Kolvhaveri, vad säger expertisen?

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Vet ej om du kollat,men den lilla jävla gummimuffen mellan förgasare o insug brukade spricka minst en gång per säsong för mej då ja hade min 04a 800 ho med aluboyesen.Blir ju en aning annan vinkel med dom,så huven pressa hårt mot luftburken.
Dock hann ja inte få några haverier annat än hög tomgång innan ja bytte dom.
Körde över 700mil på samma kolvar innan jag bytte bort skotern.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
sprickan var alltså mellan vingporten och avgasporten , de har nog inte med haveriet att göra ..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Som redan nämnts så går många motorer snålt vid jämn gas i olika farter. Jag brukar undvika vissa farter genom att kolla på avgastempen. I 90kmt har jag svårt att bestycka in min maskin så jag undviker den farten. Just i 90 är min omöjlig att bestycka in helt enkelt och det gäller många motorer även fabriksnya. Det brukar inte skära i första taget men 50-200mil senare ber på hur ofta man kör i det reg är det kört.

. Kan räcka med nålhöjning men en avgastempmätare vore inte fel.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en avgastemmätare lurar allt för ofta en om man inte använder den rätt , en std f7 tex har en egt på1000 - 1100 fh på fullgas men den dansar tex iväg mot 1300 fh + på delgas vid 6500 -7000 varv , dom flesta skulle bli livrädd och feta på eller börja pumpgasa i detta område helt i onödan då motorn är helt skottsäker , den höga tempen är då det det som åker ut i pipan istället för värmer upp kolven
 
Last edited:

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
odysse, bilden på cylindern jag skickade stämde inte alls. Här är en bild på hur min spricka var, sprickan gick närmare 1cm ut från nicasilen ut mot grenröret.


Bestyckningen jag kör med är 17,5 lågfart och 440 på högfarten.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Nålen orörd ?

Det rekommenderas att scimsha upp nålen på dom här motorerna då dom är riktigt snål original för att "klara avgaskrav" och vara lite snällare mot miljön. Sen lågfart vet jag många som går upp till 20-25, ett måste på nyare R motorer för att få dom att hålla.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
odysse, bilden på cylindern jag skickade stämde inte alls. Här är en bild på hur min spricka var, sprickan gick närmare 1cm ut från nicasilen ut mot grenröret.

Bestyckningen jag kör med är 17,5 lågfart och 440 på högfarten.
ok då stämmer det med det du skrev först och jag tror sprickan orsakade haveriet