Komp och gnista, men går på en cylinder??

nesse

Medlem
4 feb 2009
36
0
1
Har en yamaha ex 340 med ett konstigt problem.
Den har komp(ca 6) på bägge cylindrarna, o bägge tändstiften ger gnista, med den går bara på ena cylindern. Den stannar när man tar av ena tändhatten.
Vad kan det vara för fel??
Nån som har nån ide?
Den gick bra förra vintern.
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
prova byta stift mellan cylindrarna och se om problemet följer med stiften. gör det d så ska du nog byta stift. Kan du ju gärna göra ändå.
Hade samam fel på min polaris men då jag bytt stiften så funka den fint. orka väl inte tända ordentligt då dom satt i cyllen.

Hur många förgasare är det på den en sån där betta då?
 

nesse

Medlem
4 feb 2009
36
0
1
mmm..hade ju lös stiften 100 ggr, så dom borde ju ha hamnat i olika cylindrar tycker jag..men kan ju testa igen såklart.
Bara en gasare så det kan ju knappast bero på den?
De där med packboxar då? Vad är det? Hur vet man om dom är dåliga, o vad händer då?
 

yamaha_92

Aktiv medlem
14 okt 2008
80
0
6
Vaa 6.0 i komp. Det var lite. Jag har 7.5 i komp och 7.0 i den anndra cylindern :bawling: Vad är det för fel.

Är det bra om man ökar kompen så det blir typ högre än 8.0?

Jag har en Yamaha STX 340 samma som EX 340
 

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
kan vara kolvkjolen som farit (längst ner på kolven) ta lös grenrör å kolla.
hade samma symtom på en srv för många år sen.
 

spriders

Medlem
30 okt 2008
14
0
1
solberg
jag har en yamaha exciter 570 som hade exakt smamma fel( gnista på stiften å lik komp på båda) jag tog isär hela motorn och såg att en kolv var bara halv. jag köpte en ny, stte på den sen gick skotern hur bra som helst. kolla om kolven är hel på den cyllindern den inte gå på.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Hur mäter man komp?..........

Men det är ungefär samma problem med 464:an min. Men den har ingen tändning i andra cyllen.... Ska sätta CDI i den med så kanske den börjar funka bra igen, och kanske den är lika krutig som morbror min säger att den är! Om den går sisär hamnar den i Trappern och jag sätter 503:an i everesten :D Trapper 602 med 70hk å dubbla feta mikunis :D
Hittar man 36:eek:r eller så blir man glad vettu! om inte annat blir det 2 st 32:eek:r bara
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Hur mäter man komp?..........

Men det är ungefär samma problem med 464:an min. Men den har ingen tändning i andra cyllen.... Ska sätta CDI i den med så kanske den börjar funka bra igen, och kanske den är lika krutig som morbror min säger att den är! Om den går sisär hamnar den i Trappern och jag sätter 503:an i everesten :D Trapper 602 med 70hk å dubbla feta mikunis :D
Hittar man 36:eek:r eller så blir man glad vettu! om inte annat blir det 2 st 32:eek:r bara

Kompmätare, finns på bla biltema laitis mekonomen mm

Ta lös ett stift skruva på mätaren och dra tills mätarnålen inte går upp något mer