. Kan även fastna på högre varvtal och stiga sakta.
Nu till den stora frågan, vad kan det bero på?! :S I skotern sitter Mikuni TMX38-73 förgasare om det bidrar med något. :p

Mvh Fredrik
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Lånar tråden lite när vi ändå är inne på trottelnålar!
Köpte en ny Lynx 600 RS förra hösten för att testa på skotercross.
Efter bara nån timmes körtid börjar skotern få "hänggas" lite titt som tätt..
Obehagligt med en så pigg maskin minst sagt! Tillslut forskade min åf i maskinen men
inget fel hittades. Efter att ha provat det mesta så togs förgasarna isär, ena trottelnålen var
ytterst lite krokig. Rättade ut den och flyttade clipset till "läge 5", så den ska gå så fett som möjligt. Problemet är borta, maskinen går hur bra som helst, aldrig mer hänggas.
Provade idag för skojs skull att flytta clipset till "läge 4", lite snålare då. Genast kommer problemet tillbaka med hänggas?! Varven går ner efter jag släppt gasen till ungefär 3000 varv, sen går den sakta uppåt.. Kan även fastna på högre varvtal och stiga sakta.
Nu till den stora frågan, vad kan det bero på?! :S I skotern sitter Mikuni TMX38-73 förgasare om det bidrar med något. :p

Mvh Fredrik
Om man snålar en tvåtaktare kan det bli det fenomenet typ skenande varvtal på lägre varv. Ju mer du fetar den desto snabbare kommer den gå ner i varva.

Det låter som du har för bred nål i mellanreg eller för litet nålmunstycke då du måste ha den så högt hissad som 5 clipsspår.
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Om man snålar en tvåtaktare kan det bli det fenomenet typ skenande varvtal på lägre varv. Ju mer du fetar den desto snabbare kommer den gå ner i varva.

Det låter som du har för bred nål i mellanreg eller för litet nålmunstycke då du måste ha den så högt hissad som 5 clipsspår.
Tack för svaret! :)
Skotern är ju helt original, kan det vara fel grejer från fabrik?
Har kompisar med RS maskiner my13 lika som min men inte alls haft samma symtom,
dom har kunna kört clipset på "läge 3" (vilket är original) utan problem..
Kan det sitta fel munstycken i? För visst är väl maskinerna inställda för havsnivå körning, alltså 0 m.ö.h? Då jag bor och kör i den "nivån" borde den gå bra tycker jag :S
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Det låter märkligt att inte din funkar om den är helt standard. Finns det höghöjds bestycknings kitt att sätta i vid best av ny skoter eller har du köpt den beg? Vid högre höjds körning bestyckar man ner och ev byter nål alt sänker den.
Du får ta lös nålmunstycket som nålen löper i och kolla siffrorna på både den och nålarna. Trottlarna kan även ha annan kuttning så kolla siffrorna på dem med.

Jag vet däremot inte hur du ska kunna kolla upp om de är org om det inte står storlekar i beställnings siffrorna från polaris. Annars måste du kolla mot annan org skoter.
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Den är helt ny när jag köpte den. Jag menar skotrarna som fortfarande kör förgasare, antagligen bara race maskinerna snart.
Alla borde väl levereras lika i förgasarna, nåt slags standard? Det som står på sprängskissen borde ju vara det som sitter i. Nu går den ju bra och som jag vill ha den så är väl inget problem direkt, funderade bara på vad som kan vara så känsligt med ett läge på clipset gör sån grym skillnad på skoterns karaktär :S
Nästa gång jag river ska jag kika så allt löper fritt och att munstyckena är "rätt" enligt sprängskiss. Tack för dina tips! :)