Kolvbyte/fixkit 800cfi -17

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Man behöver inte fixkitt på äldre 13-15 cfi 800an heller för att de ska hålla bättre men de ger bra effekt! Vist de sliter cylindrar och kolvar mindre då kolven är längre men de håller bra utan fixkitt också. Men bästa är att de ger Uppemot 6-7 hk på högre varv säger Bikeman performace men då jämför de med om man byter från halvsluta kolvar så de stämmer föga.Jag har 2 pro rmk 800or en 13 och en 15 , ena med fixkitt och en utan. Den med fixkitt känns som den ger minst 4 hk mer och den är absolut inte slöare i botten som man kan tro då vevhuset blir så mycket större i volym. Jag monterar nu fixkitt på min andra maskin enbart för effektens skull. De viktiga är att fixkittet man köper kommer med kolvar från Aritc cat kolvar från 2010 - inte från 08-10 som vissa lev med för då kan ringstopparna hamna fel. Jag köpte löst fixkittplatta och wösser AC kolvar från 10-17 för då är de mesäkert att ringstopparna sitter rätt i sidled. Den 13 fixkitt försedda pro rmk jag har går nåt fruktansvärt bra och enda modden är fixkitt. Den drar 11-68 vikter till 8300v som om de satt 10-68 vikter på en 800a utan fixkitt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Man behöver inte fixkitt på äldre 13-15 cfi 800an heller för att de ska hålla bättre men de ger bra effekt! Vist de sliter cylindrar och kolvar mindre då kolven är längre men de håller bra utan fixkitt också. Men bästa är att de ger Uppemot 6-7 hk på högre varv säger Bikeman performace men då jämför de med om man byter från halvsluta kolvar så de stämmer föga.Jag har 2 pro rmk 800or en 13 och en 15 , ena med fixkitt och en utan. Den med fixkitt känns som den ger minst 4 hk mer och den är absolut inte slöare i botten som man kan tro då vevhuset blir så mycket större i volym. Jag monterar nu fixkitt på min andra maskin enbart för effektens skull. De viktiga är att fixkittet man köper kommer med kolvar från Aritc cat kolvar från 2010 - inte från 08-10 som vissa lev med för då kan ringstopparna hamna fel. Jag köpte löst fixkittplatta och wösser AC kolvar från 10-17 för då är de mesäkert att ringstopparna sitter rätt i sidled. Den 13 fixkitt försedda pro rmk jag har går nåt fruktansvärt bra och enda modden är fixkitt. Den drar 11-68 vikter till 8300v som om de satt 10-68 vikter på en 800a utan fixkitt.
Nu är ju 11-68 vikterna lättare i toppen än 10-68 så inte så konstigt att den varvar mer, provade 11 vikterna på en maskin tidigare och den varvade mer än motsvarande 10 vikt, men jag gillar 10 profilen bättre.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nu är ju 11-68 vikterna lättare i toppen än 10-68 så inte så konstigt att den varvar mer, provade 11 vikterna på en maskin tidigare och den varvade mer än motsvarande 10 vikt, men jag gillar 10 profilen bättre.
Ja de är sant men den drog 11 vikterna till lika högt varvtal som 10-68 även i lägre mattfarter där 11 är tyngre.
Bästa jämförelsen före och efter fixkitt va i fjol vinter när kompisarens bytte från max 100 mil gamla wössner kolvar till Prox kolvar med fixkittplatta. Den började omedelbart gå i varvstopp stup i kvarten. Han bytte kolvar för den skar på en cylinder pga en spridare som blev tät. Cylindern vart ordentligt revig och ändå går den mycket bättre nu, kart bästa trimmet enligt mig då de nästan är gratis dessutom.
 
26 sept 2019
8
0
1
30
Sverige
Har just monterat fixkit på min polaris 800 swb ass -12a, men nu när jag ska ha igång den så är den hög på tomgång och rusar när jag rör gasen. Vad kan felet va? 🤔 har powercommander och slp system. Med pc5 så varvar den 3500 på tomgång och tar jag bort den så ligger den på 2400. Bytt gasvajer i samma veva, exakt likadan som satt på, tips?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Har just monterat fixkit på min polaris 800 swb ass -12a, men nu när jag ska ha igång den så är den hög på tomgång och rusar när jag rör gasen. Vad kan felet va? har powercommander och slp system. Med pc5 så varvar den 3500 på tomgång och tar jag bort den så ligger den på 2400. Bytt gasvajer i samma veva, exakt likadan som satt på, tips?
Börja med att nollställa och justera in TPS givaren
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kompisaren monterade fixkitt på en pro rmk 800 12 i fjol och av någ underlig anl så rusade den också helt utan anledning. Vi kollade då tps givaren och den stod lite fel typ 0,6volt vs 0,7 som de ska va. Vi ställde in den till 0,7 volt och tomgångsskruven till 0,94 (940 millivolt)volt som de ska vara enligt handbok och då gick den fint på 1700-1750v. De enda jag kan tänka mig hände är att fixkitt ger snålare afr värde så den har lättare att rusa om tps står åt de snålare hållet typ 0,6 volt. Tänk även på att du bör köra i etanolläget med fixkitt för de ger ca 4% mer sås över hela registret. De kan ev ge lite lägre tomg också.
Här har du en tps justeringsfil men de är 13- så du kan inte koppla in 12v på samma ställe som snubben på fimen gör. Ecu kontakten man koppar in 12v på är i närheten av där bränsleledningarna går in i tanken.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Okej intressant 👍 så man bör ha den i det läget även fast man har pc5a? Får försöka titta på det där och återkomma
Om mappen är gjord för slp systemet utan fixkit så bör du slå om till etanolläget även med 98 oktan. Om mappen är snål kan de va direkt skadligt att köra 95 okt tack vare att de höjt etanolen till 10% from i fjol. Frågan är vilken som gjort mappen, om de är slp mapp så går den redan för fett i stora delar av registret och då är de "förmodligen" ingen fara köra utan etanolläge på 98 okt ivf. Jag har också slp pipa Bikeman topp med PC och slp mapp i grunden men jag har snålat ut den i stora delar av registret. Jag har bredbandslambdamätare monterad hela tiden så jag finslipar mappen lite då o då. Om du inte har bredbandslambda så kan du kolla stiftfärger vid olika gaspådrag så ser du om du törs köra non etanol läget eller inte, kolla då speciellt i jämna farter 70-110kmt över sjöar kör minst 600m jämn gas och kolla stiften. Om 12an har lika bra spikvarningar som 13- så de är stört omöjligt att smälta en kolv på full mutter åtminstone, endera blinkar motorlampan vid lättare spikning eller så tvärstannar motorn om de spikar värre.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har du en pc5 så kan du kolla tps värdet när du har dator in kopplad till pc5:an.

Sen om man har en pc5 så skulle jag köra på non-eth läget och anpassa mappen i pc5. Då tändkurvan är roligare på non-eth läget, msan får bättre gassvar. Men 12an generellt går lite halv fett så det finns marginaler, 11an ännu fetare.
13 magrast och 14-15 är så nära perfekt man kan komma.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har du en pc5 så kan du kolla tps värdet när du har dator in kopplad till pc5:an.

Sen om man har en pc5 så skulle jag köra på non-eth läget och anpassa mappen i pc5. Då tändkurvan är roligare på non-eth läget, msan får bättre gassvar. Men 12an generellt går lite halv fett så det finns marginaler, 11an ännu fetare.
13 magrast och 14-15 är så nära perfekt man kan komma.
Men då antar jag att man måste lägga på 12v ström til ecu samt lossa stoppskruven helt så spjällen stänger och därefter ställa in tps givaren till 0,7v . Ja på samma sätt som man gör med multimetermätning?
Nolla tps värdet för att få mappen i rätt startläge fattar jag.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Men då antar jag att man måste lägga på 12v ström til ecu samt lossa stoppskruven helt så spjällen stänger och därefter ställa in tps givaren till 0,7v . Ja på samma sätt som man gör med multimetermätning?
Nolla tps värdet för att få mappen i rätt startläge fattar jag.
ja ska man göra mer än bara kolla tomgångs tps värdet så bör man ha ett batteri inkopplat, svårt att kolla från 0-100% med motorn igång och nollläget.. Samma sak när man ska synka tps:en med pc5:an.
 
Reactions: Boost III