Konvertera thundercat från balansxeldriven till eldriven vattenpumpsdrivning.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Mitt skötebarn, Thundercat 900 1997 som både preppats och byggts är optimal förutom en detalj...balansaxelhelvetet.

Lager och tätningar bytta av förra ägaren vid 700 mil, vid 1100 mil
så skar lagren i balanaxeln ihop men som tur var så puttrade jag på tomgången vid tillfället så inget gick sönder. Lagrade om och har kört 100
mil. Men för att slippa oron så tänkte jag bygga bort balansaxeln.

Hittade denna vattenpump överkomligt på e-bay 70 dollar med frakt.
Den är beställd.

http://www.aliexpress.com/item/4M-2150L-H-DC-Electric-Car-Cooling-Brushless-Water-Pump-MAX-TEP-100C-30000hrs-free-shipping/618043008.html

Den flödar 35 l/min så det torde räcka. Dessutom såg det ut att följa med
en steglös regulator. Kan vara bra att reglera kylningen.

Den går på DC så jag behöver likriktare och helst även batteri för att få det att fungera bäst.

Fråga till er, vilka elkomponenter behöver jag för detta ? Helst bolt on från en 90-tals touring med batteri.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jag har ju byggt bort balansen på min och kompisarens thundercatter. Vi har kört elpump tidigare men bytt till remdriven polarispump.

Elpumpen var liknande du hittat som tål hetvatten och låg runt 35watt. Problemet var att den tog all ström från lyse och elhantag trotts bara 35watts effekt. Och den pumpade värdelöst på låga varv typ fastkörning. Den kylde sämre än orgpump på alla varvtal.

Vi körde med likriktare från Duells som funkade.

Jag rek bygga om till remdriven polarispump om du känner att du måste ta väck pumpen. Men det är ett 7 jäkla jobb ska man veta,,finns beskrivet i min projekt tråd Thundercat tas till 200 hk. Polarispumpen kyler bättre än org pumpen vilket är en stor fördel.

I första hand rek jag att behålla balansen och borra hål genom blocket så man kan hälla i " lite" olja då o då. Just mitt för dreven som driver balansaxeln borrar man in en fettnippel och smörjer med PTFE fett. Byter man bara packningar bakom org pumpen och extrasmörjer balansen håller den i evigheter. Max 300 mil mellan packbox byten!!

Annars går 900an snorfint utan balans eller övrig balancering och den blir lite rappare.

Jag har 2 kompletta balansaxlar med fräscha lager till salu så du vet!
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Jag tänkte sätta i ett batteri med laddregulator förståss. Då borde pumpen gå med konstant effekt.
Jag har oljelösningen på min redan men litar inte på den. Finns ingen oljepump.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jag tänkte sätta i ett batteri med laddregulator förståss. Då borde pumpen gå med konstant effekt.
Jag har oljelösningen på min redan men litar inte på den. Finns ingen oljepump.
Hur tänker du göra när batteriet tagit slut då? För det kommer det ju att göra för eller senare om skotern inte ger tillräckligt med ström..
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Om generatorn ger 280 watt borde det finnas utrymme för en vattenpump på 46w.
Helljus 60w
Bakljus 20w
Handtagsv 30w
Bel mätare 20w
Likriktare och div förluster 10W

Summa 140 watt.

Dessutom finns det en vridpotentiometer till pumpen där jag kan ställa flödet beroende på den kyla jag behöver. Mao 46w förbrukning endast i worst case. (Lek i sursnö).

Om detta experiment fungerar så kan lösningen appliceras på vilken skoter som helst. Vem vill inte bli av med oljepump och vattenpump ?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ja det finns ju bara ett säkert sätt att ta reda på det.. att testa. själv så vill jag ha så lite el prylar som möjligt, för är det nått som börjar strula så är det just el grejer. polarispump då?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Tvivlar starkt på att 35L/min kommer att räcka mer än till fiskörning om änns det...

Dynotech Research testade detta med flöde.. och där flödade en skidoo 600 motor 157liter/min vid 7600varv och 172liter/min vid 8500varv.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Det lät jäkligt mycket. Ett standardbadkar rymmer 150 liter.
Ja vi får se. Avkylningen är ju en parameter också.

Leka med siffror. 172 liter/min på fullgas.
Ponera att det ryms 5 liter vätska i systemet, då ska mao vätskan cirkulera 34 gånger per minut.
Alltså på mindre än 2 sek har vattnet gått ett varv.

Känns som att slangarna skulle ha svårt sitta fast då.