Kolvbyte och fetta om veven

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Det är ett litet hål precis över lagret i vevhuset på mag sidan i övre blockhalvan samt så finns det inte ens tendens utav fett i packboxen på den sidan, då måste det vara oljesmort väl?
Ska plocka ihop motorn imorrn och undrar ska ja fylla "skålen" i ena blockhalvan för vevstakarna eller smörjer det omedelbart jag startar?

Tacksam för svar!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Sv: Re: Kolvbyte och fetta om veven

Det är ett litet hål precis över lagret i vevhuset på mag sidan i övre blockhalvan samt så finns det inte ens tendens utav fett i packboxen på den sidan, då måste det vara oljesmort väl?
Ska plocka ihop motorn imorrn och undrar ska ja fylla "skålen" i ena blockhalvan för vevstakarna eller smörjer det omedelbart jag startar?

Tacksam för svar!
Då är det garanterat bränslesmort lager på magsidan. Sprutar på sprayolja typ wd40 5-56 i lager och cylindrar de går såklart med motorolja också men bara ytterst lite för om man häller i större mängd olja kan vevstaken krökas vid uppstart!
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Igår åkte motorn i å koppla in bränsle å el, gnista får den men vill inte starta? Inte ens en antydan till liv, prova å ge en liten sup i cylindrarna i hopp om att det var bränsle relaterat men lika död. Ska forska mer i detta idag om jag hinner, men jag är rädd att jag lyckades blanda ihop pick-uperna när jag plocka ihop motorn, kan det vara så enkelt att jag bytt plats på dem? Vet när jag bytte stator å pickuper på 800r'n så sa de att det inte spela någon roll men kanske är skillnad på denna?
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Svarar åt mig själv:
Det spelar roll vart en sätte pick-uperna, bytte plats på dem och small igång direkt;)
Antingen hade jag bara tur när jag bytte stator på 800;an eller så är det olika system...tack för hjälpen!