Kolvbyte och fetta om veven

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Har precis köpt en 550f 2005 till damen som gått 1200mil, osäker på om motorn varit öppnad tidigare, hur är det med kolvbyten å fetta veven på dessa?
Byta kolvar gör jag väl enkelt med motorn imonterad men det blir väl lite merjobb om jag behöver rycka ur den å fetta vev..är det någon som kan ge mig några goda råd om detta?
Sökt runt men hittar inget direkt om miltal innan veven bör fettas om?
Kanske inte är samma problem som 6-800cc har?

Tacksam för svar!
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Fettet i lagren ska vad jag läst klara motorns livslängd förutsatt att det stannar kvar i lagret :). Ett komptest kanske kan hjälp dig bedöma behovet av ett kolvbyte, statistik på hur motorn gått också kanske. En 550 borde väl gå lite snällare än större motorer eller så har den kanske plågats hårdare istället.

Ska hon har kvar den länge så är det väl inte fel för att slippa fundera att göra en motorrenovering.

Jag har ingen erfarenhet själv kring detta, delger bara hur jag skulle resonera.

Lycka till!
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
byter du kolvar sku jag (om jag var du) göra nått åt veven, borra smörjkanal annars fetta om veven isf då. liksom när du ändå har upp halva motorn kan du lika gärna fixa veven :) det är min åsikt. lika bra o göra allt me en gång, för den kommer ju gå åtminstone lika långt me dom kolvarna så sku va jobbigt o måsta mecka upp sen.
 

Cristofer

Medlem
4 jun 2013
30
0
6
Timrå
Jag skulle säga efter 5-700 mil, är ofta bara nå klägg kvar vid vevlagren då. Om man ska riva så pass mycket skulle jag rikta veven, kontrollera vevlager och ev. byta ut dessa, bytapackningar och packboxar (såklart). Alt. konvertera till oljesmort i samma veva.
Men om man t ex fettar in och byter packboxar så är det ju ingen garanti för att det håller i många mil till, exempelvis kan packboxar "ta slut" tidigare etc.
Är säkert endel som tycker att man kan vänta med renovering tills motorn börjar krångla oxå.
Köp vid renovering wössner kolvar, klart bästa kolvarna:)
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Ok! Nej det är sant, lika bra att botten får sig en översyn. Plockade av svänghjulet igår men körde fast med variatorn, funkar inte "vatten tricket" på denna. Kommer ju inte åt de två sista bultarna för å klyva blocket utan att få lös variatorn?!
 

Cristofer

Medlem
4 jun 2013
30
0
6
Timrå
Det där vattentricket har jag ingen koll på. Hydralolja (ev. Nån annan vätska) och gängtejp på en bult (ev. Variatorbulten) fungerar relativt smidigt. Avdragare är dock smidigast.
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Ja det kanske går lättare med hydralolja, felet jag gjort kanske är att jag brukar variatorbultem? Kanske inte funkar på min modell, om det är så att jag ska leta reda på en bult till de "yttre" gängorna, är det nån som har koll på vilken typ av bult/gäng det är?
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Självklart måste du ha en bult till yttre gängorna, hur ska du annars uppnå någon press/tryck mot motoraxeln? Det är ju en hydrauliskt tryckeffekt man vill uppnå mellan variator och axel, sedan om det är oljebaserad- eller vattenhydraulik spelar ingen roll.

Vatten funkar bra och är mindre kladdigt. Se bara till att ha rejält med gängtejp så det inte läcker förbi bara...
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Ja det var det jag tyckte var konstigt, men vissa skriver att de använder variatorbulten som avdragare?!
Ok då får jag fixa en bult!
Nån som vet vad det är för bult,gäng?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Köp en avdragare av bra kvalitet för de variatorer jag inte fått lös med vatten eller olja tricket har hoppat lös med avdragare. Slå inte på avdragaren bara som många gör och kör inte med mutterpicka!

Byt ut vevlager som låter illa och fetta om köp aeroshell 22 fett för de är billigt och bättre än dyra Skidoo fettet. Du köper en 400gr patron för ca 280kr ink frakt från svenska Shell på nätbutik.

Äldre 800/800ho/r800/p-tech 800 är det inte helt fel att göra oljesmorda yttre lager på dvs borra oljebränsle kanaler men 550-600an håller ju väldigt bra trots fettsmorda lager.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Min erfarenhet är tvärtom, när det inte går med avdragaren så funkar det med vattentricket.

På de nyare r-blocken är det betydligt svårare att borra oljekanaler eftersom det går kylkanaler där man vill borra.
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Tror dessvärre inte det är samma variator till 550 som den i filmen, jag får nog leta reda på en avdragare ändå!
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Fick allt av variatorn med "vattentricket" ändå tillslut! Ska beställa en packningsats samt fett till veven nu, lagren var fina iaf men dåligt med fett kvar.
Räcker en sån tub med 50gr till att packa om veven? Ena sidan är det ett lager med packbox men andra sidan antar jag att fettet ska ligga mellan både packbox och mellanrummet mellan de två lagrena?
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Dåligt med svar så jag svarar själv, 50gr räcker inte!!
Vad jag kan se så är 550:ins vev enbart fettat mellan de 2lagrena på PTO sida och Oljesmort på MAG sidan? Någon som kan bekräfta detta?

Vart lite osäker när jag titta i epc'n och där står det isoflex på PTO och Petamo Grease på MAG. ?!?

Någon som har lust å förklara för mig så jag inte gör galet innan jag slår ihop botten nu...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Köp som sagt Aeroshell 22 fettub så räcker den till 4 800cc motorer och kostar ink frakt 280kr här i Sverige. De brukar gå i strax mer än 50gr på pto sidan på en 800cc och det ser lika ut som 550 så vräk i 40-50gr .De går absolut inte i 400gr som skidoo partfinders bilden visar så försök inte vräka i så mycket för då stannar kulorna och skiten skär!

Hurvida de är olje/fettsmort på magsidan vet jag inte men de ser faktiskt ut som oljesmort på partfinders. Kolla om det inte är ett borrhål från höger sida vevhus överströmskanal ner till bakom ramlagret så lär de vara fettsmort. Du kan även testa genom att hälla olja mellan lagren och rinner det ut i vevhuset är det oljesmort eller så är packboxarna väck. Rinner inte oljan igenom lagren är det garanterat fettsmort!
 
Last edited: