Kolvbyte -04 Lynx Mountain 800 HO

idisaster

Medlem
18 jan 2013
23
0
1
Strömsund
Köpte en Mountain 800 HO igår, provkörde ngn km å den gick fint. For ut idag, tog mig 3 km sen tappade den komp å stannade. Det rök ur motorn och locket till expansionskärlet hade vridit upp sig ett kvarts varv. Templampan tändes inte innan, den ska väl tändas på 85°? Körde 70-80 med bra kylning så tror inte den kokade av den anledningen. Tändstiften såg fina ut.

Fraktade hem den och rev toppen och cylindrarna och ena kolven hade smält längst upp. Beställt utbytescyl men frågan är vilka kolvar man ska köpa? Funkar sno-x som Rinab säljer eller ska man gå direkt på Wiseco? Wössner ska vad jag hört vara lika bra men lite billigare än Wiseco.

Och går det köra med den här toppen om man slipar ner skadorna?30168
 

Attachments

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Ja du, det där händer inte på 3-5 km om du frågar mig så jag skulle nog ha tagit ett snack med förra ägarn och frågat vad denne pysslat med egentligen, även locket till expansionskärlet öppnar sig inte av sig självt heller.
Mest intressant är att ta reda på orsaken till haveriet i detta fall, ser andra kolven bra ut måste den dra tjuvluft eller vara heltät i förgasarn, men tjuvluft från vevaxeltätning eller insug är nog mest troligt!
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Med tanke på kolvringens skick ser det ut som att ringen har hakat i avgasporten och rivit sönder kolven etc.
Vad det kan bero på låter jag vara osagt.

är du säker på att templampan fungerar? ett alternativ kan ju vara att kylarlocket inte varit ditsatt och skotern har gått alldeles för varm då skotern ej cirkulerar vattnet som den ska med locket av.

Du lär riva ur hela motorn och ta lös veven, det ligger 100% aluminium nere i vevhuset.
fetta om lagrena bör vara aktuellt när du ändå river isär allt.
kolla insugsgummin noga.
gör rent förgasarna.
 

idisaster

Medlem
18 jan 2013
23
0
1
Strömsund
Nä han hade ingen aning om att det var nåt fel på den såklart. Swishade dock tillbaka en tusing så det var ju bra iaf det då.

Det sitter nå aluminiumkorgar på den vid insuget med en tjock slangstump på kanske 3-4 cm för anslutning till förgasarna. Köpt från Bling Factory kanske det hette. Så det skulle vara tätt där menade han på. Såg stadigt ut. Gick inte konstigt på tomgången heller. Ja det ska ju vara att den gick för snålt på den cylindern kanske. Förgasarrengöring blir det.

Jag har rivit ur motorn och ska skölja den noga flera ggr med bensin och tryckluft enligt lokala åf som fått dom instruktionerna från BRP.

Vad tror ni om toppen då, går den använda?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Nu ser jag inte kolven runtom och inte cylindern heller men de illa jag ser så har den inte skurit för då skulle de va aluminiumklägg runtom i cylinder och koven skulle ha revor motsvarande klägget i cyindrar. De ser faktiskt ut som kolv utmattning så ringlandet ovanför kolvring släppt. Alt om en avgasgiljotin ligger för nära koven så den fick tag i kolvringen så kolla att de är miunst 1mm spel mellan avgasgiotiner och kolv när de är max nere.
Va bra att de va borrade oljekanalen då behöver du inte fetta om ramlagren men nackdelen är att de kan ha åkt in aluminiumspån och stålrester långt in i lagren som inte går skölja ur utan att ta lös veven.
Och iom att de är inte är fettfyllda tätad lager så är de viktigt att kolla att inte packboxarna läcker för då går den för snålt.De ser du genom att kolla om de läckt ut svart oljekladd ur packboxarna så om de är magsidan så ta loss startkåpan och kolla.
Ang kolvar så duger SnoX men vill du ha extra bra gjuten piratkolv så är Prox bäst och SPI är ett säkrare val än Snox också. Wössner är de inte fel på nu ivf och inte wiseco heller förutom att de är smidda så man måste varmköra extra noga. Fördelen med wössner är att de kan va 50-60gr lättare än de gjutna så de är såklart bra för vevaxeln och motorn blir rappare och går finare.
Sätt kolvringgapet till 0,50mm och absolut inte mindre vad somn än står i besk eller spec från Rotax!!!!! Jag har provat 0,47mm för de ska gå enligt spec från kolvtillverkare och motortillverkare men de blev ringsizing 🥴
Topplocket har för stora skader som kan ge spikning vid lilla minsta för snål bränsleblandning så byt helst ut det. Spikning kan knacka lös ringlandet så de blir en repris på eländet.
 

idisaster

Medlem
18 jan 2013
23
0
1
Strömsund
Fått tag på en beggad topp nu. Ja antar det är lika bra att klyva blocket och byta ramlager och packboxar då jag liks renoverar. Var beställer man prox?

Bara att beställa mer grejer då. Blev en jävligt dyr Mountain 800 🤣
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Om du klyver den så känn bara om lagrren rullar fint efter rengöring för de är svindyra och de kostar en hel del att byta de inre lagren för då måste veven isär och ihop igen. Vi pratar då om ca 6-7k att renovera den helt! Men ett annat vanligt fel på just Rotax 800 III serie är vriden vevaxel, 70% av alla som gått över 600 mil är allvarligt vridna eller pilbågformad vevaxel. Och om man måste isär med den för att nyta lire ramlager så kommer den vrida sig ännu lättare.
De man kan göra för att förbygga vevvridning är att svetsa vevtapparna där man kommer åt, mest viktig är vevtap mot drivsidan, de brukar duga att svetsa bara den tappen.
Prox har nog Blixtens racing men jag hittade extremt billigt wössner kit på skoterdelen så köp dem istället.
Just wössner som är smidd tål dårar som inte varkör de har material som påminner mycket om gjuten alu men varkör ändå noga. Wössner som är så ätta skonar också den sköra vev 800an har så köp gärna dem.
De står att Wössner kolvarna på skoterdelen passar till Ski doo men de är ju samma motor så de passar såklar Lynx också.
 

idisaster

Medlem
18 jan 2013
23
0
1
Strömsund
Tog loss svänghjulet nu (den sidan kolven smälte) och det var lite kletigt runt vevaxeln innanför statorn. Antar att den packboxen är trasig och därför tjyvdragit luft på den sidan och gått för snålt. Måste klyva blocket iaf då och byta packboxar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Om de bara va lite oljefuktigt runt om inne bakom stator så är de ingen fara, nog för att de ska va torrt , lite fukt kan man köra med i flera hundra mil utan problem. De måste ha runnit oljeklägg ut från packboxen för att de ska kunna skada motorn. Jag är osäker på om den verkligen gått snålt, jag måste se kolven runtom och även cylinder.
 

idisaster

Medlem
18 jan 2013
23
0
1
Strömsund
Nu har jag iaf beställt nya yttre packboxar, vill ändå klyva för att vara säker på att få ut allt skräp efter kolvraset. Även beställt nytt kylarlock ifall det var nåt fel på det gamla. Det ska väl inte bara vrida upp sig, den gick väl för varm då inte vattnet cirkulerade som det skulle. Ska nog ultraljudstvätta förgasarna när jag ändå håller på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
De låter bra. Blås igenom alla oljemunstycken som går in i motorn så de inte är ojebrist den skurit av. Och kör 2% olja i bränslet tills du ser att den drar olja.Kör gärna 1% olja i bränslet för inkörningen skull under 80l uppkörd soppa.
Om du visar bild på kolvarna runtom så går de avgöra om den skurit pga oljebrist för då är de värmenypning runtom kolven även åt sidorna på kolv.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Jag gissar på bränslebrist men oljebrisk kan inte uteslutas. Känn med finrarna i cylindern som skurit hur fet yta den har och jämför men den andra cylindern. Man känner väldigt väl om en cylinder gått utan olja för då känns den torr i ytan. Med rätt mängd olja är de extremt fet i ytan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Bränslebrist, såsom gått för snålt menar du?
Ja och de beror på igensatt munstycke i förgasaren eller tjuvluft vid insug eller vevaxeltätning alt bränslepump som inte riktigt ger fullt flöde. Om någ satt dit bränslefilter utanför tank så byt det också, jag rek att sätta dit löst filter annars då slipper man mycket skräp i förgasarna.
 

idisaster

Medlem
18 jan 2013
23
0
1
Strömsund
Nu har jag satt i motorn men är osäker på vilka mått det ska vara. Det går ju flytta motorn ngn cm framåt/bakåt och i sidled. Ngn som har en tabell för mått på linjering variatorer och även hur sträckt remmen ska vara?
 

Gyrokompass

Medlem
5 jan 2010
36
1
8
Vaaland
jag letade efter vittnesmärken i ramen när jag monterade tillbaks min i somras. Hade också körnat märken i fästen/ ram för att lättare hitta rätt. Linjera variatorerna innan du momentdrar. motorn flexar lite emot motorkudden i bakkant av blocket vid hårt arbete. Den ska justeras så den ligger an på blocket. Jag har min motor vriden ett par grader åt höger så variatorerna är max linjerade mid högt moment. Enklast att göra med ett linjeringsverktyg som kostar skjortan såklart. Jag började köra med en gammal rem för att se att det lirade- Enkelt!
 

Gyrokompass

Medlem
5 jan 2010
36
1
8
Vaaland
Med mattan i luften och motorn på tomgång justerade jag upp remmen på sekundären så den precis tricklar runt mattan och backar ett steg därifrån.
 

idisaster

Medlem
18 jan 2013
23
0
1
Strömsund
Provkört nu och den går för snålt på den sidan och glödtände. Rengjorde lågfart och innanför. Gick snålt. Kollade och lågfartarna som satt i var 15, kollade i sprängskiss och det skulle vara 17,5. Bytte till 17,5. Gick snålt och glödtände. Sprejade typ en flaska brakleen och blåste som satan med tryckluft innanför lågfart. Gick snålt och glödtände. Vred ut bränsleskruven ett halvt varv till (3 varv) men glödtände.

Tips? Är det lågfarten man ska kolla på eller är det huvudmunstycke eller höjden på trottnål? Kan ju va tätt så det behövs en ultraljudstvätt oxå men tänkte om nån har nån idé?