Kombinera led, utför och boende?

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Hej!

jag söker den optimala kombinationen för familjen under sportlovet. Jag vill åka skoterled, frun vill slappa, finåka utför och kanske småshoppa. Stora dottern vill slöåka utför och lilldottern behöver gå i skidskola.

Jag letar alltså efter ett ställe där man kan hyra boende i närheten av en backe som inte alls behöver vara speciellt brant, lång eller avancerad men tillräckligt etablerad för att ha skiduthyrning och skidskola. Sedan måste det finnas leder i närheten och gärna någon by inom rimligt avstånd.
Jag blir kallsvettig av Sälen och liknande överturistade ställen och föredrar mindre anläggningar om jag får välja. Åker från Stockholm så avståndet upp avgör också.

Party och nattliv känns ganska ointressant. Pizzeria med rättigheter duger bra;)

Någon som vet vad stället heter?
Har ni länkar till stuguthyrare blir jag glad.
 
E

ejwbegysv

Vemdalen, Fjätervålen, Fulufjället (Norska Ljördalen med bra skoteråkning i Gördalen)...

Svårt faktiskt...
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Vill inte verka ensidig, men det låter exakt som Åkersjön...


Vill man ha avancerade backar duger det inte, men till det du önskar..Perfekt!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Låter precis som Arvidsjaur, 88 mil med bil, men det finns alternativ.
Direktflyg från Arlanda, utanför dörren väntar hyrskoter (eller hyrbil).
Ca. 5 km snöskoterkörning längs skoterleden direkt in till samhället, led fram till boende.
Hotell Laponia, Lapland Lodge eller Camp Gielas (Stuga)
2 skidbackar, Prästberget på samhället (brant och isigt), Vittjåkk ca. 6 km utanför samhället, är familjefjället. Skoterled ända fram.
I övrigt väntar dig massor av fina skoterleder, eller friåkning.

Skulle det vara lite sämre väder någon dag, så är det bara att "Lämpa av" griniga barn på Äventyrsbadet mitt i samhället, där lär dom trivas.

http://www.ajr.nu/
http://www.arvidsjaur.se/sv/BoLeva1/Fritid-och-idrott/Lokaler-och-anlaggningar/gielas/
http://www.hotell-laponia.se/
http://www.laplandlodge.eu/Website_svensk/Välkommen.html
http://www.vittjakk.se/
http://www.arvidsjaur.se/sv/BoLeva1/Fritid-och-idrott/Bad/Badhus-och-aventyrsbad/
http://www.polcirkeln.nu/
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Håller med Stig


Tror Arvidsjajur skulle passa dig som handen i handsken, inte överturistat och som Stig säger direktflyg från Stockholm och riktigt fina skoterleder
 

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Annars kanske funäsdalen eller bruksvallarna? Det är ju en "ny" öppnad backe i funäsdalen med några nerfarter och mkt skoterleder, i bruksvallarna har du ju ramundberget och där är de bra skidåkning och bra leder!
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Härligt med tips!

Avståndsbegränsningen, skulle jag tro, ligger runt 50 mil enkel resa. Över det går för mycket av semestern åt till att sitta i bil. Arvidsjaur låter ju inte heller helt fel, även om jag inte får med mig mina egna maskiner då. Skulle vara kul att komma ovanför Dalarna någon gång och testa riktig fjällvärld.
Jag skall kolla upp länkarna under dagen, har ni fler förslag så är det bara att ösa på! Kiruna har ju också direktflyg, någon som vet hur det ser ut med backar och leder därikring? Finns ju mycket annat att se där också med gruvan och samhället (Japaner också har jag hört :laugh:). Frun har varit där ett par gånger i tjänsten och var mycket imponerad av både det som finns och det man vill genomföra. Känns lite som en gryende storstad däruppe. Man kanske skall passa på innan rushen.....

Hade varit kanon med ett "skotertåg" där man kunde få med sig maskin och packning på ett enkelt och billigt sätt när man vill åka norröver. Fast transport till och från station måste ju lösas också :stupid:

Ska surfa på länkarna under dagen!
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Hade varit kanon med ett "skotertåg" där man kunde få med sig maskin och packning på ett enkelt och billigt sätt när man vill åka norröver.
Jag och ca 10 kompisar hade för många år sedan tänkt köra skoter Tärnaby-Riksgränsen och sedan ta tåget hem men efter en förfrågan hos SJ så hade det nästan blivit billigare att köpa en hel långtradare. Har för mig att dom skulle ha runt 10-15.000 per skoter med packkälke (Riksgränsen-Luleå ca 48 mil).

Så nämn aldrig "tåg" och "billigt" i samma mening. :)
 
E

ejwbegysv

Jag och ca 10 kompisar hade för många år sedan tänkt köra skoter Tärnaby-Riksgränsen och sedan ta tåget hem men efter en förfrågan hos SJ så hade det nästan blivit billigare att köpa en hel långtradare. Har för mig att dom skulle ha runt 10-15.000 per skoter med packkälke (Riksgränsen-Luleå ca 48 mil).

Så nämn aldrig "tåg" och "billigt" i samma mening. :)
Då är det nog billigare att skicka skotern med bussgods.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag och ca 10 kompisar hade för många år sedan tänkt köra skoter Tärnaby-Riksgränsen och sedan ta tåget hem men efter en förfrågan hos SJ så hade det nästan blivit billigare att köpa en hel långtradare. Har för mig att dom skulle ha runt 10-15.000 per skoter med packkälke (Riksgränsen-Luleå ca 48 mil).

Så nämn aldrig "tåg" och "billigt" i samma mening. :)
Var kanske den tiden när SJ hade monopol på allt som rullande på järnhjul :hmmmm2::D
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Nackdelen med arvidsjaur är att det i mina ögon inte riktigt är fjällen.... Det finns väl bara 2 kal-fjäll och akka brukar vara mer trafikerat än E4:an varma vårdagar.....
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nackdelen med arvidsjaur är att det i mina ögon inte riktigt är fjällen.... Det finns väl bara 2 kal-fjäll och akka brukar vara mer trafikerat än E4:an varma vårdagar.....
Håller med om det är vidsträckta fjälområden man är ute efter.
Men det finns ju fler lågfjällområden än just Akka och Vittjåkk.
Ledfatsfjällen och Hornlidhatten är ju också några fina Lågfjällsområden.
+ att många av bergen i Reivo, är kala.

Sedan så finns det ju massor av orörda naturområden med vidsträckta myrar, småtjärnar inbäddad i riktig "Gammelskog" som jag personligen tycker är lika roligt att friåka i, som på rena kalfjäll.
Men då krävs det ju lite mera lokalkännedom för att hitta.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
du har vemdalen/björnrike,sen om du åker några mil till bydalen,fortsätter du en sväng till så kommer du till Åre,finns mindre backar runt omkring också,allihop är 50-60 mil från stockholm och duger till allt du nämner.......
 

hdfanet

Välkänd medlem
26 sept 2009
130
0
6
Oviken
persåsen! boende på hotell med 500m till skidbacke med "knapp" lift och barn backe perfekt för barn. dom har även kälkbanor där en längsta är över km! vandrahem finns (inte det lyxigaste) pizzerian ligger bredvid vandrahemmet. gott om bra skoterleder finns de!

du har även hotell i persåsen som är hur fint som helst men ganska dyrt skickar några länkar också:

www.oviken.se
www.persasen.se
www.sleighcross.se