Kolvbyte E-Tec 800

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Dom kontrollerar veven med en mall för att se om den är rak.
Dom river ju inte vevhuset så det fettas inte om.
Det behövs inte heller om man inte lindat upp variatorremmen runt vevaxeltappen...
 

Xrated

Medlem
22 sept 2012
31
2
8
Borlänge
Den mallen du pratar om är inte för att se om veven är rak, med den så kontrollerar man att packboxen på inre PTO lagret sitter på plats.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Om jag har kvar maskinen när kolvar ska bytas så kommer jag iaf att kola lager, rikta och fetta!
Kan ju inte bli många kronor i det stora då i stort all skruvning plus kolvar är gratis?
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Tekniskt sett ska dom byta ut allting som är dåligt på dendär garantin och de gäller cyllar,kolvar,vev om allting är kasst. Dock är jag inte helt 100 på de men var så jag fick förklarat de av ÅF.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Den mallen du pratar om är inte för att se om veven är rak, med den så kontrollerar man att packboxen på inre PTO lagret sitter på plats.
Okej, fel av mig...

Men då lär vi reda ut lite mer grejer...
Eftersom jag fortfarande inte rasat nån vev på Rotax 800, fast jag kört dessa sen -05, så undrar jag hur det ser ut.
Du säger att det inre PTO-lagret har tätning in mot vevaxeln.
Jag trodde att de lagren som satt närmast vevpartiet smörjdes utav oljan, och att endast det yttre lagret smordes av fett...
Men då är båda fettsmorda då menar du?
 

Xrated

Medlem
22 sept 2012
31
2
8
Borlänge
Det stämmer, dom två inre lagren smörjs i oljebadet. Utanför dom sitter det 2 lager på vadera sida (alltså 6 lager totalt) Och jag menar det indre av dom två på PTO sidan. Kanske blev lite krångligt med det är det lagret som ska kontrolleras iaf :)
Kanske är fel att säga packbox, men jag menar iaf tätningen på lagret.
Och givetvis byts allt som är dåligt ut, men om det inte är några synliga fel på cylindrar och topp samt att mallen går lätt att få i på veven så lär du inte få något annat än kolvar.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Okej. men om lagret du talar om är oljesmort, varför har det då en tätning?

Eller är det så att lagret är öppet mot vevpartiet men har en tätning på andra sidan, mot lagret vid variatorn?
Och den tätningen ska hålla fettet kvar vid pto-lagret...
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Nr 10 är lagren som sitter i mitten.
PTO, nr 8 (yttre), nr 6 (inre)
MAG, nr 4 (yttre, nr 3 (inre)

Som jag förstår av vad du beskriver måste det vara lager nr 6 som ska kontrolleras.

Det jag fått höra, förmodligen vad A.Holm har läst, är att det är "fabrikationsfel" på vissa vevaxlar i -11orna som gör att den vrider sig och att det är det man kontrollerar med mallen.
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Om jag har kvar maskinen när kolvar ska bytas så kommer jag iaf att kola lager, rikta och fetta!
Kan ju inte bli många kronor i det stora då i stort all skruvning plus kolvar är gratis?
ska du rikta veven så måste den tas lös å det kostar mellan 2-5 tusen att göra alltså bara veven å rikta inte jobb med å ta bort den från motorn. , sen så fettar man inte ett vev lager , dom är smorda av olja , eller inkapsalade med smörjning , men då rek ja å byta lagren,
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja visst kostar det lite att rikta veven och jag anser din pris uppgift hyfsat korrekt, kanske att fem loppor för att rikta lät lite väl saftigt, pratar interim balansering! riktning plus byte vevstakar på en 800ho kostade en bekant kring 5000-6000, han behövde dock inte byta nått lager. Känns som att jag kan leva med att kasta ut några tusingar på vevaxeln då den efter det kommer att hålla minst lika länge till, kostar lite mer med ett vevstakshaveri eller skuret lager som snurrar i blocket...

Ps, en annan kompis hade isär sin 800r vid 600mil och då var fettet svart och lagret bakom variatorn riktigt dåligt, hade nog inte gått en vinter till utan ett större haveri.
 

Xrated

Medlem
22 sept 2012
31
2
8
Borlänge
Nej nr 10 är det. och det man vill kolla är om tätningen på lagret sitter på plats eller ej. Jag har själv gjort det och jag har arbetsbeskrivningen framför mig.
 

magge4

Medlem
6 nov 2012
34
0
1
Jämtland
Varför jag frågar är att jag nyss köpt en -11 där säljaren sa att kolvarna va bytta, efter affär maila jag och frågade om han visste om den va omfettad. Vid den tidpunkten så visste jag inte hur/vad dom gjorde vid kolvbytet. Och han kontaktade verkstan och fick som svar att allt va gjort enligt boken/instruktioner, va nu det innebär. Måste även passa på och fråga vad PTO står för.
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Varför jag frågar är att jag nyss köpt en -11 där säljaren sa att kolvarna va bytta, efter affär maila jag och frågade om han visste om den va omfettad. Vid den tidpunkten så visste jag inte hur/vad dom gjorde vid kolvbytet. Och han kontaktade verkstan och fick som svar att allt va gjort enligt boken/instruktioner, va nu det innebär. Måste även passa på och fråga vad PTO står för.
men den är så pass ny motorn så du behöver inte oroa dig över lagren i veven. så länge det kmr olja till lagren via olje pump så är det ingen fara. är svårt å se om vev lagren är dåliga då du måste klyva motorn.

pto på svenska . är lagret som sitter längst ut på blocket på variator sidan.

skulle nog tänka mig att dom kollat cyllrindrar å kanske honat , sen bytt mapp på den så den går lite fetare,
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Men allvarligt, rotax har fettade lager, dvs dom smörjs inte av en pump utan dom sitter i mellan två packboxar. Vet inte men jag kommer att kolla över MIN vevaxel när kolvarna byts.
Nu verkar ju motorn i fråga redan vara ihopsatt så en säsong till ska väl gång bra då, går ju att ta lös variatorn och mäta på tappen för att kolla raskheten om man vill. Men som sagt, vid 600 mil är det dags att kolla veven, ser det mer som en service. Kostar att ligga på topp!