Konstig tomgång på rev 600.

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
När den är kall så står den stadigt på 1800rpm ungefär.
Men efter den har blivit ordentligt varm så stiger den till 4000rpm. Nuddar jag på choken så går den ner till 1500rpm men klättrar stadigt upp igen.

Har prövat med startgas runt insugsgummina men ingen reaktion på höjt varvtal. Vars kan felet vara?

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
har också funderat över det där... min polaris gör likadant

vad sitter det för gasare i ski -doo'n har det nåt med dem att göra?

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Du har troligvis för små lågfartsmunstycken. Gå upp en storlek så borde det bli bra.

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Gulingen kan ju sin sak när det gäller skidoo har jag märkt.

Så jag ska pröva ditt tips. Visst sitter det 17.5 original? borde 18.5 vara lämpligt då?

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Smyger in en snarlik fråga, min har perfekt tomgång kall men varv så har jag tappat den helt :confused: haft perfekt tidigare i vinter men nu vid sista turen märkte jag det. Har inte kikat något på det än men någon aning om vad felet kan vara ?

4

426H

Om den klättrar upp igen efter att du blippat på choken så tror jag att den tjuvar luft.

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Om den klättrar upp igen efter att du blippat på choken så tror jag att den tjuvar luft.
Jo är ju det jag med tror. Men har prövat med startgas och får ingen reaktion.
Hade 2 lagade insugsgummin men bytte dom och hoppades på att det skulle bli bättre men samma sak.

Om packboxen på vevaxeln läker, måste man då klyva motorn?

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Provade det i samma veva som jag kollade runt insugsgummina. Men fick då ingen reaktion på förhöjd tomgång så jag la märke till det.

jopen

Medlem
18 apr 2005
34
0
1
Jag är lika nyfike på att lista ut vad det kan vara. Min rev 600 är likadan. Har plockat löns gummina som föll sönder när jag skuvade lös dom. Redkorgarna sitter ihop med dom så jag antar att det inte blir billigt. Vars köper man sådana billigt?

Jag har nog mycket fett under variatorerna. Svart och skitigt. AMan_junior har du också det?

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Jag är lika nyfike på att lista ut vad det kan vara. Min rev 600 är likadan. Har plockat löns gummina som föll sönder när jag skuvade lös dom. Redkorgarna sitter ihop med dom så jag antar att det inte blir billigt. Vars köper man sådana billigt?

Jag har nog mycket fett under variatorerna. Svart och skitigt. AMan_junior har du också det?

Insugsgummina finns nästan inte att hitta billiga. Om inte någon som lägger ut på blocket väldigt billigt.. Annars är v-force 3 eller ett par nya enda utvägen.

Jo det har jag, men det blir nog med åren. Inget man kan undvika, och inget som är onormalt.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Insugsgummina finns nästan inte att hitta billiga. Om inte någon som lägger ut på blocket väldigt billigt.. Annars är v-force 3 eller ett par nya enda utvägen.
Kanske offtopic alltihop, men...?

Vill påstå att det finns bättre lösningar än v-force 3. Har sådana själv, och är inte imponerad av gummikvalitet, har även läst att andra på detta forum haft problem med dom.

De insug jag fått rekommenderat av gamla Rotax-rävar är Boyesen. Även PF Racing, som testat dom mot varandra, säger att Boyesen är det bättre alternativet för motorer som varvar upp till 8500 varv, om jag minns rätt. :hmmmm:
Det fina i kråksången är att allt är aluminium = bytt insugsgummin för sista gången!? Nåja, muffen mot förgasaren är ju gummi, men det blir betydligt mindre gummi som kan spricka.

Billigt? Nej. Värt det? Ja, det tycker iallafall jag. Kommer byta på min.

http://www.boyesen.com/cwo/SNOW/Products#ppack

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
inget jag är på läst om. Men som sagt, lite off topic. Skräpa ner någon annans tråd.
Sånt där kan du ta via mejl.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Tomgången kan även sjunka med startgas, om den gör de och du sprutar nog länge så stannar skotern. Så om tomgången har gått ner när du kollat så kan den ta tjuv luft där.