Kolvbyte

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Har en Rave 800 som det är bytt kolvar för ungefär 30mil sedan. Är det något speciellt man ska tänka på när man bytt dom? Tänkte om man behöver ge han lite mer olja i soppan eller så?

Han har som sagt redan gått 30mil med dom nya, räcker det för att han ska vara "inkörd"?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Vid 30mil är dom med största sannorlikhet inkörda, så nu e det bara å gasa =P
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Har en Rave 800 som det är bytt kolvar för ungefär 30mil sedan. Är det något speciellt man ska tänka på när man bytt dom? Tänkte om man behöver ge han lite mer olja i soppan eller så?

Han har som sagt redan gått 30mil med dom nya, räcker det för att han ska vara "inkörd"?


Om man vill vara seriös sopar man i större munstycken och höjer nålarna några snäpp och kör så i typ 100 mil och på mineralolja.

Jag har inte tålamod till 100 mil suråka så det blir högst 30 mil med för mycket soppa . viktigt är att åka mineralolja för syntet är onödigt för skyddande så den blir inte riktigt lika tät i loppen om man kör in på syntet inte ens efter 1000 mil på syntet är den inkörd,, bara slutar., Tätytan blir inkörd/härdad för långt ut i fodret på råtopparna så att säga,,blir typ hårdglaserad där och nöter aldrig in ringarna riktigt.

Men efter 30-100mil kör jag helsyntet
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Jag vet inte vad det är för olja i han nu, men har nån Advanced från Shell hemma nu, spelar det någon roll om man blandar olika märken? Båda är 2T olja till snöskotrar.