Kolvhaveri, vad säger expertisen?

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Skotern nöp på MAG sidan i 60-70km/h på sjön. Motorn har gått max 170 mil med 3% olja i tanken och 98 oktan.
Var -4 vid tillfället och har kört i temperaturer från 20+ till -30 och har inte bestyckat om den.

Vad kan ha orsakat detta?
PTO till vänster MAG höger.

PTO

MAG

MAG kolv. Från förarplats sett vänster fram.

MAG kolv. Från förarplats sett höger bak.
 

jjonken

Välkänd medlem
5 jan 2013
144
0
16
Vad är det för motor vi snackar om?.

Kolla insugsgummin efter sprickor.
*ev packbox på veven som läcker.

gick skotern varm?

Nyligen gjort något med den? renovera? haft ur motorn?

tycker det ser mest ut som ett luft läckage.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Rotax 800H.O.
Gått runt 130-140 mil motorn efter totalrenovering. Oljekanaler borrade istället för fettad vev, SPI topp, boyesen rage cage så tjuvluft via insugen är uteslutet.

Var 5cm nysnö och kylaren var ljummen och det kom inte ut något ur expansionskärlet.

Borde inte stiftet varit ljusare om den tog tjuvluft. På bilden nu är PTO stiftet ljusare..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Tittar man på kolvarnas topp har den gått snålt på bägge cylindrarna. Helsotig kolvtopp indikerar snålgång. När motorn är rätt best ska sotet hålla sig i mitten av kolven och man ska se blankspolade rännor mot insugen (bränsleblandning spolning).

Jag tror inte på några läkage för bägge cylindrarna går snålt ,men en aning snålare på mag sidan. Man ser spikning där.

Det mörka stiftet (mag) visar också snålgång. Stiftfärger är luriga, blir stiftet just denna mörka med inslag av gråhet och torrt har man totalt fel soppablandning =snål. Däremot svart kläggigt = fetgång.

Den behöver helt enkelt bestyckas upp ,och i samma veva kollar man såklart igenom förgasarna efetr skräp.
Både nålar och högfart måste fetas på och ev mer soppa på lågfart ber på hur bra den går på tomg. Har den stabil tomg behöver inte lågfarten ändras .
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Tittar man på kolvarnas topp har den gått snålt på bägge cylindrarna. Helsotig kolvtopp indikerar snålgång. När motorn är rätt best ska sotet hålla sig i mitten av kolven och man ska se blankspolade rännor mot insugen (bränsleblandning spolning).

Jag tror inte på några läkage för bägge cylindrarna går snålt ,men en aning snålare på mag sidan. Man ser spikning där.

Det mörka stiftet (mag) visar också snålgång. Stiftfärger är luriga, blir stiftet just denna mörka med inslag av gråhet och torrt har man totalt fel soppablandning =snål. Däremot svart kläggigt = fetgång.

Den behöver helt enkelt bestyckas upp ,och i samma veva kollar man såklart igenom förgasarna efetr skräp.
Både nålar och högfart måste fetas på och ev mer soppa på lågfart ber på hur bra den går på tomg. Har den stabil tomg behöver inte lågfarten ändras .
Nädu... Håller inte med på en fläck.. Har den gått snålt så beror det inte på bestyckning som du skriver.. Snubben skriver ju att han kört med samma bestyckning vid -30, hade den vart snålt bestyckad hade den hålat kolvarna vid den tempen
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Nyligt bytt till boyesen ? Isåfall bestyckades den om efter bytet ?

Min polaris gick som en skollad råtta första säsongen jag hade den, gyllenbruna stift. Andra säsongen bytte jag till vforce och två helger senare far en kolv och stiften liknar dina. Tydligen låg jag nog på gränsen redan första säsongen och när den sen fick mer luftflöde genom vforce och jag hittade en punkt där han gick snålt så nöp den på under halvgas.

Sen tempen har nog ingen betydelse då den sitter DPM och temp givare på den skulle jag tro.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Har åkt med Boyesen sen jag byggde motorn förra året.
Meshtyg sitter i alla hål in till luftburken så att den har tagit in snö känns otroligt.

Kolven har skurit som ett X, varken mot avgasporten eller insug.
Fodret verkar ha spruckit på vänster sida om avgasporten där den skar som värst.

Som Krillekravall skriver så borde den väl ha skurit lite tidigare och vid kallare temperatur än nu, efter ~140 mil och vid -4 i fall den har gått snålt?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Okej så temperaturen borde inte ha någon inverkan då det är DPM på den.

Hur var körningen precis innan och när den nöp ?

Tänkte så du inte inte har något strul med soppa tillförsel, annars äre ju bara tjuvluft som kan orsaka detta tycker jag. Som boost säger så tyder ju kolvtopp på snålgång.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Hård ledkörning sen kanske 1km på isen.
Men i fall den skulle ha tagit tjuvluft så borde väl stiften varit vitare inte sant?
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Halva burken med kylarvätska finns kvar men det kan finnas luft i systemet då det i bland har skvätt ur lite vätska. Jag själv börjar tror på varmgång eftersom att kolven skar som den gjorde med det är bra med lite mer åsikter och tankar.

Hittade en rätt bra beskrivning på kolvar som skurit på olika sätt och min liknar mest den sista på denna sida och där står det varmgång dessutom.
http://www.madsens1.com/saw_piston_fail.htm
 
Last edited:

jjonken

Välkänd medlem
5 jan 2013
144
0
16
Four corner brukar vara resultatet av dåligt smörjning/ dålig kylning av motor.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Jämn gas över sjöar med snålt mellanregister är en trolig orsak. Stiften är inte så farligt ljusa.
Men som tidigare inlägg, ser torrt ut och inga spolbilder på kolvarna.
Kolla bestyckningen och jämför med original. På moderna rotax bör man inte laborera med förgasarbestyckning utan att ha bra koll på hur dom är bestyckade över hela registret.gäller iofs alla tvåtaktare.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
enligt min erfarenhet så nyper det inte föränn det spikar förutsatt att kolvspelet är rätt , jag ser inga spikningar ( aluminiumet har stänkt från cylinderväggen) och stiften ser inte speciellt ljusa ut , finns ju ingen wash men ja ser knappt ngt sot och den har gått 130 mil ? , det går ju att läsa markeringen på kolvtoppen lika bra som om den vore ny ! , visst är kolven gjuten ? dom ggr mina maskiner har gått för snålt på delgas så spikar det så det synns tydligt och ofta utan att det nyper ...
 
Last edited:

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
BRP Originalkolv är det.
Inspekterat cylindern mer idag och den är sprucken från överströmmaren närmast utblås och 1cm in. Kan det vara så att cylindern har sprack, började flexa och sen nöp kolven?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
troligt dom brukar spricka ibland men jag tror det är vanligare på mono 800r , men den kan ju även ha spruckit då den skar , lägg upp en bild om det går att få fokus på den ...
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Har redan bytt in min cylinder mot en ny men sprickan var väldigt lik denna men på vänster sida och inte höger som på denna cylinder.