Koppla bort separat oljeblandning!

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
Tjenaa jag funderar på att koppla bort den separata oljeblandningen å blanda direkt i tanken! Men hur gör man dårå? kopplar man bara bort alla slangar å pluggar igen alla slanghål i oljepumpen eller?? Tacksam för svar
 

HerrSjögren

Välkänd medlem
17 nov 2006
452
0
16
Sundsvall/ Matfors
japp.. men sen så kanske blocket har smörjning genom separatsmörjning, har ingen koll på de till ski-doo.. annars är det bara att plugga igen och ta bort behållarn , blanda i tanken istället
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
plugga dom som går till insuget och ha lite olja kvar i olje behållaren så smörjer den oljan oljepumpaxeln och nu om blocket har oljesmörjning så den dan du säljer skotern så är det bara att ta bort pluggningen och den fortsätter att fungera för nästa ägare
 

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
Okej men jag lixom ville ta bort den! för att komma åt bättre när man ska mekka å så där å vad är "slidmatning"??
 
R

Robin

Alltså du vill köra oljeblandat enbart för att lättare komma åt vid mek? Det argumentet förstår jag mig inte riktigt på, funkar separata oljeblandningen fint så ser iaf jag inget skäl till att plocka bort den, och framförallt för att kunna meka lättare.
Är det inte då lättare att plocka bort behållaren när du väl ska skruva i skotern och sedan tillbaks med den igen?
 

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
jaja! men kan nån tala om för mig vad slidmatning är?? Och en här på byn sa att man inte brukar kunna lita på dem! så de e inte så kul om den skär men den funkar ännu iaf!!!
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
Slidmatning är jag rätt inne på nu faktist:p


Om du vet va reed-ventiler är så har har slidmatningen samma funksion fast på ett annat sätt som många säger är ett bättre sätt... efter förgasarna sitter en skiva som nästan är delad på mitten så här --->http://www.ak2o.org/kshoe/images/2cycle_demo/Rotax/Rotax.gif den är itne exakt delad på mitten men nästan...

När kolven åker upp suger den in bensin kolven åker ner, och bensin sprutar in ovan för kolven resten kan du nog:p

Sen kan man ändra skivan för att få bättre effekt på det övre registret eller för det lägre registret, ska du hålla på med nått av det Kan jag bara Tipsa dig om att prata Med StoxResearch här på forumet som hjälp mig...

Sj har jag lagat alla yttre vev lager pga oljepump haveri nyligen, köpte nya kolvar och 4 vevlager, å tänkte ja det är väl bara dumt att koppla in den igen alla blandar ju i tanken på äldre skotrar då vet man ju att den funkar... japp lyfta i motorn igen skruva i alting igen va jätte nöjd med allt, drog ut å testa på sjön gick skit bra 2 minuter sen tvär dog han inte så att han nöp eller nå, mer som att bensin tog slut, jaha tog in den i verkstad röck å röck sedan kände ja på slidmatningen å röck, skivan står still och förstår att mässing drevet till skivan gått sönder, kommer sedan på att man måste ha olje tanken kvar åtmindstonde en liten behållare som smörjer slidmatningen annars går drevet till skivan , vilken förmodligen har gjort inre vevlagren i mindre bra skick...

Så som ovanstående tycker jag det låter dumt att ta bort bara pga att meka bättre, tar inte långtid att flytta den inte...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Kan nån tala om för mig vad slidmatning är ??
Vad har du för motor i din maskin ?
Vad för maskin har du ?


Slidmatning är jag rätt inne på nu faktist...
http://www.ak2o.org/kshoe/images/2cycle_demo/Rotax/Rotax.gif

Sen kan man ändra skivan för att få bättre effekt på det övre registret eller för det lägre registret, ska du hålla på med nått av det Kan jag bara Tipsa dig om att prata Med StoxResearch här på forumet som hjälp mig...

Drog ut å testa på sjön gick skit bra 2 minuter sen tvär dog han inte så att han nöp eller nå, mer som att bensin tog slut, jaha tog in den i verkstad röck å röck sedan kände ja på slidmatningen å röck, skivan står still och förstår att mässing drevet till skivan gått sönder, kommer sedan på att man måste ha olje tanken kvar åtmindstonde en liten behållare som smörjer slidmatningen annars går drevet till skivan ,
Vilket förmodligen också har gjort inre vevlagren i mindre bra skick...
1. Kul att min länk på RV motorn kommer till användning :rolleyes:

2. Men...., Hur kunde du glömma detta efter allt vi snackat om detta med att plocka bort Oil injection på RV motorer, du har ju tom om inte jag minns helt fel själv snackat med mig om detta :hmmmm:
Här har du bla. info om detta :
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=13557

3. Dina vevlager blir inte skadade pga att du "glömmt" att ha olja till sliddrevet !

Hoppas det löser sig.




.
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
1. var det din länk:O, såg bara att nån andvänt den , jäkligt bra den hadde jag när ja satte på skivan, tackar å bockar!

2. Jo ja vet borde ju vara hemma på det tycker man, men var nog för inne på hur man räknade ut hur den skulle stå, jäkligt klantigt i alla fall!:(

3. så mina lager är fortfarande hela tro du? kändes ju inte nå specielt visserligen men vi har dragit bra mycket å kliat oss i huve innan vi förstod.. men men...

Du råkar inte veta vad drevet kostar i dagens läge, såg i en annan tråd ca 800-900 kostar de lika idag eller?

Vad skulle du gjort, fixat oljepumpen eller bara kopplat på slangarna å köra bara?

Utan att försöka kapa din tråd, ja tycker jag den håller sig bra till ämnet så istället för att pm:a skriver jag här ;)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Så mina vevlager är fortfarande hela tro du ?

2. Du råkar inte veta vad drevet kostar i dagens läge, såg i en annan tråd ca 800-900 kostar de lika idag eller ?

3. Vad skulle du gjort, fixat oljepumpen eller bara kopplat på slangarna å köra bara ?
1. Jaa, Dina vev lager har INTE tagit skada pga det som har hänt !

2. Nej, Jag vet faktiskt inte vad det kostar idag, men priset är säkert runt de pengarna som du själv nämner.

3. Skit i den trasiga 2-T pumpen och blanda själv.
Vidare skulle jag gjort så som jag berättat om i denna tråd : http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=13557

Om inte annat så rensar du ju upp i motorrummet och får mera plats och mindre vikt :rock:





.
 
Last edited:

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
Jag har en ski-doo stratos med rotax 503 men vevaxellagret har gått åt helvete tror jag för den knackar otäckt å är svag
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tjenaa
Jag funderar på att koppla bort den separata oljeblandningen å blanda direkt i tanken !
Men hur gör man dårå ?
Kopplar man bara bort alla slangar å pluggar igen alla slanghål i oljepumpen eller ??
Jag har en Ski-Doo Stratos med Rotax 503 motor.
På just din motor ( Rotax-503 ) så är det bara att plugga allt som har med Oil Injection'en att göra och sedan börja blanda direkt i bensinen.
Du behöver inte tänka på något annat.


.