Kolvbyte E-Tec 800

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har du råd och vill lägga ut några tusen extra för att vara säker så byt lagrena i samband med kolvbyte.

Är du inte rädd för att skruva så kolla så det finns fett kvar i lagrena när du tar isär motorn för kolvbyte. Finns det fett kvar är det inget fel på p-boxarna i lagrena.

Då kompliterar du med lite fett. för lite förvinner nog av naturliga anledningar.
Sen gasar du tills det börjar låter illa i motorn. Om det änns gör det!

Stannar du då när det börjar låta alltså innan det rasar så räcker det troligen att bara byta lagrena och inget mer.

Alltså blir det inge dyrare att gasa tills det rasar bara lite mer jobb och kanske en packningsatts.

Så det jag vill koma till är om jag köpte en skoter som bara bytt kolvar och inte gjort något åt veven skulle jag inte slänga ut flera tusen på att byta lagrena. Då skulle jag köra tills det börjar låta i dom. Som sagt om det äns gör det. Är som bekant ett ganska överdrivet problem.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det är lite olika åsikter i den här tråden, i 800R från 2010 och framåt är även mittenlagren kapslade och fyllda med fett för att rotax hade en del bekymmer med dessa två lager när de var oljesmorda.

Det som görs vid kolvbytet är att yttre PTO lagret närmast vevstaken kontrolleras med en mall, om mallen ramlar ner så sitter packboxen på plats, om den går trögt så har packboxen lossnat, därför ska man vänta minst 500mil innan kolvbytet för om packboxen kollas vid 300mil så kanske den lossnar vid 400 och då blir den inte kollad.

Servicemeddelandet om det fanns på dootalk förut iaf.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Bra att veta är att ett första tecken på ett haveri är slamrande variator och kanske en kolv som far pga vibrationer, dom tre som rasat i min närmaste krets (dvs folk jag åker skoter med) har alla haft slammer i vararorn innan dom skjutit motorn i bitar, den fjärde som tyckte det slamrade mkt stannade, kände på variatorn och vist fanns det ett litet glapp i motorn, dåligt vevstakslager, blev inte speciellt dyrt för han, kanske en tredjedel mot dom som sa, "dags o renovera lite till sommarn"...
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Tjena! Väcker den här gamla tråden till liv... för en snabb fråga. En kompis funderar om garanti kolvbytet m.m gäller -12orna. Han har en freeride 137a som gått 400 mil...
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
kollade på blocket och det är många som är bytt innan. det går ut den 15 augusti. vet inte hur hårt dom är på exakt datum men man borde iaf boka en tid för det innan den 15onde..